Recenze: Lichožrouti (2016) – Zloději ponožek toho moc nepředvedli

Podle stejnojmenné knihy přichází do kin český animovaný film Lichožrouti, který bude usilovat o stejný úspěch jako knižní předloha.

Lichožrouti jsou malí pidižvíci, kteří se živí ponožkami. Jsou v každé domácnosti a kradou lidem podle svého desatera vždy liché ponožky. Patří mezi ně i Hihlík, který se po smrti svého dědečka vydává za strýcem o jehož existenci neměl dosud tušení. Jeho příbuzný však není obyčejný zloděj ponožek, je to vůdce lichožroutského gangu a jmenuje se Padre. Spolu se svými syny bydlí na půdě v domě jednoho profesora, který na existenci Lichožroutů věří. Dokonce má po celém domě nachystané pasti, aby mohl potenciální úlovek ukázat světu a dokázat, že není blázen. Jak se Hihlík do nové rodiny začlení?

244-013_005_382_v2

Nápad na natočení celovečerního snímku podle knižního bestselleru prý vznikl před pár lety. Inu, proč ne? Materiálu na scénář bylo dost, vydané knihy mají svou popularitu zejména u těch nejmenších i v těchto dnech. Autoři příběhů Pavel Šrut a výtvarnice Galina Miklínová tedy opět spojili síly, aby převedli lichožroutí dobrodružství na stříbrné plátno. Oba se ujali scénáře a Miklínová i režie. Potud všechno správně. Je dobře, že na projektu pracují lidé, kteří těmito příběhy žijí, o postavách ví prakticky všechno a mají jasnou představu o tom, jak převést knihu na plátno. Otázkou zůstává, jestli je moudré, aby se režie ujala právě výtvarnice Miklínová, jež natočila pár animovaných kraťasů. Ačkoli se jedná o zavedenou praxi, přechod z krátkometrážních snímků na celovečerní debut, tak zde bych tento vzorec neaplikoval.

Po výtvarné stránce vypadá film hezky. Pravda, některé detaily nejsou úplně propracované a nejvíce to jde vidět při rychlých švencích, kdy například okenní římsa vypadá jak z 20 let staré počítačové hry, nicméně postavičky jsou navrženy sympaticky, a také česká metropole vypadá v počítačové podobě pěkně. Režisérce Miklínové se však nepodařilo naplno prodat potenciál postaviček, které víceméně celý film diváka, myslím tím ve věkové kategorii 15+, nudí. Výjimkou je Lichožrout Pedro, kterému propůjčil hlas producent snímku Ondřej Trojan, jenž se na postavičce vyřádil takovým způsobem, až se člověk musí místy lehce pousmát. Celkově vzato se dabing povedl na jedničku, to je pravda. Stejně tak zápletka, která sice není ve výsledku moc originální, ale je docela vtipná, a do dětského animáku se hodí. Gangy bojující o fusekle jsem tedy ještě neviděl.

240-024_004_267_v3

Velkým problémem filmu je tempo, jež je příšerně pomalé. Snímek, který má 83 minut, najednou působí jak tříhodinové utrpení, u kterého se modlíte, abyste to měli za sebou. Proto je zvláštní, že finále Lichožroutů nabere úplně jiné obrátky, téměř až hollywoodského akčního filmu. Člověk si při sledování této povedené části snímku až říká, že to natočil jiný režisér, protože ta změna rytmu pořádně bije do očí. Jenom škoda, že se toho divák dočkal až v posledních patnácti minutách.

Lichožrouti vybočují ze zajetých kolejí českého animovaného filmu jen sporadicky. I přesto, že je kladen důraz na rodinné hodnoty, tak je snímek určen především dětem, které taškařice malých pidižvíků ocení daleko více, než dospělí. Nad průměrem Lichožrouty drží zdařilá animace, povedený dabing a finále, které mělo nebývale rychlé tempo. Dětskou cílovou skupinu osloví film určitě.

• Lichožrouti
  • Animovaný / rodinný / dobrodružný
  • Režie: Galina Miklínová