Recenze: Úkryt v zoo (2017) – Příběh neznámých hrdinů

Do kin právě vstupuje Úkryt v zoo (2017) a tak se diváci konečně na vlastní oči můžou podívat, proč se to tehdy rok a půl zpátky pohyboval filmový štáb a s ním m.j. Jessica Chastain po Praze. Jak se ne úplně typický příběh o neznámých hrdinech druhé světové války povedl?

Hned na začátku filmu si spolu s hlavní hrdinkou Antoninou Zabinskou (Jessica Chastain) prohlédneme při její pravidelné obchůzce zoo, kterou se svým mužem ve Varšavě provozují, v celé její kráse. Je očividné a obdivuhodné, jak protagonistka výborně vychází jednak s lidmi, jaký má vřelý vztah k návštěvníkům, ale jak si snad ještě lépe rozumí s němou tváří. Zahrada pod rukama manželů a několika zaměstnanců vzkvétá, zvířatům se daří, všichni jsou, zdá se spokojeni. Ostatní zoologové obdivně koukají, či snad až závidí.

Pak ale, 1. září 1939, přijde rána. Polsko je zabráno německými vojsky, na Varšavu padají bomby a nevyhnou se ani zoologické zahradě. Jako by tohle nebylo málo, manželé se z úst nově ustanoveného říšského zoologa, m.j. ředitele berlínské zoo, dozvědí, že jejich zoo má být kompletně zrušena. To pár nechce dopustit, tak přijde s návrhem zřídit na místě původní zoo prasečí farmu – prostory budou alespoň využité a maso může posloužit vojákům. Zdá se ideální plán pro všechny. A zatímco ve varšavském ghettu jdou podmínky od deseti k pěti nevídanou rychlostí, Zabinski si uvědomí, že vlastně i zbytek nyní vyprázdněných prostor může být užitečný. Prostory pod zemí, původně zamýšlené pro pohyb zvířat atp., mohou posloužit jako útočiště lidem, které by jinak čekal krutý osud…

Hned od prvních slov, která ve snímku zazní z úst hlavní herečky, se nedá ubránit myšlence, že to zní nějak podivně. S dobrým úmyslem se tvůrci, pravděpodobně i vzhledem k mezinárodnímu obsazení, snažili sjednotit přízvuky všech herců tak, aby odpovídaly tomu, odkud jejich postava pochází. Většinou to nepředstavuje problém – Češi hrají Poláky atp., k povšimnutí to ovšem je, naškodu, v případě dvou z hlavních postav. U Jessicy Chastain je přes veškerou její snahu slyšet, že přízvuk je naučený a americké herečce nepřirozený. Daniel Brühl jako hlavní říšský zoolog, Němec, by naopak podle tohoto schématu měl mluvit se silným německým přízvukem. Není tomu tak a akcent, ačkoli tam nějaký je, je téměř zanedbatelný. Obzvlášť když se jejich postavy sejdou na plátně, trápí tento kontrast ušní bubínky. Možná by bylo lepší, kdyby se tvůrci až tak moc nesnažili o autenticitu a nechali herce mluvit tak, jak je jim přirozené.

Příběh sám o sobě, hlavně vzhledem k tomu, že je podle skutečnosti, skýtá obrovský potenciál. Hrdinové, o kterých se sice nemluví, ale kterým se i za stávajících podmínek podařilo zachránit desítky nevinných před krutým osudem. Je škoda, že výsledek jen tak nějak plyne, bez výraznější gradace. Ke konci snímku pak přichází jedna delší scéna, která měla pravděpodobně sloužit jako vrchol filmu. Nelze ji upřít, že je rozhodně nejvýraznější, ale m.j. tím pak působí jako „pěst na oko“. Zmiňovaný moment sám o sobě je silný, zajímavý a tématicky odpovídá, problém je, že k němu nic nevede, chybí budování atmosféry, zintenzivňování vyprávění. Mimo to je v průběhu děje často cítit snaha diváka dojmout, která bohužel zas tak nevychází a výsledný dojem je jakýsi „nemastný, neslaný“.

Co filmu nelze upřít, je precizní práce štábu. Snímek je řemeslně dobře odvedený, příjemně se na něj kouká a nabízí spoustu zajímavých obrazů. Chválu si rozhodně zaslouží i celé herecké obsazení. Až na již zmíněné ne-úplně-šťastně vyřešené přízvuky jsou herecké výkony rozhodně pozitivem filmu a ve spoustě ohledech jej táhnou. Představitelé se věrohodně zhostily jak svých rolí jako jednotlivců, tak i vzájemných vztahů mezi nimi, které se jim podařilo citlivě převést na plátno. Obdivuhodná je též práce se zvířaty, ke kterým si evidentně všichni vybudovali citové pouto, což značně podporuje autenticitu.

Nelze popřít, že jde o snímek s velice silným a zajímavým tématem, který jen podporují jeho reálné kořeny. Bohužel s příběhem nebylo naloženo tak, jak by si zasloužil. Většinu času film jen tak nějak plyne, chybí gradace, stupňování či budování atmosféry. Výrazná scéna, které se pak divák dočká ke konci snímku, tak moc nezapadá a působí dost násilně. Tvůrcům bohužel naplno nevyšla ani jejich snaha obecenstvo dojmout. Co je třeba vyzdvihnout je rozhodně precizní práce štábu a herecké výkony. Herci citlivě převedli osudy jednotlivců a vztahy mezi nimi na filmové plátno. Potěší také práce se zvířaty, jejich aktivní začlenění do snímku a zacházení aktérů s nimi. Nicméně sečteno a podtrženo se k nám dostává snímek, který rozhodně není špatný, ale ani nijak extra nevyniká. Zkrátka jak se říká ‚neurazí ani nenadchne‘.

• Úkryt v zoo / The Zookeeper’s Wife
  • USA, 2017, 127 min
  • Režie: Niki Caro