Akčním filmům současnosti vládnou komiksoví hrdinové. Proto jsme se rozhodli, že vybereme nejlepší akční filmy za posledních 10 let, ve kterých nelétají superhrdinové a nemůžeme je zařadit ani mezi sci-fi a fantasy. Úkol to byl nelehký.
13 hodin: Tajní vojáci z Benghází
Nejrealističtější film Michaela Baye? Dost možná. To však neznamená, že by se oprostil od svých poznávacích znamení. I zde tu máme hromadu explozí. Chybět nemůže bezpočet záběrů na zapadající či vycházející Slunce, a samozřejmě nějaké ty stíhací letouny. Pokud si chtěl Bay zkusit něco jiného, tak měl zkusit něco jiného. Pokus o nějaké drama mu vůbec nevychází, pokud tím režisér nemyslel sentimentální dialogy a vzpomínání na rodinu od všech ústředních postav před osudovým střetem s nepřítelem. Co se Bayovi opravdu povedlo? Dle mého názoru casting. Dal dohromady víceméně televizní herce, kteří se však skvěle doplňovali a každý měl svůj prostor. Kdyby se projektu ujal Greengrass (Kapitán Phillips, Let číslo 93), stojím si zatím, že by to bylo daleko lepší.
1917
Sam Mendes natočil ve všech ohledech (téměř) perfektní snímek. Celkem jednoduchý a přímý příběh je postupně výborně vystavován a vyprávěn se skvělou gradací. Vyobrazen je navíc skrz skvělou kameru Rogera Deakinse (zcela právem oceněnou Cenou Akademie). Celkovou atmosféru velmi dobře a nenásilně dokresluje a umocňuje hudba Thomase Newmana. Pár scén by možná šlo vynechat, ale celkově film zaujme a udrží bez sebemenších problému pozornost po celou stopáž, divák jen napjatě čeká, jak se bude děj vyvíjet dál. Ano, 1917 si rozhodně zaslouží označení filmová událost… jestli roku, to uvidíme.
Baby Driver
Zábavný. To je prostě adjektivum, které plně a nejjednodušeji vystihuje ducha Wrightova nejnovějšího počinu. Nic víc, nic míň. Baby Driver je čistokrevnou akční jízdou v plném významu toho slova, která si nehraje na nic objevného. Přesto má svěží příchuť a je natolik stylová, že mu všechna příběhová klišé, která obsahuje, jednoduše odpustíte. Navíc, co by to bylo za správný zamilovaný příběh bez trochy šablon. A automobilových honiček. A přestřelek… Zkrátka všeho, co je nezbytné pro stylovou a odlehčenou zábavu, jež sice díru do světa neudělá, ale jednoznačně stojí za divákovu pozornost.
Dunkerk
Nolan je špičkový režisér. O tom nemůže být ani na vteřinu pochyb. Z hlediska audiovizuálního není jeho novému snímku co vytknout. Pokud se zajímáte o druhou světovou válku, budete velice pravděpodobně chrochtat blahem. Historie tu totiž skutečně „ožívá“. Ale i člověk dějepisem nepolíbený si film užije. Jen se bude možná někdy malinko ztrácet v historických souvislostech. Nolan, který k filmu napsat scénář, totiž tak trochu předpokládá, že se alespoň rámcově v problematice zobrazované operace Dynamo vyznáte. Na jaké linii že se to nacisté zastavili? Z jakého důvodu? A jaký význam měla záchrana vojáků z Dunkerku na průběh druhé světové války? Na všechny tyto a na některé další otázky dostanete jen velice lehce „nakousnuté“ odpovědi. Na druhou stranu tak může snímek „nevzdělance“ popostrčit k doplnění potřebných znalostí. Možná, že se Dunkerk bude jednou promítat na školách. A možná, že o promítání na školách Nolan skutečně usiloval.
