Recenze: Rogue One: Star Wars Story (2016) – Drsný válečný film s parádním finišem

Impérium vládne v předaleké galaxii pevnou rukou a skupina nečekaných hrdinů dostane příležitost zvrátit vývoj událostí ve prospěch povstaleckých Rebelů.

Když v roce 2012 koupilo studio Disney legendární Lucasfilm, byla filmovému světu Hvězdných válek předpovídána zářná budoucnost. Ačkoliv někteří zarytí fanoušci jen těžko rozdýchávali nového „pohádkového“ vlastníka, následná čísla promluvila jasnou řečí. Loňská sedmá epizoda s podtitulem Síla se probouzí zbořila kina po celém světě a navzdory své mírně diskutabilní kvalitě ukázala, že Star Wars ještě rozhodně nepatří do starého železa. Čtyřmiliardový nákup se začal pomalu, ale jistě vyplácet.

A aby fanoušci světelených mečů nebyli bráni na hůl a aby studiová kasa nezela prázdnotou, bylo rozhodnuto, že se na příběhy z předaleké galaxie podíváme i prostřednictvím samostatných filmů mimo hlavní ságu. Snímek Rogue One je první z řady takovýchto „standalone“ dobrodružství, které se dějově vrací těsně (ano, jde opravdu o hodiny) před úplně první Hvězdné války z roku 1977 – Novou naději. Partička rebelujících povstalců dostane za úkol ukrást plány první Hvězdy smrti, té, kterou později rozstřílí Luke Skywalker, a už od prvních natáčecích dnů nám byla slibována jakási vesmírná variace na filmové klasiky jako Tucet špinavců či Zachraňte vojína Ryana.

Nebudeme chodit kolem horké kaše. Navzdory všem produkčním nesnázím (náročné přetáčky, změny v dějových liniích u některých klíčových postav, výměna skladatele soundtracku) je Rogue One: Star Wars Story povedeným filmem a místy opravdu dechberoucím zážitkem. Už úvodní komorní scéna s malou Jyn Arso, ve které je jen tak mimochodem víc uvěřitelných emocí, než v epizodách I a II dohromady, napovídá, že nás nečekají klasické Star Wars, ale to vůbec nevadí.

Gareth Edwards, tvůrce rozporuplně přijaté Godzilly, totiž vyměnil Sílu, rytíře Jedi, hláškující vesmírné pašeráky a další známé trademarky za odvážný a technicky poctivý válečný film. Upustil od černobílého modelu „hodní Rebelové vs. zlé Impérium“ a naservíroval divákům syrové drama s přirozenými hrdiny a padouchy, kteří rozhodně nepostrádají na zajímavosti a to ani nemusí kolem sebe máchat světelnými meči. Rogue One také nijak násilně nevykrádá původní nezapomenutelnou trilogii, ale spíš ji trefně doplňuje. Za to ohromná pochvala a zdvižený varovný prst směrem k tvůrcům nadcházející osmé epizody.

Film podle mého názoru potěší především fanoušky – Darth Vader i na minimálním prostoru potvrzuje pověst největšího filmového záporáka všech dob a rozhodně se nejedná o jediného navrátilce, který způsobí některým divákům mohutné spadnutí čelisti. Samotné akční sekvence jsou doslova strhující a dost možná nejúdernější v rámci všech Star Wars filmů. Na své si tudíž přijdou i nezasvěcení jedinci, kteří znají Hvězdné války tak maximálně z vyprávění od svých geekovských kamarádů. Komerční potenciál Rogue One se rozhodně neblíží k loňské sedmičce, ale o to víc si možná na filmu smlsnou nadšenci (jako já) na druhé, třetí a klidně i čtvrté projekci.

Snímek samozřejmě není dokonalý a v některých částech příběhu jsou studiové zásahy bohužel až moc vidět. Místy je Rogue One zbytečně natahovaným dobrodružstvím, které je násilně tlačeno k jakémusi postupnému dílčímu vyvrcholení. Třeba takové dějové pozadí shledání Jyn se svým otcem působí až směšně nelogicky. Naprosto chápu všechny kritické komentáře, podle kterých sledujeme na plátně dvouhodinovou předehru k famózní finální čtvrthodince. Něco na tom bude, ale co naplat. Jakmile dojde na lámání chleba a partička špinavých outsiderů je nucena vyrazit na lov plánů Hvězdy smrti na přísně střeženou imperiální základnu, všechna skepse jde stranou. Poslední třetina příběhu je zkrátka a dobře skvostná a bez nutného spoilerování těžko popsatelná.

Člověk se tak nějak ztotožní se všemi těmi pochvalami i výtkami, které stihne vyslechnout při odchodu z přecpaného a mírně aplaudujícího (opravdu!) sálu. Rogue One ale slavné filmové značce ostudu rozhodně neudělal a především díky precizně zvládnuté akci, parádní gradaci a neotřelému přístupu si zaslouží nadprůměrné hodnocení. Hvězdné války potvrdily, že mají co říct i současné fanouškovské generaci a Rogue One je svým odvážným přístupem příjemným zpestřením v rámci současných hollywoodských blockbusterů.

P.S. Hláškující droid K-2SO je nejlepší neživou postavou Star Wars vůbec.

• Rogue One: Star Wars Story
  • USA, 133 min