Recenze: Proplouvá životem v červené bundě, je Narušitel systému

Je jí devět, jmenuje se Bernadette, ale jelikož to jméno nesnáší, nikdo jí neřekne jinak než Benni. Má andělskou tvář, ale její chování je čím dál problémovější. Životem proplouvá skrze nápravná zařízení pod rukama zoufalých sociálních pracovníků, kteří nevědí, co s ní. Emotivní drama Narušitel systému je celovečerním hraným debutem Nory Fingscheidt, za který převzala na letošním Berlinale Stříbrného medvěda. Do českých kin vstoupilo na začátku října, v těchto dnech ho uvádí také festival německy mluvených filmů Das Filmfest.

Jaké narušitelé systému se označují děti, které svým problematickým chováním nezapadají do struktury německých sociálních služeb. Benni je toho dokonalým příkladem. Její matka se o ní nedokázala starat a svěřila ji sociálním pracovníkům, kteří tápají také. Benni je nezvladatelná a nezkrotitelná osoba, svéráz a solitér, která trpí náhlými výbuchy vzteku a přehnané agrese na všechny strany. Do polepšovny nemůže, protože na to ještě nemá věk, a v krizových centrech či dalších institucích ji už odmítají ubytovávat. Benni už neustálé přesouvání, vzestupy a pády přestává zvládat a svůj vztek dává plně najevo. Vyhrocené scény ještě posiluje ikonická Benniina červená bunda, kterou má po většinu filmu na sobě. Zpravidla tvoří celkový kontrast k dalšímu zbytku scénu a logicky na sebe přitahuje větší pozornost.

Nová herecká naděje

Celkově je film velice kontrastní, nejen v tématech, ale i vizuálně. Tématicky snímek srovnává město s venkovem, kritizuje německou byrokracii a neschopné rodiče. Vizuálně pracuje s již zmíněnou červenou bundou, ostatně červená je pro film zásadní. Objevuje se také v experimentálněji laděných prostřizích, které se během sledování mohou zdát nepatřičné, ale na konci příběhu se zacelí. Kamera je volná, pohyblivá a živá, částmi roztřesená, což ale skvěle padne k roztřesenému životu hlavní hrdinky, kterou mladá herečka Helena Zengel ztvárnila naprosto dokonale a bezchybně. Vztek a hmotnou lítost zároveň, které dokázala svým netušeným hereckým projevem znázornit, jsou opravdu na vysoké úrovni a celý film si tak v podstatě „krade“ pro sebe, jelikož ostatní postavy mizí do pozadí. Po skončení filmu sedíte v kině a jenom přemýšlíte, že takhle dobrý výkon dětského herce či herecky už jste neviděli pořádnou dobu. Její herecké nadání je bez diskuze a pravděpodobně se režisérce Noře Fingscheidt podařilo objevit novou hereckou naději německé kinematografie.

Německý oscarový vyslanec

Dvouhodinová podívaná nabízí snad všechny existující emoce, od agrese přes slzy až po smích a radost. Je minimálně škoda, že emočně vypjaté situace jsou ukončovány leckdy v nesprávných chvílích vcelku nekompromisním střihem. Snímku by tak možná nevadila ještě o pár minut delší stopáž, která by nechala rozproudit všechna otevřená témata, postavy doříct všechno, co mají na srdci a emoce nechat pracovat až do úplného konce. I přes tento malý neduh je ale Narušitel systému opravdu osobitý film, který si drží své tempo, má jasně vyhraněný vizuální styl, čistý narativ, ví, co chce sdělit a právem se řadí mezi to nejlepší z německé kinematografie posledního roku – ostatně ho Německo vyslalo také do oscarového boje. A opravdovým narušitelem systému by se stal ve chvíli, kdyby se mezi pětici nominovaných neprobojoval. Německo v posledních několika letech ani jednou nechybělo mezi nominacemi na nejlepší zahraniční film, ať už třeba jen koprodukčně. Můžeme tedy bez nadsázky a téměř s jistotou tvrdit, že Narušitel systému se zúčastní oscarového klání na začátku února příštího roku. Hodně štěstí, konkurence bude veliká.

Narušitel systému / Systemsprenger
Německo, 2019, 118 min
Drama