TOP 10: Nejlepší zahraniční stop-motion filmy

Do kin míří očekávaný film opěvovaného režiséra Wese Andersona Psí ostrov. Tvůrce zde umně využívá precizní stop-motion animace, tedy animace záběr po záběru, při níž je reálný objekt mezi jednotlivými snímky ručně upravován a posouván o malé úseky tak, aby po spojení vyvolala animace dojem spojitosti, a to nikoli poprvé. Pojďme si připomenout několik dalších povedených snímků, u kterých byla tato metoda také výborně aplikována.

Ukradené Vánoce

Ač se i v titulu snímku někdy objevuje dodatek „Tima Burtona“ a nemálo diváku se domnívá, že Burton film režíroval, není tomu tak. V případě ukradených Vánoc byl oblíbený (nejen) režisér zodpovědný za produkci, za kameru se postavil Henry Selick. Vypráví o městečku Halloween, jehož obyvatelé žijí celý rok pouze přípravami na onen svátek. Všechno se trochu zamotá, když se místní hrdina kostlivec Jack jednou toulá lesem a zabloudí až do vánočního městečka. Tam slavený svátek ho zaujme natolik, že se rozhodne vyzkoušet to doma.

Slepičí úlet

Na první pohled je Tweedyho slepičí farma jen další „výrobna“ vajec. Při bližším pohledu je ale vidět, jak hrozné podmínky zde panují. Majitelka vládne všemu pevnou a krutou rukou. Není tedy divu, že se parta odvážných slepic rozhodne utéct…tedy uletět.  Počin z dílny Aardman Animations, nejúspěšnějších tvůrců stop-motion by se dokonce měl v dohledné době dočkat sequelu.

Wallace & Gromit: Prokletí králíkodlaka

Další dílo tvůrců Slepičího úletu. Po několika krátkometrážních snímcích o dvojici roztržitého vynálezce Wallace a jeho věrného psa Gromita, za které dostal režisér Nick Park tři Oscary v kategorii krátkometrážních snímků, se tvůrci rozhodli věnovat hrdinům celovečerní snímek. Wallace a Gromit tentokrát řeší případ záhadného tvora, který v městečku ničí úrodu.

Mrtvá nevěsta Tima Burtona

Tentokráte už je přivlastňování v názvu naprosto právem, Tim Burton snímek kromě produkování i režíroval (resp. se na režii podílel s Mikem Johnsonem). Příběh se odehrává ve viktoriánské vesničce 19. století. Mladí Viktor a Viktorie mají být sezdáni, jde o domluvený sňatek – Viktoriini rodiče doufají, že je svatba vytáhne z dluhů, ti Viktorovi zase chtějí společenskou prestiž, jíž se těší rodina mladé snoubenky. Problém nastane, když si Viktor v lese cvičí svatební slib a omylem ho věnuje mrtvé nevěstě Emily.

Mary a Max

Dojemný příběh o náhodném navázání přátelství na celý život potěší všechny milovníky sentimentu nebo nepříliš veselých konců. Film je inspirován skutečnými událostmi, osamělá osmiletá Australanka Mary se rozhodne najít si kamaráda. Náhodně zabodne prst do „zlatých stránek“ a na adresu, kterou takhle vylosuje, napíše dopis. Volba padne na jistého Maxe z New Yorku, člověku, který by ji samotné snad nemohl být nepodobnější. Kupodivu ale vzniká silné přátelství překonávající vzdálenost i odlišnosti, ba i veškeré krize, které s lety přichází.

Koralína a svět za tajnými dveřmi

Další dílo vzniklé pod taktovkou výše zmíněného Henryho Selicka. Tentokrát se rozhodl na velké plátno převézt výbornou knihu Neila Gaimana, tajemnou pohádku, ve které ale bezpochyby najdou zalíbení diváci všech věkových kategorií. Vypráví příběh dívky Koralíny, která se s rodiči právě přestěhovala do nového bydlení, co hůř, do „barabizny kdesi v pustoprázdnu“. Zvídavému děvčeti tak nezbývá, než se seznámit se všemi sousedy a hlavně prozkoumat veškerá zákoutí. Při bádání narazí v jedné místnosti na tajné dveře. Dveře, za kterými je svět skoro identický tomu našemu, jen je vše mnohem lepší a zajímavější. Nebylo by pro Koralínu lepší tam tedy zůstat? No, ukazuje se, že ne.

Panika v městečku

V městečku zvaném Panika, žijí v jednom domě Kovboj, Indián a Kůň, nedaleko od nicch pak farmáře Steven a jeho žena Jeanine. Nerozlučná trojice přátel prožívá bizarní a neuvěřitelná dobrodružství.  Dostanou se například do středu země, zamrzlé tundry a paralelního podvodního světa obývaného podvodnickými příšerkami se špičatými hlavami. Celá scenérie je o to bizarnější a v jistém smyslu zábavnější a hravější, že hrdinové jsou plastové figurky, dokonce každá se svým podstavcem. Excentrická komediální šaráda plná vypilovaných odzbrojujících gagů, vycházející mimo jiné z dědictví surrealismu a čerpá z kultovního, cenami ověnčeného dvacetidílného televizního seriálu.

Fantastický pan Lišák

V úvodu bylo zmíněno, že režisér stojící za Psím ostrovem, Wes Anderson, si stop-motion již vyzkoušel. Bylo tomu tak právě u tohoto celovečerního animáku na motivy stejnojmenné dětské knihy Roalda Dahla. Pan a paní Foxovi žijí ve šťastné a poklidné domácnosti společně se svým výstředním synem Ashem  a synovcem Kristoffersonem, jenž je u nich na návštěvě. Pak si ale pan Fox vzpomene na staré dobré loupežnické časy a zosnuje největší kuřecí loupež, jakou kdy svět zvířat zažil.

Malý princ

Adaptace Marka Osbornea se na klasickou knižní předlohu Antoine de Saint-Exupéryho kouká trošku jinak. Ústřední postavou je zde malá holčička s dobrodružným srdcem, která se seznámí se svým lehce výstředním sousedem, letcem. Ten jí začne vyprávět o neobyčejném světe, který mu před lety představil Malý princ. Vypráví o jednotlivých planetkách a jejich obyvatelích, o růži, lišce, beránkovi a tak dál a děvče zjistí, že „skutečně můžeme vidět jen srdcem“.

Kubo a kouzelný meč

Chlapec, který vypráví příběhy jak nikdo jiný a kdybyste zrovna netoužili poslouchat, učaruje vám svým umem v oblasti origami, případně šikovně zkombinuje oboje. Kubo využívá všech svých talentů, aby uživil sebe a nemocnou matku. Jeho denní rutina začíná výpravou z jeskyně, kde s maminkou bydlí, do nedaleké vesnice. Zde vyprávěním spolehlivě ohromuje a uchvacuje všechny obyvatele. Má to jen jeden háček – musí si dávat velký pozor, aby byl ještě za světla doma. Jinak by ho stihla, podle matčiných slov, strašlivá kletba. Jednoho večera to ovšem nezvládne, varování se vyplní a on sám se stane hrdinou jednoho ze svých dobrodružných příběhů, ba co víc, postupem cesty chlapec zjišťuje, že jeho putování je ještě dobrodružnější a neuvěřitelnější, než jakýkoliv z jeho příběhů.