Komiks: JLA: Svoboda a spravedlnost (2018) – Uchvacující ukázka komiksového umění

Přečtěte si

Konec Spider-Mana, název 25. bondovky a zelená pro Matrix 4

V týdnu se děly zajímavé věci. Marvel se nedokázal dohodnout se Sony ohledně budoucnosti Spider-Mana, byl oznámen název další...

Tenkrát v Hollywoodu: Rozbor hravého a sofistikovaného Tarantina v životní formě

Tarantino je výrazný a sebejistý, ale i lehce kontroverzní tvůrce, přinejmenším co se politické nekorektnosti a užívání násilí jako...

Underwater: Podmořské běsnění monster s Kristen Stewart

Režisér William Eubank (Ztracen ve vesmíru, Signál z neznáma) se znovu pouští do žánru sci-fi ve snímku Underwater. Trailer...

Autor

Tomáš Lesk
Tomáš Lesk
Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, dále seriál Doctor Who, a zarytou nenávistí vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase hraji hokej, čtu a zírám.

Dnes se v rámci Komiksového okénka podíváme na opravdovou perlu pro komiksové nadšence.

Alex Ross patří k nejslavnějším a nejoceňovanějším umělcům mainstreamového komiksu. Jeho úchvatný styl si přímo říká o co možná největší formát, aby vynikly všechny detaily místy až hyperrealistické malby, v níž přímo ožívají superhrdinové stříbrného věku. Rosse už tuzemský čtenář může znát z řady komiksů, co v češtině vyšly. Namátkou jmenujme kupříkladu kultovní Království tvé o konfliktu stárnoucích superhrdinů v čele se Supermanem proti mladší generaci; anarchističtější to sebrance supersilami nadaných, či Zázraky, které zase z pohledu fotografa mapují významné milníky ze světa Marvelu. Nicméně Svoboda a spravedlnost se liší jednou zásadní věcí. A tou je právě úctyhodná velikost knihy, jež přímo vybízí ke kochání se jednotlivými panely. Má ale krátký, ani ne stostránkový komiks i jiná pozitiva?

Scénář k tomuto dílu napsal Paul Dini, což rozhodně není také žádný komiksový nováček, nicméně u nás mnoho jím napsaných věcí nevyšlo. Nutno dodat, že ačkoli bývá některým komiksům, které Alex Ross maloval vytýkáno, že děj je spíše upozaděný snahou o co možná největší využití jeho umu, zde tomu tak úplně není. Příběh totiž skvěle pracuje se zajímavou premisou a je na superhrdinský žánr až překvapivě komorní. Tedy, samozřejmě tu dochází na velkolepou záchranu světa, jen tu Justice League nečelí megalomanskému záporákovi, ale hrozbě mnohem prozaičtější, byť možná právě proto nebezpečnější.

Jde tu o boj se zdánlivě nevyléčitelným virem, který nejprve postihne Afriku a počne se nebezpečně šířit. A je právě na Americké lize spravedlnosti, aby tento problém vyřešila. Superhrdinové se rozhodnou vzít situaci pevně do vlastních rukou, díky čemuž se ovšem spustí pořádná vlna paniky a konspirací ohledně čistoty jejich úmyslů. Zde je velmi dobře využita paralela mezi Supermanem a Martian Manhunterem (marťanský superhrdina, jenž zde funguje i jako vypravěč), kteří jsou oba pohrobky kdysi velkých mimozemských civilizací, mají nadpřirozené schopnosti a našli svůj nový domov na Zemi, kterou se rozhodli chránit. Právě tito dva hrdinové jsou pro svůj mimozemský původ hlavním zdrojem obav běžných lidí.

Liga tak v omezeném časovém limitu nebojuje jen s virem, hrozícím vyhubit celosvětovou populaci, ale i s veřejným míněním a narůstající vlnou paniky a anarchie. Celý tento mix je perfektně ukočírovaný a na tak malém prostoru, kdy většinu stránek tvoří velkolepé panely, funguje překvapivě dobře. Jakkoli se téma děje zdá na první pohled poněkud nezáživné, opak je pravdou. Je tu také skvěle ukázáno něco, co je ne vždy (ať už ve filmech, či komiksech) dostatečně využito, a sice fakt, že Justice League skutečně funguje jako tým, kde má každý člen svou nepostradatelnou úlohu (ano, i v popkultuře tak často vysmívaný Aquaman, byť zpočátku v porovnání s ostatními jeho ochrana velryb působí trochu nechtěně legračně) a vzájemná spolupráce skutečně dává zdání týmovky. Což se třeba nejnovějšímu filmu od Zacka Snydera zrovna dvakrát nepovedlo (byť měl jiné, mnohem závažnější chyby).

Ale zpět ke komiksu. Pokud Alexe Rosse a jeho velkolepý a zároveň detailní výtvarný styl, evokující procházku pantheonem superhrdinů neznáte, ale rádi byste si přečetli luxusní komiks, který už lze směle nazvat uměním, do toho! Zároveň lze počin doporučit i těm, kteří nemají tolik načteno, byť u některých postav se předpokládá alespoň elementární znalost toho, co jsou zač a jakou ve světě DC plní úlohu. Navíc téma dezinformací a hysterie je dnes, kdy jsou informace (bohužel v jakékoli podobě) díky internetu dokonale dostupné, je velmi aktuální a je tedy zajímavé, jak se jej jako jeden z ústředních motivů podařilo naroubovat na kostru tohoto komiksu a jeho fikčního světa.

Verdikt

Tohle je zkrátka, jak už bylo jinde řečeno, superhrdinská epopej. A kvalitní komiks! JLA: Svoboda a spravedlnost je úchvatným dárkem od nakladatelství Crew nejen fanouškům společnosti DC, ale i superhrdinského komiksu jako takového. Alex Ross a jeho kresba/malba, skládající poctu stříbrnému věku komiksů je sázkou na jistotu. A když se ještě sejde uchvacující umění s fungujícím a skvěle rozvrženým a napsaným scénářem, není co řešit. Postavy totiž i na tak malém prostoru dokáží zaujmout, mají v příběhu své role, tu menší, tu větší a jsou charakterově věrné tomu, co mají představovat. Zajímavé je  i to, že Superman zde je upozaděný na úkor právě Martian Manhuntera, jak pro onu zmíněnou paralelu (která se projevuje i v úloze postavy v dění), tak pro pozici vypravěče. A byť jde co do délky opravdu o jednohubku, doporučuji se pozastavit a jednoduše se obdivovat jednotlivým panelům. Málokde uvidíte tak živého Batmana, Supermana, Aquamana, Wonder Woman, Flashe a řadu dalších…

Závěrem nezbývá než tradičně poděkovat nakladatelství Crew (vedle již vyzdviženého formátu chválím (taktéž tradičně) i kvalitu překladu), pod jehož hlavičkou komiks vyšel, za poskytnutí recenzního výtisku. Dílo JLA: Svoboda a spravedlnost můžete stejně jako řadu dalších výtečných komiksů zakoupit zde.

Nu a pokud si komiks pořídíte a přečtete, rozhodně jej nezapomeňte ohodnotit na ComicsDB.

  • JLA: Svoboda a spravedlnost
  • USA, 96 stran, u nás vydala Crew v roce 2018
  • Scénář: Paul Dini
  • Kresba: Alex Ross
  • Vydání: 1.
  • Vazba: vázaná v pevných deskách s přebalem
  • Formát: 252 x 344 mm
  • Tisk: barevný
  • Překlad: Ľudovít Plata (Turlogh)
  • Žánr: akční, superhrdinský
Tomáš Lesk
90 %

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Čtěte také