Recenze: Hra peněz (2016) – Povedené drama s mrazivým přesahem

Jodie Foster po několikaleté prodlevě zasedla na stoličku režisérky celovečerních filmů. Jejím nejnovějším počinem je dramatický thriller s hvězdným obsazením a zajímavým tématem, evokujícím dvojí konflikt. Snímek vás možná neposadí a nepřiková k sedačce, ale i tak se jedná o vysoce nadprůměrné dílo, které rozhodně stojí za pozornost… Proč?

Celou Hru peněz v zásadě táhne rozporuplná dvojice, která díky charismatu a uvěřitelnému hereckému projevu stojí nejvíce za zmínku; prvním z nich je Clooneyho slavný, bohatý, nabubřelý a samolibý moderátor jménem Lee Gates, ženoucí si především co možná nejvyšší sledovanost svého finančního televizního pořadu, jelikož se blíží čas, kdy bude muset pověsit svou práci na hřebík. Přes svou zaslepenou honbu za diváckou přízní tak nevidí machinace, které se skrývají za pomyslnými i reálnými stěnami Wall Street.

4-22_kultura_film_4X_foto_falcon

To se však změní ve chvíli, kdy živý přenos pořadu naruší pistolí a výbušninami ozbrojený zoufalý finančník (Jack O’Connell), muž který nemá co ztratit, neboť o vše při propadu akcií, odůvodněném „počítačovou chybou,“ přišel. Rozhodl se na sebe tímto způsobem strhnout pozornost společnosti, která mhouří oči a ve slavném pořadu si vyžádat lepší a hlavně pak pravdivé vysvětlení celé události, i za cenu životů. Nic však není tak, jak by se na první pohled mohlo zdát a násilník může být obětí… Clooneyho postava si v běhu událostí uvědomí, že i přes vlastní snahu se od celé věci distancovat za účelem vlastního „showmanství“ je díky svému nezájmu o hloubku problému i z části viníkem, jelikož lidem radil, jaké investice se vyplatí. Rozhodne se proto vyhovět vlastnímu svědomí a pomoci nejen jemu, ale i lidem, kteří stejně jako zoufalý muž, držící jej jako nedobrovolně dobrovolné rukojmí, přišli o své úspory díky důvěře… Dvěma zmíněným aktérům pak zdatně sekunduje Julia Roberts v roli režisérky pořadu.

(l to r) Carsey Walker, Jr. (Sam Shaw), Julia Roberts (Patty Fenn) and James Warden (Jim) in TriStar Pictures' MONEY MONSTER.

Film příjemně graduje, drží si dostatečně svižné tempo na to, aby se divák nenudil a zůstal napjatý i přesto, že si není těžké domyslet jak to celé dopadne. Přesto však nelichotivé směřování filmu, jež vyústí v celkem tragický konec, dodává zápletce a zrovna tak i postavám na živosti. Zatímco zpočátku se hlavně seznamujeme s hybateli a celkovým „rámcovým děním,“ dostáváme se postupně ven ze zdánlivě „patové“ situace ve studiu do ulic New Yorku. Hra peněz se nebojí nejen nastavit určité zrcadlo dnešní často značně zkorumpované společnosti, ale rýpnout si i do vod popkultury a tak se nám dostává i záběrů z médií, která celou věc zlehčují a kupříkladu vtipkují o únosci. Právě tak se ve filmu vyskytnou i vtípky a úsměvné momenty, které mu však nijak neubírají na dramatičnosti, ani na jeho neskrývaném poselství.

mm

Snímek je tak hlavně v druhé části spíše o hledání pravdy, než o záchranné akci, v níž jde o životy, kdy se hlavní postavy spojí a tragická postava „teroristy“ dostane možnost odkrýt oponu, skrývající zlodějské machinace s financemi. Film se tak v zásadě otírá o základní myšlenku, že i přes veškerý pokrok a elektronizaci toku peněz to je stále člověk, působící chybu systému, a nikoli propracované algoritmy. Ty chyby nedělají… Přesto však je Hra peněz natočena dostatečně srozumitelně a řekněme „konzumně“ na to, aby její myšlenku pochopil i člověk, který zrovna daným termínům a financím příliš nerozumí (ano, mluvím o sobě).

Jedná se o příjemné překvapení, sympatický počin s perfektně vykreslenými postavami, jejich motivací a ukočírovanou gradací zápletky. Ta, ačkoli v základu zajímavá a obohacená o zdařené prvky působí místy rutinně a nenabízí žádné obzvlášť nečekané zvraty. I tak je tu ale několik silných, dokonce i nepříjemných momentů, které vám utkví v paměti. Film je povedeným, byť „jen“ velmi dobře řemeslně a mírně klišoidně zvládnutým dramatem, brousícím do vod thrilleru. Díky výborným hercům, jejich charismatu a nepříliš sluníčkovému vyústění děje se jedná o zdařený a nadprůměrný snímek s únosnou a příjemně odsýpající délkou stopáže s určitým přesahem, který sice díru do světa neudělá, nicméně vede k zamyšlení a Hra peněz tak stojí i za opakovanou projekci, právě tak jako za návštěvu kina.

Na thriller Hra peněz si můžete zajít i v kinech Premiere Cinemas (Praha, Olomouc, Teplice).

Hra peněz / Money Monster
USA, 2016