Recenze: Doktor spánek – Umírněné pokračování kultovního Osvícení

O tom, že je v poslední době tak trochu „překingováno,“ se nedávno díky dech příliš nevyrážejícím otevíracím tržbám mohli přesvědčit zejména tvůrci snímku Doktor Spánek od Stephena Kinga (jak zní celý český distribuční název). Je to ale opravdu chyba hlavně nedomrlé propagace? Nebo přímý sequel jednoho z nejslavnějších psychologických hororů všech dob činí jak svému předchůdci, tak knižní předloze medvědí službu?

Těžko říci, zda se jedná o totožný případ, jako u celkem nedávného Blade Runnera 2049, který vzdor vlastním kvalitám a kultovnímu předchůdci zaplakal nad výdělkem. Dost možná ovšem přinejmenším podobný. Minimálně v tom, že jde o filmové pokračování několik dekád starého filmu, o které se možná nikdo neprosil a ani nikdo nečeká, že se mu jakkoli vyrovná, nebo ho bude předčit. Doktor Spánek však rozhodně není špatný film. Není to ale horor. Což mu možná podráží nohy ze všeho nejvíce. Vezměme to trošku zeširoka a připomeňme si, jak je to s Kubrickovým mistrovským dílem a v čem, že to má jeho nyní uváděné pokračování tak obtížnou výchozí pozici.

Osvícení, kde se Jack Nicholson představil v hlavní roli Jacka Torrance, který získá práci jako zimní správce hotelu Overlook, vlivem zvláštními silami ovládaného prostředí zešílí a pokusí se zavraždit vlastní rodinu, jež s ním vylidněný hotel obývá, se od adaptované knihy liší v několika zásadních detailech. Jedním, který stojí za zmínku, je hlavně závěr, kdy v knize hotel shoří, zatímco ve filmu přetrvá. A druhým nejpodstatnějším je postava samotného Torrance, se kterou měl veliký problém i sám King. V Nicholsonově pojetí totiž u postavy není patrný nějaký pomalý propad do šílenství, který je v knize zásadním motivem. On je tak trochu vyšinutý už od začátku (Kingovi Kubrickovo zpracování vadilo natolik, že vyprodukoval vlastní, knize mnohem věrnější televizní zpracování).

Tvůrci pokračování tak už od samotného počátku stojí před rozcestím a tedy i rozhodnutím, na co vlastně navázat. Tedy zda dát přednost slavnému filmu před věrností knihám či naopak. Asi nikoho nepřekvapí, že se filmaři vydali nejjistější možnou cestou a ani tak nenavazují, jako spíš přímo odkazují na Kubrickovo veledílo. Jeho svět ovšem obohacují příběhem, který je jinak velmi kingovský. Což první Osvícení moc nebylo. Proč? Stephen King totiž (byť vykresluje velmi uvěřitelné postavy) prakticky vždy klade veliký důraz na nadpřirozené jevy. V Osvícení jde právě o stejnojmennou schopnosti Danyho Torrance (jenž je jako dospělý muž hlavním protagonistou Doktora Spánka) a palčivou přítomnost jakési podivné vyšší moci, jíž je hotel Overlook prodchnutý a ovládaný. Tato mytologie je v zde recenzovaném snímku dále prohlubována, dovysvětlována a rozšiřována.

Pokud jste tedy příznivci realistického vyprávění s důrazem na psychologii postav a nadpřirozeno vám slouží spíš k navození atmosféry, Doktor Spánek vás patrně zklame. Mike Flanagan totiž dle mého (četl jsem Osvícení, Spánka bohužel ne) opravdu docela obratně balancuje mezi adaptací a pokračováním kultu. Na Kubricka se tu dle očekávání nastaveného trailery odkazuje hodně. Prostřednictvím dospělého Danyho s tváří Ewana McGregora se totiž ve flashbacích vracíme k událostem po závěru Osvícení a seznamujeme se s tím, jak své nadpřirozené schopnosti dále využíval a jak se vyrovnával s děsivými událostmi, jež jako malý prožil. V současnosti pak Dan bojuje s démony zděděnými po otci, kterým dominuje hlavně alkoholismus. Zároveň se ovšem rozvíjí nová linka s jednou velice obdobně nadanou dívenkou Abrou a skupinou podivných lidí v čele s nelítostnou Rose. Ti se totiž oním nadáním – osvícením živí. A je právě na Danym, aby se postavil vlastní minulosti, Abře pomohl a čelil nelítostné Rose a ostatním záhadným bytostem.