Equalizer
Ve snímku The Equalizer představuje Denzel Washington bývalého člena elitní tajné vojenské jednotky McCalla, který předstíral svou smrt, aby mohl začít žít poklidný život v Bostonu. Když kvůli záchraně života mladé dívky Teri (Chloe Grace Moretz) musí svůj dobrovolný odpočinek ukončit, ocitá se tváří v tvář extrémně násilným ruským gangsterům. Během tohoto zúčtování se v McCallovi znovu probudí touha po konání spravedlnosti. Pokud se tedy ocitnete v nesnázích s mizivou šancí na záchranu, a nemáte se na koho obrátit, McCall vám pomůže. Je tím jediným, kdo dokáže vaše problémy vyřešit jednou provždy. Je to Equalizer.
Expendables: Postradatelní (kompletně)
Expendables 2 je film, který se dostane do dějin kinematografie jako další sequel hravě překonávající svého předchůdce. Není o tom pochyb. Akce je dostatek, všechny jsou přehledné a cool. Skvěle vyplňují místa, která by jinak byla nudná. Herci ze sebe vydávají maximum, Stallone je sice chodící starožitnost, ale určitě to „svoje“ umí nabídnout a hlavně prodat. Ostatní mu sekundují velmi líbivě a přestože někteří nemají zas až tolik prostoru, od celé „bandy“ jako celku dostanete další skvělý zážitek a po skončení odejdete opravdu s dobrými pocity. Film, který splnil všechna očekávaní, přidal mnoho dalšího, zboural zeď mezi akcí a vtipem mistrně zvládnutým způsobem a zase jednou spojil hvězdy akčního nebe. Ve svém žánru (ne mimo něj!) více než dokonalý film.
Gentlemani
Gentlemani jsou prošpikovaní nabroušenými, vtipnými dialogy, úchvatnou prací s kamerou, herci, kteří předvádí životní výkony a řadou natolik ikonických scén, až z toho přímo čiší kultovní potenciál. Guy Ritchie nejen, že natočil perfektně vypointovaný, obsazený a do všech detailů naprosto vypiplaný filmový opus, on navíc vykročil z vlastního stínu a překonal vše, co dosud filmovému světu dal. Výsledkem je pak dokonale vycizelovaná gangsterka, která ani vteřinu nenudí a funguje snad po všech myslitelných stránkách. Pokud si nějaký z filmů v kině zaslouží vaši pozornost hned několikrát, jsou to Gentlemani. Tohle není jen návrat ke kořenům, ale něco víc. Už dlouho jsem si film v kině takto neužil. Ritchie je zpět v nejlepší možné formě!
John Wick (kompletně)
Nemá cenu si cokoliv nalhávat. John Wick je a vždy byl především o perfektní, jinde v áčkové produkci téměř neviděné akci. Akci, která se prakticky nezastaví, je brutální, krvavá a dechberoucí. Každý aspekt snímku je tomuto podřízen a právě i tomuto slouží. Efektivitě a až radost působící čistotě scén, mnohdy točené na jeden záběr či s minimem střihů, u nichž se jeden až diví kolik práce a pečlivé průpravy za dílem musí stát. Chad Stahelski, Keanu Reeves a všichni zúčastnění jsou borci, mistři řemesla a já jim to i napotřetí spolkl s navijákem. A to do té míry, že filmu odpustím až absurdní odolnost hlavního hrdiny, jenž by dal jistě „na budku“ i Terminátorovi v závěsu s Robocopem. Jakož i fakt, že ke konci vás film možná (tak jako mne) začne maličko nudit a počet lidí, zranění a úderů, kterým hrdina musí v krátké době čelit může působit docela absurdně.
Mission: Impossible – Ghost Protocol, Národ grázlů, Fallout
Bitky, přestřelky a honičky se vrací již pošesté. McQuarrie s Cruisem je ale divákům nabízejí v tak kreativním provedení a precizním podání, že si v akci nelze jinak než spokojeně libovat. Do toho se atmosféra Mission Impossible – Fallout mísí s příjemnou dávkou procítění, humoru a nostalgie, že se i přes dvě a půl hodiny dlouhou stopáž snímku bojíte odtrhnout oči od plátna byť jen na vteřinu ve strachu, abyste o něco z toho nepřišli, protože orientace v příběhu může být občas lehce obtížná. Laťka žánru akčního filmu se přesto určitě zase posunula o jednu příčku výš.
