
Barvy zla: Červená, román polské spisovatelky Małgorzaty Oliwy Sobczak, který je velmi ceněný mezi fanoušky kriminálních thrillerů, se dočkal filmového zpracování. Za jeho vznikem stojí Netflix a režisér Adrian Panek, který s touto platformou spolupracuje.
Série románů „Barvy zla“ se setkala s mimořádným ohlasem. Romány jsou brutální a podněcují fantazii. Dosud vznikly čtyři díly a první z nich nese podtitul Červená. Ta zde symbolizuje vášeň, krev a násilí, což jsou klíčové prvky příběhu. Autorka ve svém díle otevřeně zobrazuje temné stránky lidské povahy a sociálních problémů, včetně zneužívání a páchání násilí na ženách. Tyto události popisuje realisticky a bez obalu, což může být pro některé čtenáře náročné.
Čtěte také: Netflix přidá nejlepší horor loňského roku! Matka posedlá démonem v něm loví své děti
Tvůrci filmu měli v rukou silné karty: bestseller Małgorzaty Oliwy Sobczak, solidní herecké obsazení, stejně jako vizuálně atraktivní a vždy půvabné přímořské lokace. Jenže nikdo – v čele s režisérem Adrianem Panekem – nevěděl, jak s těmito kartami hrát.

Knižní bestsellery byly pro filmové producenty vždy chutným soustem. Koneckonců jde o hotový a osvědčený recept na úspěch, který vyžaduje pouze použití stejných ingrediencí ve správném poměru na filmovém plátně. V praxi však tohoto efektu často není plně dosaženo a zmíněné sousto se může poměrně rychle zadusit. Filmová adaptace prvního dílu série Barvy zla je toho nejlepším důkazem.
Vše začíná tím, že je na pláži Trojměstí nalezeno tělo mladé dívky. Nemá žádné oblečení a co hůř, někdo jí uřízl rty – na místě přítomný koroner oběť rychle pozná. Jde o Moniku Boguckou. Případem se zabývá nový státní zástupce ve městě Leopold Bilski (Jakub Gierszal).
Bilski sice není příliš výřečný, ale je to všímavý, odhodlaný muž a nesmírně oddaný případu, který pečlivě analyzuje a ignoruje přitom příkazy svého nadřízeného. Je to typ, kterému záleží na nalezení skutečného viníka, takže když se mu něco nezdá, vytrvá bez ohledu na následky. Jednoduchá a pohodlná řešení ho nezajímají, pokud cítí, že něco není v pořádku.

Případ dívky nalezené na pláži vyžaduje, aby se dobře orientoval v místní rovnováze sil, protože postupem času se ukazuje, že ji spojují prvky s brutálním zločinem z doby před 15 lety, podezřelým klubem a místním podsvětí. Bilski je ve městě nový a musí se hodně rychle naučit a poznat, kdy mu někdo očividně lže. O jeho soukromém životě vlastně nic nevíme.
Bilskiho partnerkou se zcela nečekaně stane matka oběti Helena Bogucka. Soudkyně, jejíž svět se po smrti její dcery zhroutil na kusy. Herečka Maja Ostaszewska v této roli předvedla spektrum emocí od mučivého zoufalství, přes vztek na svět i na sebe, až po nepředstavitelnou touhu objevit pravdu. Do popředí se však dostala její neuvěřitelná síla, kterou herečka umí ukázat jako nikdo jiný. Ostaszewska a Gierszał jsou duo, od kterého je těžké odtrhnout oči. Oba mají brilantní schopnost hrát extrémně přirozeně a stoprocentně se stát svými postavami.
Během vyšetřování dochází k odhalení šokující sexuálního násilí páchaného na ženách. V pozadí figurují místní gangsteři a podplacení policisté, na povrch vyplouvají rodinná tajemství Boguckých i temná tajemství jejich dcery a Bilski, který neúnavně pátrá po pravdě, se musí vypořádat s nadřízeným, který chce případ zamést pod koberec. Zajímavého materiálu pro temný a poutavý detektivní příběh je zde opravdu hodně.

Adrian Panek však takovou výhodu nevyužívá. Jedním z největších problémů filmu je pomalé tempo a snaha budovat napětí, které zde paradoxně nakonec chybí. A to ani ve vrcholných scénách a závěrečném zvratu. Ten sice trochu oživí schematický, nudný a předvídatelný děj, ale těžko v této části filmu hledat nějakou věrohodnost v motivaci některých postav nebo logiku v průběhu událostí.
Ploché postavy se pohybují se po dějové šachovnici jako šachové figurky, ačkoli o žádnou efektní strategii tu vůbec nejde. Je velká škoda, že se z Barev Zla nestala minisérie – to by tvůrcům poskytlo více prostoru k prohloubení vztahů mezi postavami a dalo jim příležitost se rozvinout tak, aby byly divákům představeny co nejlépe. Na druhou stranu, pokud se Netflix rozhodne k adaptaci dalších dílů, jsem zvědavý, jak osudy postav dopadnou.