Doktor Spánek sice vkusně navazuje na slavnějšího bratříčka a zároveň oplývá zajímavými záporáky (zejména Rebeccu Ferguson jako výše zmíněnou Rose budete nenávidět), postrádá ovšem svižnější tempo a tah na branku. Zatímco Kubrick pozvolně budoval napětí a nechával film geniálně gradovat, zde ke všemu dochází tak nějak mimochodem a finále, jež je jednou velkou rekonstrukcí a recyklací Osvícení (obohacené o dohru první knize velmi věrnou) působí tak nějak povinně a vynuceně. Ono celkově moc nepomáhá, když nejděsivější momenty pochází z jiného filmu. Režisér Flanagan sice prokázal skvělý cit pro adaptaci a zachování podstaty díla a světa, do něhož vstupuje a dokáže také věrně vyzdvihnout to zásadní, chybí mu ovšem vlastní invence a osobitost. Géniem Kubrickova formátu pak pochopitelně neoplývá. Je spíše zručným rutinérem. To podstatné bylo zachováno, něco nového přidáno. Ale je to spíše „magicko – mystická vata,“ sice zevrubně vyplňující otázky, přesto těžko říci zda to bylo nutné. Tedy jestli to co funguje v knize, může shodně fungovat i ve filmu. Zrovna King je někdy docela těžko zfilmovatelný, o čemž docela dobře svědčí vlažná druhá kapitola hororu To.

Film se promítá také ve VIP Chodov a Dolby Atmos.

Verdikt

Doktor Spánek od Stephena Kinga je obludně dlouhým temným fantasy thrillerem, který je  široce rozkročen mezi kultovním předchůdcem a adaptací knihy. Prospěla by mu kratší stopáž a větší kuráž tvůrců jít si svou vlastní cestou. Místy možná až přílišná četnost odkazů na Kubrickovo Osvícení (jak formou obrazů (samozřejmě vyjma replik a doslovně přetočených scén), tak i hudebních motivů) možná potěší skalní fanoušky, nicméně podkopávají pomyslnou stoličku pod nohama filmu, který by jinak samostatně fungoval docela dobře. K tomu mu ovšem chybí pohlcující atmosféra – hlavně tedy ta hororová a svižnější tempo. Ač se McGregor a všichni herci snaží, efekty jsou kvalitní a vlastně tu po technické i faktické stránce není moc co vytknout, něco tomu všemu chybí. Něco, co dobrý film dělí od přelomového. A tím Doktor Spánek není. Není dostatečně zábavný, děsivý, ani napínavý. Docela dobře tušíte, jak to celé dopadne. Nadto všechno tedy zůstává „jen“ slušným thrillerem bez výraznějšího rukopisu, který dokonale zapadne. Jestli oprávněně je pak už otevřená otázka…

Doktor Spánek od Stephena Kinga / Doctor Sleep
Trailer
USA, 2019, 152 min
Horor / Thriller
Režie: Mike Flanagan
Scénář: Mike Flanagan
Hrají: Ewan McGregor, Rebecca Ferguson, Kyliegh Curran, Cliff Curtis, Carl Lumbly, Zahn McClarnon, Emily Alyn Lind, Bruce Greenwood, Jocelin Donahue, Alex Essoe, Zackary Momoh, Jacob Tremblay, Catherine Parker, Robert Longstreet, Carel Struycken, a další.

NA FILM SI MŮŽETE ZAJÍT DO VAŠEHO OBLÍBENÉHO KINA CINEMA CITY