
Režisér Tom Hooper přichází po oscarové Králově řeči s dalším neobyčejným příběhem muže, který se nebojí překonávat i ty nejtěžší překážky. Dosahuje Dánská dívka podobných kvalit?
Ve dvacátých letech minulého století se v dánské Kodani proslavil jako malíř Einar Wegener (Eddie Redmayne), kterému v oboru zdatně sekundovala, coby portrétistka, jeho žena Gerda (Alicia Vikanderová). Vše klapalo, jak mělo. Až do jednoho osudového, byť trochu komického okamžiku. Gerdě nedorazila figurantka na portrét a tak poprosila svého muže, zdali by se nepřevlékl do ženských šatů a nepózoval by jí. Co se zdálo jako humorná historka, však Einarovi úplně změnilo život. Postupem času trávil v ženských šatech více času, než je zdrávo, a vydával se za Lili. Einarův svět se obrátil naruby a začal chápat, že šťastný může být jedině jako žena.
Oscarové ambice Dánské dívky vás doslova bijí do očí. Hooper si je jistý v kramflecích a z herců vyždímal asi to nejlepší, co mohl. Redmayne coby Einar / Lili je vážně působivý. Někdy až do té míry, že přemýšlíte o tom, která role je pro něj ta pravá, respektive, kterou roli si více užíval. Práce maskérů a kostymérů je totiž natolik dokonalá, že kdybych se v dané době procházel parkem a kolem mě se mihl Einar převlečený za Lili, tak bych si vůbec ničeho nevšiml. Pravda, v té době nebylo běžné vídat nalíčeného muže na ulici v ženských šatech, tak by mě to ani nenapadlo, ale stejně. Klobouk dolů a nominace na Oscara pro kostyméra Paca Delgada, který byl na nejprestižnější cenu nominován i za Hooperovu novou verzi Bídníků, naprosto zasloužená.
Platí to i pro oba představitele manželského páru. Dokážete si představit jiného mužského herce v roli Einara? Přiznám se, že já nikoliv. Nemůžu si pomoct, ale to snad bylo psané přímo na tělo. Redmayneovi nedělá problém se na place rozbrečet, dokonce bych řekl, že je to jeho doména, kterou nesmyslně často využíval v loňské, velmi špatné sci-fi od sourozenců Wachovských, Jupiter vychází. Za roli ubrečeného vládce je dokonce nominován na Zlatou malinu za nejhorší herecký výkon ve vedlejší roli. Jen pro doplnění, kdo by náhodou nevěděl, Zlatá malina je opak Oscarů. Aby se nakonec nestala podobná, zvláštní událost, jež se přihodila herečce Sandře Bullockové. Ta totiž v roce 2010 obdržela Zlatou malinu (za film Slečna zamilovaná) i Oscara (za film Zrození šampióna). Kdyby však Redmayne Cenu Akademie obdržel, bylo by to po zásluze. Kdo by si však cenu zasloužil více, je švédská vycházející hvězda Alicia Vikanderová (Ex Machina, Krycí jméno U. N. C. L. E.), která na plátně strhává největší pozornost. Své herecké kvality ukázala v loňském filmu Alexe Garlanda, Ex Machina, kde ztvárnila umělou inteligenci Avu. Ale až Hooper světu ukázal, jak skvělá herečka to je. Ať se jedná o situace, v nichž je naprosto bezradná, se slzami v očích, nebo v roli podpůrce, utěšitele – byla neuvěřitelná. Spíše bych řekl, že Radmayne zdatně sekundoval Vikanderové než naopak.
Co se však Hooperovi nedařilo, bylo tempo. Celý film se táhl, až jsem měl pocit, že stopáž je o hodinu delší. Se zobrazením explicitních scén nemám problém, byť naprosto chápu jedince, kteří to neustojí. Na druhou stranu se v dnešní době nemůže tento snímek titulovat jako provokativní neřkuli vulgární. Doba se posunula kupředu a společnost je tolerantnější. Před téměř sto lety by měli tvůrce za blázny, vyvrhely či zvrhlíky. Tom Hooper vlastně nepřichází s něčím novým a natočil „jen“ poctivý životopisný film. Ke kvalitě Králově řeči ještě něco chybí.
Verdikt
Dánská dívka je řemeslně poctivý životopisný film, který však nenabízí nic nového, co by stálo za jeho brzké, opětovné zhlédnutí. Vyniká však hereckým koncertem Eddieho Redmaynea a Alicii Vikanderové, kteří na plátně září, a působivou výtvarnou stylizací.
Dánská dívka / The Danish Girl
Trailer
Stopáž: 119 minut
Režie: Tom Hooper
Hrají: Eddie Redmayne, Alicia Vikanderová, Ben Whishaw, Sebastian Koch, Amber Heardová