Na život a na smrt
Elitní jednotka Navy SEALs měla v roce 2005 uprostřed nepřátelského území zajmout či zlikvidovat čelního představitele al-Kaidy. Čtyřčlenná skupina těch nejlepších vojáků byla ale prozrazena a v nelítostné řeži čelila drtivé převaze. Měla to být slavná vojenská operace, nakonec ji ale přežil jen jediný člověk. Film Na život a na smrt byl natočen právě podle jeho vzpomínek. Stejně jako úvodní sekvence vojína Ryana nebo Černý jestřáb sestřelen i v případě Na život a na smrt režisér Peter Berg znovu posouvá zfilmování válečné akce k zážitku, který svou nemilosrdnou autentičností, brutalitou a intenzitou vyráží dech.
Rychle a zběsile 5
Střídání adrenalinu s testosteronem, nápadité akční scény (trezor, nákladní vlak), boží duel Diesela s The Rockem a vůbec poklona heist subžánru se vším všudy. Nejlepší díl série, největší akční nářez roku. Klasické žánrové neduhy zminimalizovány (dialog o otcovství soupeří s brečícím Rourkem z Expendables o wtf scénku), jízda nasazená čtyřkou zmaximalizována, spousta nostalgie, postav z předchozích dílů, scénaristicky solidně odvedená práce (hlášky, logika, motivace postav) a nebýt dodatku, tak ideální zakončení celé frančízy. Teď jen doufat, že Lin neztratí formu a scénář nesplácá nějaké hovado.
Skyfall, Spectre
Chápu tu celkově danou koncepci craigovského Bonda a chápu směr daný scenáristickým týmem, ale všechno, co je na tom skvělé (odkazy a citace na bondovské univerzum), se zúročilo ve Skyfallu. Spectre je asi podobným dovětkem, jakým je Quantum pro Casino – jde se dál, hlouběji, ale není to ani moc zábavné, ani moc dramatické. Všeho je tu tak nějak pomálu (akce, Waltz, Bellucci) a působí to prázdným dojmem. Fandové bondovek budou více či méně spokojeni, ostatní budou právem prskat, protože tenhle film se netočil pro ně. Pokud si nalijeme čistého vína, letos si Ethan Hunt s Bondem slušně vytřel prdel a troufám si tvrdit, že Bourne na tom příští rok nebude jinak.
Zátah: Vykoupení, Zátah 2
Syrová, adrenalinem nabitá podívaná. Tak by se dala shrnout první část thrilleru z roku 2011. Jeho autorem je britský režisér Gareth Evans, jenž ostatně stojí i za druhým dílem, kterého jsme se dočkali roku 2014. Hrdinové snímku se octnou až na samé hranici vlastních fyzických možností v souboji se zločinci, obývajícími bytový dům. V tom se ale pohybuje nejen onen gang s jejich šéfem Tamem Riyadim, ale i obyčejní nájemníci. Když se ale vůdce zločinců dozví, že má v domě, který všem jeho obyvatelům pronajímá, nevítané hosty, rozhodne se jednat. Domovním rozhlasem tedy dá k dobru zprávu, že kdokoli, kdo se s policejní jednotkou vypořádá, bude moci bydlet nadosmrti bez nájmu… Což je v chudinské čtvrti Jakartu až příliš velké lákadlo. V uzavřeném prostředí se tak odehrává krutý boj na život a na smrt, plný těch pravých akčních esencí, které tolik milujeme…
Železná srdce
Akční momenty jsou tím nejlepším, co mohou Železná srdce nabídnout. Bojových scén je naštěstí dostatečné množství, takže divák promine i občasné citování z Bible nebo bromance momenty mezi jednotlivými vojáky. Do filmu se dostalo pouze minimum scén, které se odehrávají mimo tank, ovšem jediná delší z této kategorie rozhodně nepůsobí rušivým dojmem. Jediné, co mohu akčním sekvencím vytknout, je střelba tanku ve stylu Star Wars. Navíc mě poněkud překvapilo, že spojenecké tanky střílí rudě, zatímco ty německé zeleně, což neodpovídá rozložení sil dobra a zla v podání George Lucase. I na tuhle výtku ale divák odpustí například při střetu Furie s německým Tigerem.