Recenze: Zelená kniha (2019) – Ambiciózní road movie z období rasové segregace

Nový snímek s Viggo Mortensenem v hlavní roli je ověnčen cenami, a to ještě ani nedošlo na letošní rozdávání Oscarů, kde dostane Zelená kniha šanci proměnit dokonce pět nominací na cenné sošky. A čím že si tento film stylizovaný do amerického prostředí 60. let získává sympatie diváků i kritiků všude po světě?

Vyhazovač z newyorského Bronxu Tony „Pysk“ Vallelonga se dokáže vypořádat s problémy nejrůznějších druhů, a to jak za pomoci pěstí, tak ale i svého talentu ukecávání. I tyto schopnosti jej zavedou za doktorem Donem Shirleym, který se jako výjimečně talentovaný muzikant chce vydat na hudební turné se svým triem, a právě Tonyho chce za svého řidiče. Shirley je afroameričan a chce prorazit v jižních státech Ameriky, kde bují rasová nesnášenlivost a platí zákony, které omezují kvalitu života černošského obyvatelstva snad ve všech ohledech. Tony pochází z rozvětvené italské rodiny a sám vůči afroameričanům taky necítí zrovna sympatie, kvůli finanční tísni ale práci přijme. A tak se protnou dva zdánlivě neslučitelné světy – bohatého, uhlazeného, kultivovaného a univerzitně vzdělaného Shirleyho s upřímným, vulgárním a bezprostředním Vallelongou, který pro doktorovo upjaté chování nemá z počátku pochopení. Jak však plyne čas, oba muži se při jízdě americkou krajinou lépe poznávají a zjišťují, že ač každý pochází z jiné společenské vrstvy a „patří k jiné rase“, problematika potlačovaní lidských práv se najednou intenzivně dotýká životů jich obou v míře, s jakou se doposud nesetkali.

Snímek Zelená kniha je inspirován skutečným příběhem, jehož filmové zpracování formovali i samotní stejnojmenní hlavní hrdinové. Název filmu vznikl na základě existující cestovní příručky pro afroameričany. Ta jim měla zajistit bezpečné cestování převážně po jižních amerických státech, kde měli černoši zakázán přístup například do mnoha hotelů, restaurací nebo obchodů, z nichž byli buď hned vykázáni anebo posíláni do zařízení pro „barevné“. Právě toto jednání zakouší na turné samotný Shirley, který, ač se pro své geniální pianistické schopnosti těšil zdánlivé oblibě bělochů z vyšší společnosti, mimo jeviště byl však v jejich očích na stejné úrovni jako černoši pracující na polích, zatímco s jeho dvěma bělošskými kolegy z hudebního tria bylo nakládáno jako s váženými hosty.

Viggo Mortensen za svou dlouholetou kariéru dokázal, že se dokáže zhostit nejrozmanitějších rolí od dědice gondorského trůnu přes člena ruské mafie až po eko otce, co tíhne k domácímu vzdělávání. Nyní si může do repertoáru přidat roli italského ranaře s láskou k jídlu a zálibou v melouchaření. Aby se „dostal“ do role, musel Viggo přibrat pár kil, ale jelikož ovládá a rozumí více než pěti jazykům, nebylo užívání italštiny ve filmu pro něj jistě příliš problematické. Mortensen dokázal Vallelongovu postavu ztvárnit výborně, gestikuloval jako Ital, jedl jako „buran“, upřímně žasl nad Shirleyho uměním, a také se horlivě pohoršoval nad nespravedlnostmi, kterým jeho kolega rezistentně čelil. Mortensenovo umění tak bylo zcela po právu oceněno nominací na Zlatý glóbus i Oscara. Rovnocenným partnerem je v Zelené knize Vallelongovi Don Shirley, kterého zahrál Mahershala Ali (Moonlight, House of Cards). Jeho citlivé ztvárnění postavy introvertního umělce, který bavil lidi, ale sám trpěl smutkem a pocitem vykořeněnosti se stalo ideálním protikladem Mortensenova drsného Tonyho „Pyska“. Ali již za svůj výkon distinguovaného pianisty dokonce získal Zlatý glóbus, a také byl nominován na Oscara.

Významnou součástí autentičnosti celého filmového pojetí je mimo pokrytí rasové problematiky beze sporu hudba a zobrazení dobového prostředí. Snímek je obohacen hity Little Richarda, Arethy Franklin, Chubby Checkera nebo Franka Sinatry, a také se tam diváci dočkají nablýskaných veteránů, restaurace KFC z dob počátků vzniku této značky či šedesátkových kostýmů a účesů. Samostatnou „kapitolou“ je pak scénář, na kterém spolupracoval i syn nyní již zesnulého Tonyho Vallelongy Nick, a také režisér Peter Farelly (Něco na té Mary je, Blbý a blbější). Jimi vytvořené dialogy jsou úderné, plné humoru, a ačkoliv je třeba Tony známý svou upovídaností, scénáristé jej v pravou chvíli dokázali umlčet, čímž dali prostor Mortensenově nonverbálnímu projevu.

Ačkoliv má mít Zelená kniha oficiálně premiéru až 7. března, mohou diváci tento snímek zhlédnout ve vybraných kinech výjimečně již nyní. Distributoři se film rozhodli uveřejnit již teď, aby měla česká veřejnost šanci se s ním seznámit dříve, než dojde z neděle na pondělí k předávání Oscarů, kde bude bojovat o získání pěti sošek (Nejlepší film, Hlavní herec, Vedlejší herec, Původní scénář a Střih).

Tato road movie si všechny filmové ceny a nominace beze sporu zaslouží. Mimo jiné se zabývá temným obdobím amerických dějin, aniž by příliš moralizovala a rozdělovala strany problému čistě na „dobré a zlé“. Farelly dokázal film výborně herecky obsadit a jsou to právě výkony Mortensena a Aliho, které dokázaly příběh Vallelongy a Shirleyho pozvednout na vyšší úroveň. Takže pokud jste jejich fanoušky, nebo máte rádi období šedesátých let v USA, snímky o rasové problematice, či třeba všechno najednou, doporučuji  určitě Zelenou knihu v kinech navštívit. Jinak kromě kvalitní podívané přijdete i o pohled na vysloužilého Aragorna s pivním břichem a neuvěřitelným apetitem.

Zelená kniha / Green Book
USA, 2018, 130 min
Drama / Komedie / Road movie