Recenze: Mělčiny (2016) – Napínavá hra kdo s koho na kousku útesu

Do kin přichází thriller Mělčiny, kde musí nad nebezpečnou parybou zvítězit křehká Blake Lively. Prsatá krasavice, tropický ráj, krvelačná bestie. Karty jsou jasně rozdané, jsou ale Mělčiny něco víc, než jenom letní béčko prosáklé vůní popcornu?

Letní napínák španělského režiséra Jaume Collet-Serry, který zaujal děsivým hororem Sirotek (2009) a reputaci si nezkazil ani akčními thrillery Neznámý (2011) a Non-Stop (2014), se odehrává u nespecifikované mexické pláže, která se stává limitovaným bojištěm dvou vrcholových predátorů pevniny a moře. Američanka Nancy přijíždí s kamarádkou do Mexika hledat pláž, kterou kdysi objevila její nedávno zesnulá máma. Ráj na zemi se jí skutečně podaří najít, ovšem kámoška se na ni vykašle. Nancy se nenechá odradit, nahazuje prkno a společně s dvěma mladými domorodci si začne užívat vlny. Poblíž se však vznáší mrtvola velryby, která na mělčiny přilákala i nebezpečného hosta z hlubin. Boj o přežití tak může začít…

shallows-trailer-blake-lively-2016

Mělčiny jsou v prvé řadě one woman show a velká herecká příležitost pro dosud spíše vysmívanou Blake Lively. Ta ztvárňuje sympatickou holčinu, která je silná, houževnatá a výrazně ji pomáhá minulost studentky medicíny i fyzička surfařů. Její odhodlání přežít ji nutí používat nejen svaly, ale i hlavu, zejména když potřebuje zastavit krvácení nebo doplavat pro kameru a jejímu počínání budete fandit, což zvyšuje napětí už tak příjemně spielbergovsky vystavěnému příběhu.

Shallows2

Podobně jako v Čelistech Serra ústředního antagonistu příliš neukazuje a pracuje spíše s podvodními pohledy a zlověstnými stíny. Žralok je trikově velmi zdařilý, což vyvolá úlevu po těch děsivě digitálních skákajících delfínech. Zápletka je sice hodně jednoduchá, ale fikční svět je vytěžený na maximum. Nancy tu má komediální odlehčení v podobě racka Stevena Seagulla, boj s veškerými mořskými živly, korálový útes, hejno medúz a finální bitku v bójce.

shallows-1280-cropjpg-6aae33_1280w

Tohle všechno snímá výborná kamera, která vytváří úchvatné obrazy zejména z vrtulníkových záběrů, kde vyniknou všechny ty nádherné korály, tyrkysová barva vody v kontrastu s líně se přibližujícím zubatým záporákem. Pány a některé dámy zaujmou i neméně voyeurské záběry těla Blake. To, i spolu s některými patetickými berličkami a hollywoodsky přehnanými scénami zejména z finálního střetu připomíná, že se tady nehraje na syrový survival, ale letní pocornovku. Nutno podotknout, která ovšem strká do kapsy většinu velkorozpočtové konkurence.

Mělčinám se nevyhýbá patos ani přitaženost za vlasy. Atraktivní lokace, hrozivý nepřítel a solidní výkon hlavní představitelky pečlivě buduje napětí a udrží pozornost diváka na plátno kina mnohem spolehlivěji, než současná konkurence. Navíc už jen kvůli tomu, že po všech těch žralokonádech, sněžných či písečným hovadinách, tu máme solidní žraločí thriller, který stojí spolu s Čelistmi a Útesem smrti za zhlédnutí.

Na Mělčiny si můžete zajít i do kin Premiere Cinemas (Praha, Olomouc, Teplice).

Mělčiny / The Shallows
USA, 2016, 87 minut