Recenze: Ztracené město Z (2016) – Příliš dlouhé putování Amazonií

Co všechno v sobě skrývá Amazonie? Na počátku dvacátého století o tom bylo vskutku malé povědomí, neexistovaly ba ani pořádné mapy. A právě mapování této oblasti změnilo od základů život Brita Percy Fawcetta. Co nabízí snímek inspirovaný jeho životním příběhem?

Řečený film přenáší na stříbrné plátno stejnojmenný román Davida Granna, který vznikl na základě fascinujícího skutečného příběhu.

Vyprávění začíná, když  je mladý plukovník Percival Fawcett pověřen na počátku dvacátého století úkolem zmapovat doposud pořádně neprozkoumané oblasti Amazonského pralesa. Fawcett je tak nucen zanechat svou milovanou ženu a děti ve Velké Británii a spolu s jistým Henry Costinem (Robert Pattinson) se vydává na prozatím první dlouhou cestu do Jižní Ameriky. V průběhu svého putování ovšem muži objevují mnohem víc, než čekali. Nacházejí jednak civilizaci vyspělejší, než by se jim zdálo. Navíc slyší zvěsti o jakémsi bájném městě a civilizaci možná i vyspělejší než byla ta, ve které on žil, jež jej obývala.

Dvojice badatelů se sotva dostane zpět do Anglie a už je rozhodnutá k návratu do pralesa. Fawcett po návratu přednese tehdejší věděcké obci jejich zjištění a poznatky. Ačkoli většině připadá představa neobjevené vyspělé civilizace směšná, najdou se i příznivci a badatelům se tak podaří získat prostředky na další cestu. Ta ovšem končí jen o krůček dál než první, dalo by se říct těsně před branami mystického města, jež Fawcett nazval „Z“, jako poslední dílek lidské skládačky.

Vrací se opět neuspokojen, ale již nejsou prostředky. Navíc propuká první světová válka a Fawcett musí naverbovat. Ovšem nedlouho po válce chytne cestovatelskou a badatelskou horečku i jeho syn, Jack (Tom Holland). Muži se tak rozhodnou vydat na vlastní pěst na výpravu, která má být ta poslední…

Ještě před zhlédnutím samotného filmu do očí udeří jeho stopáž. Přeci jen, aby měl snímek téměř dvě a půl hodiny, to zas tak obvyklé není. Ale což, nemusí to být naškodu a často je to zcela oprávněné. Bohužel, Ztracené město Z takovým případem není. Počin se hrozně vleče a ačkoli scény principielně mají své opodstatnění a do děje zapadají, navíc jsou vkusně a zručně natočené, divák by pravděpodobně nejraději tak polovinu vyřadil.

Problémem nemusí navíc být nutně jen fakt, že projekt sám o sobě je až přespříliš ambicózní co se délky týče, na škodu je i to, že některé záběry či sekvence vyloženě nezapadají. Ku příkladu záběry z první světové války působí v kontextu celého snímku zbytečně a výsledek by neutrpěl, kdyby je postrádal.

Nicméně co je třeba vyzdvihnout jsou určitě herecké výkony. Oba členové ústředního dua (Charlie Hunnam a Robert Pattinson) svým postavám umně a nenuceně vdechují život. Druhý jmenovaný tak jen znovu dokazuje, že mít ho zafixovaného v roli jakéhosi upíra je už dávno passé a že opravdu umí hrát. Dobrý výkon podává i hlavní herečka Sienna Miller, i když její postava může někdy působit až přehnaně ublíženě, dramaticky, ba až ufňukaně.

Snímek si rozhodně vybral ke zpracování silné téma. Příběh Percyho Fawcetta je přinejmenším fascinujícím dobrodružstvím a rozhodně si zaslouží být šířen dál. Otázkou ovšem je, jestli je tento snímek tím nejlepším způsobem. Velkým nedostatkem je velice přehnaná stopáž, která by zasloužila výrazně zkrátit. Tak jak je, je film zdlouhavý a neudrží pozornost. Některé scény navíc působí zbytečně, někdy vyloženě nesedí ke zbytku snímku. Vyzdvihnout je ovšem nutné herecké výkony protagonistů, které jsou asi hlavním důvodem, proč kdyžtak o zhlédnutí uvažovat. Suma sumárum, nedá se říct, že by šlo o vyloženě špatný snímek, ale ani nějak extra výjimečný či skvělý. Pokud nebudete vědět, co s volným večerem, nejspíš poslouží jako uspokojivá výplň (už jen kvůli zajímavému tématu), ale překotný běh do nejbližšího kina bych si asi rozmyslela.

• Ztracené město Z / The Lost City of Z
  • USA, 2016, 141 min
  • Režie: James Gray