
Špatné kasovní výsledky jinak chváleného filmu Furiosa: Sága Šíleného Maxe výrazně urychlily jeho uvedení v digitálním prostoru. Kdy a kde budeme moci velkolepou podívanou zhlédnout online?
Podle společnosti Warner Bros. Discovery Home Entertainment bude Furiosa uvedena na VOD již v úterý 25. června, jen měsíc po premiéře v kinech. Její příchod se očekává na službách iTunes (Apple TV), kde je již v předprodeji za 399 korun, Rakuten nebo Google Play.
Čtěte také: Na Netflix míří vlkodlačí horor s hutnou atmosférou. Natočil ho režisér Anthropoidu
Prequel Šíleného Maxe se bohužel řadí k největším kasovním propadákům roku. Film s rozpočtem kolem 170 milionů dolarů (nepočítají se výdaje za propagaci) totiž utržil pouze 160 milionů za necelý měsíc a nelichotivou vizitku se pokusí alespoň částečně napravit digitální prodej. K dobrým výsledkům Furiose nepomohly ani velmi přívětivé recenze diváků a kritiků. Pokračování Šíleného Maxe s Tomem Hardym, o kterém se poslední dobu hodně mluví, je tedy velmi nepravděpodobné.
Je to jeden z těch filmů, na které se budete chtít podívat znovu
Když George Miller v roce 1979 natočil prvního Šíleného Maxe s Melem Gibsonem, těžko mohl tušit, že se o více než 30 let později vrátí na režisérskou stoličku a v roce 2015 uvede Šíleného Maxe s Tomem Hardym. Ještě méně mohl tušit, že v roce 2024 přinese prequel příběhu a do hlavní role obsadí jednu z nejtalentovanějších hereček mladé generace.
Titulní Furiosa je postava, kterou fanoušci univerza dobře znají, vždyť už dříve ji skvěle ztvárnila Charlize Theron. Miller zvažoval, že slavnou herečku nechá znovu ztvárnit její ikonickou roli s podporou technologie, která by její postavu omladila, ale nakonec od této myšlenky upustil a místo toho se rozhodl pro Anyu Taylor-Joy, hvězdu netflixovského Dámského gambitu.
Zatímco příběh posledního Šíleného Maxe se odehrával v průběhu pouhých tří dnů, ve filmu Furiosa byl roztažen na téměř 15 let a rozdělen do několika kapitol. Příběh začíná dětstvím hlavní hrdinky, kterou unese banda motorkářských divochů ze zelené oázy, skryté před světem. Dítě se snaží zachránit její matka, která však nakonec padne do osidel šíleného pseudomesiáše a válečníka v jedné osobě – Dementuse (Chris Hemsworth).
Anya Taylor-Joy v celém filmu mluví jen velmi málo, hraje převážně neverbálně, s mimikou a pohyby těla. Přechod od mladé Furiosy k vyzrálé, pomstychtivé postavě je však podán plynule a s chutí a proměna dívky ve stroj na zabíjení, který musí čelit nejen svým démonům a traumatům, ale především se přizpůsobit životu v divočině, je zkrátka uvěřitelná. Tomu napomáhá i blízký vztah Furiosy s Pretoriánem Jackem (Tom Burke), řidičem náklaďáku, který má na starosti rozvoz surovin a v mnohém se podobá samotnému Šílenému Maxovi.
Na opačném pólu stojí hlavní padouch – Chris Hemsworth – se šustícím pláštěm, plyšovým medvídkem a dialogy na hranici parodie. Pokud se herec chtěl vymanit z image marvelovského Thora, jeho specifická póza, dlouhé vlasy a komický timing tomu příliš nepomohly. Je to nepochybně charismatická postava, ale film místy zachází až příliš daleko ke karikatuře. Aby bylo jasno, i tak vše dobře funguje a uspokojivě rozvíjí mytologii univerza. Stále jde o svět po jaderném holocaustu, kde lidé bojují o vodu, jídlo a benzín a sdružují se do gangů soupeřících na silnici za doprovodu motorů V8.
Na pozadí příběhu, který napsala Furiosa, se téměř celý film odehrává válka mezi dvěma tyrany, kteří se snaží ovládnout divočinu – již zmíněným Dementem a mladší verzí Immortana Joea (Lachy Hulme), který vede místní psychopaty a sbírá ženy, aby zplodil čistého potomka.
Příběh vrhá hlavní hrdiny do různých působivých lokalit, jako je skalnatá Citadela vyzbrojená obrovskými jeřáby, rafinerie Gas Town a továrna na zbraně Bullet Farm. A do těchto staveb a pouštního surrealismu se můžete opět jednoduše zamilovat. Zvlášť když akční scény a množství šrotu, které zůstalo v divočině, opět odporují zdravému rozumu. Kamera funguje dokonale a ukazuje divákovi dechberoucí vysokooktanový chaos, kde je přesně vidět každý náraz, výbuch nebo přidání plynu.
Je to jeden z těch filmů, na které se budete chtít podívat znovu. Už jen kvůli obrovské cisterně, která se řítí písečnými údolími smrti, aby čelila motorizovaným jednotkám vyzbrojeným granáty, padáky nebo Monster Trucky. A to vše poháněno vynikající kamerou a soundtrackem Toma Holkenborga. Při tom všem je třeba poznamenat, že tvůrci opět posunuli hranice brutality. Je to přímočařejší, krvavější, nekompromisnější, jako by Miller chtěl ještě silněji zdůraznit, že divočina je pískoviště, které nezná slitování a nebere zajatce.