Recenze: 1917 jako filmová událost Sama Mendese

Nový film Sama Mendese ještě před svou premiérou v našich kinech stihl posbírat spoustu cenných sošek a nadšených ohlasů. Nejcennějšího Oscara sice, navzdory četným očekáváním způsobeným m.j. i oceněním Zlatým glóbem, nezískal, ale i tak si z ceremonie pár sošek odnesl. Takovou filmovou událost jsme si nemohli nechat ujít.

Původně to vypadalo jako další z řady odpolední na frontě. Pak ale vojáci Blake a Schofield dostali zdánlivě nesplnitelný úkol. Musí doručit zprávu veliteli jiného pluku. Zprávu nejvyšší důležitosti, která může zachránit životy stovkám dalších vojáků, jež by byly téměř jistě ztraceny, kdyby se informace nedostala včas k adresátovi. Času je málo, cesta není krátká a navíc vede skrz nepřátelské území.

Příběh sám o sobě je poměrně přímočarý. Způsob a forma jakým je prezentován ale diváka zvládá přikovat k sedačce a udržet ho v napětí po celou stopáž. Snímek též zvládá vzbuzovat realistický dojem (byť  je stále poněkud „zkrášlen“). V Mendesově nejnovějším počinu prostě všechno šlape jako hodinky, všechny složky perfektně fungují a tvoří skvělý filmový zážitek.

Divákovi je celý příběh prezentován skrz oceněnou kameru Rogera Deakinse. Záběry jsou  precizní, zajímavě komponované. Deakins velmi dobře dobře využívá prostoru a kulis a pomáhá celému ději k životu. Mimo to jsou snímky, i díky zvolené denní době (vojáky sledujeme od odpoledne jednoho dne do rána dne druhého), poutavě zabarvené.

Výborně zachycené a zrežírované dílo působivě, ale nenásilně, dokresluje hudba Thomase Newmana. Pomáhá budovat atmosféru a usměrňovat další události, zároveň na sebe ale nestrhává většinu pozornosti a nechává pozorovatele užit si dění na plátně, které vhodně doplňuje.

Třešničkou na dortu celého precizního díla je herecké obsazení, které zajisté zláká řadu dosud nerozhodnutých návštěvníků kin. Hlavní role ztvárnili dva mladí britští herci, kteří už mají na kontě několik zajímavých rolí. Představitele Schofielda George MacKay si diváci mohou pamatovat třeba z filmu Pride nebo seriálu 11.22.63, Dean-Charles Chapman, filmový Blake, se objevil například ve Hře o trůny nebo filmu Nádech pro lásku. Oba dva se svých rolí zhostili naprosto bravurně. Obsazení vedlejších partů ale nejspíš naláká ještě více. V různých rolích se zde, byť na chvíli, objeví například Colin Firth, Benedict Cumberbatch, Mark Strong, nebo Andrew Scott. Výsledkem je herecký koncert, na který je radost koukat.

Jak už bylo zmíněno, příběh není nijak komplikovaný, ale jednotlivé scény v něm mají své místo. Několik z nich by snad šlo vynechat/zkrátit, ale celkově je stopáž přesně taková, jaký si film zaslouží. Snímek nenudí ani chvíli, utíká, zároveň nedochází ke zbytečným zkratkám nebo mezerám. Některé pasáže možná působí trochu idylicky, ale i to je celkem vyvážené a servírované ve vhodném množství. Celkový dojem to tedy nekazí.

Sam Mendes natočil ve všech ohledech (téměř) perfektní snímek. Celkem jednoduchý a přímý příběh je postupně výborně vystavován a vyprávěn se skvělou gradací. Vyobrazen je navíc skrz skvělou kameru Rogera Deakinse (zcela právem oceněnou Cenou Akademie). Celkovou atmosféru velmi dobře a nenásilně dokresluje a umocňuje hudba Thomase Newmana. Pár scén by možná šlo vynechat, ale celkově film zaujme a udrží bez sebemenších problému pozornost po celou stopáž, divák jen napjatě čeká, jak se bude děj vyvíjet dál. Ano, 1917 si rozhodně zaslouží označení filmová událost… jestli roku, to uvidíme.

1917
Drama / Válečný
USA / Velká Británie, 2019, 119 min