Recenze: Kubo a kouzelný meč (2016) – Loutkoví hrdinové a trocha orientu

Do kin právě vstoupil Kubo a kouzelný meč, o kterém jsme se již zmiňovali v preview. Ten zaujme zasazením do exotického Japonska a stylem, jakým byl vytvořený: stop-motion capture. Jak loutkové putování hlavního hrdiny dopadlo?

Kubo je na první pohled docela obyčejný chlapec. Jediné, čím se liší od ostatních, je to, že mu chybí oko. Ovšem první zdání klame a v tomto chlapci se skrývá mnohem více. Umí totiž vyprávět příběhy jako nikdo jiný. Pomocí své kytary a umu vytváření origami lidem přináší legendy o bojovníkovi Hanzovi. Origami v jeho podání ožívá a přináší všem divákům tak netradiční podívanou. Každý den baví svými schopnostmi obyvatele jednoho malého městečka, ale před setměním musí být už doma u své matky. Setmění totiž přináší nebezpečí, která se zaměřují převážně na Kuba. Jednoho dne se však chlapec nestihne vrátit domů včas a do cesty se mu postaví kromě nedostatku světla po setmění ještě mnohem hrůznější věci. Na cestě plné nečekaných překážek se musí vypořádat se svými nepřáteli i pochybami. Ochránce mu dělají přímočará Opice a lehce zmatený Brouk.

160557357_2c0eef

Stop-motion je technika která zaujme především originalitou a návratem ke tradicím v dnešním světě zakládajícím si na nejmodernějších technologiích. Pohybující se loutky odkazující na známé snímky jako Wallace a Gromit či Mrtvá nevěsta Tima Burtona, které se vymykají dnešním počítačovým efektům a přináší do kinematografie trochu té nostalgie. Film překypuje vizuálně líbivými obrazy, které jen skvěle dokreslují atmosféru dobrodružného snímku zasazeného do orientálního Japonska. Travis Knight (do té doby mající na kontě dva celovečerní počiny – průměrné animáky Norman a duchové a Škatuláci), který dostal na starost režii,  vsadil především na zevnějšek, tedy na esteticky zvládnuté scény a čistotu jednotlivých záběrů. Můžeme tak vidět působivý barevný koncert, kterému vévodí oživlé origami či dynamické boje plné odkazů na mocné válečníky, samuraje, ale rovněž kupříkladu na Tima Burtona. Při prvním zjevení trapiček hlavního hrdiny doprovázených ponurou temnotou a mystičností si mnozí vzpomenou na Mrtvou nevěstu či jiné dílo (poslední dobou však lehce pokulhávajícího) velikána americké kinematografie.

49866ts

Po příběhové stránce to až taková sláva však není. Ději nechybí jasná kostra a cesta, jakým se ubírá, ale především v druhé půli je patrná určitá nesourodost a přílišné urychlení putování a vývoje našeho geroje. Na druhou stranu je začátek až moc rozvláčný a zbytečně dlouho trvá, než dojde na „akci“. Stopáž první půle mohla být zkrácena a zbylý čas využitý na vypilování té druhé. Kubovi kumpáni, Opice a Brouk splňují sice standardy animovaných filmů (nepříliš složité osobnosti), ale větší hloubka by jim neuškodila.

Hodnocení

Kubo a kouzelný meč vyniká především tím, jak vypadá. Na první pohled je líbivý a oku lahodící. Na druhý pohled ale zjistíme, že přece jen na něm nějaké mouchy najdeme. těch však není tolik a dají se jednoduše přehlédnout. Pokud jste navíc fanoušky statečných samurajů a orientálního Japonska, film si vás získá o to více.

• Kubo a kouzelný meč / Kubo and the Two Strings
  • Animovaný / Fantasy / Rodinný
  • Režie: Travis Knight
  • Hrají: Matthew McConaughey, Charlize Theron, Rooney Mara, Ralph Fiennes, Art Parkinson a další
Daniel Birgus
75 %
Předchozí článekTOP 7: Říjnové novinky na DVD a Blu-ray
Další článekWolverine 3: Oficiální název, plakát a úryvek scénáře!
Daniel Birgus
Jsem filmový fanoušek, který je žánrový všežravec. Svého diváckého ducha krmím psychologickými sondami i komiksovými akčními adaptacemi. Preferuji snímky od Wese Andersona, Quentina Tarantina, Seria Leoneho či Miloše Formana.