Recenze: Sázka na nejistotu (2015) – Oscarovka s vůní peněz

Před dvěma lety se do kin vřítil Vlk z Wall Street. Překvapivě svěží snímek od režisérského veterána Martina Scorseseho dokázal, že Wall Street nemusí být pouze místem pro blahosklonné snoby, ale i dějištěm jednoho z nejzábavněji vyprávěných filmů posledních let. Sázka na nejistotu tak nemůže s čistým svědomím svou inspiraci zakrývat. Využití některých Vlkových rysů ovšem zasazuje do originálně vyprávěného celku.

Sázka na nejistotu je adaptací stejnojmenné knihy Michaela Lewise. Film režiséra Adama MacKaye rozehrává a vysvětluje vznik světové finanční krize v roce 2008. Příběh sleduje čtyři dějové linky, každou soustředící se na člověka nebo skupinu lidí, jež byli krok před ostatními a dokázali včas rozpoznat znaky blížící se krize. Vyprávění přeskakuje mezi geniálním finančníkem Christianem Balem, týmem finančníků pod vedením Steve Carella, dvojicí šikovných spekulantů mentorovaných Bradem Pittem a bankovním zaměstnancem Ryanem Goslingem, který byl ve správný čas na správném místě. Každá z dějových linií se ubírá do stejného bodu, jenom poněkud jiným způsobem.

Největší slabinou Sázky na nejistotu je rozdvojenost stylu vyprávění. Film stepuje sem a tam mezi pseudodokumentárně pojatou hranou částí a sebeuvědomělým vyprávěním v podobě boření čtvrté stěny samotnými postavami a použitím nediegetických (nepatřících do světa filmu) vsuvek. Slabina této kreativní volby není nejprve zřejmá vzhledem k tomu, že začátek filmu je v komediálním duchu. Jak ale narůstá napětí, použití těchto metod vytrhává diváka z příběhu a kompletně podkopává tón vyprávění.

SazkaNaNejisotu_Carell

Je těžké si představit, že právě sebeuvědomělé vyprávění není inspirací od Vlka z Wall Street. Kromě boření čtvrté stěny samotnými postavami využívá film i již zmíněných, originálních nediegetických vsuvek. Ty slouží k vysvětlení používaných finančnických pojmů. Jeden po druhém je v jednotlivých scénách přímo divákovi vysvětlí známé osobnosti, které hrají samy sebe. Když se v první z těchto vsuvek objeví Margot Robbie, musíte se ptát, jak moc vám chce film svou inspiraci dát najevo.

Samotná příběhová část je v přímém kontrastu. I když je příběh retrospektivně vyprávěn jednou z postav, volí McKay relativně divnou volbu natáčení na ruční kameru ve stylu mockumentary – fiktivního dokumentu, který využívají některé televizní sitcomy (Kancl, Parks and Recreation, Arrested Development). Nejde ale přímo o zmíněný žánr, protože žádná z postav přítomnost nějakého štábu nijak neadresuje. Postup je tedy zvolen jako další pomůcka k vyvolání pocitu uvěřitelnosti dění na plátně. Natáčení tímto způsobem mohl McKay zvolit také jako zástěrku pro jeho kreativní neoriginalitu. V žádném z jeho předešlých filmů se po této stránce příliš nepředvedl. Použití ruční kamery mu tak dává výmluvu pro použití jednoduchých technik.

Poselství Sázky na nejistotu se také nedrží mantinelů stanovených hollywoodskými konvencemi. Místo souvislého vyprávění osudů několika málo šťastlivců, kteří několikanásobně znásobí svou investici na úkor amerického lidu, nabízí širší pohled na vznik finanční krize z roku 2008. To ovšem někdy tvrdé naráží na hloupé umělecké volby. Využívání vybraných citací k rozdělení příběhu do bloků nebo až příliš doslovné objasnění dalšího vývoje osudů hlavních hrdinů ovšem celek lehce napraskává, ale stále si drží tvar. Snímek se dá chápat spíše jako svědectví úpadku finannční společnosti, které ilustrují právě osudy jednotlivých postav.

Z hereckého ensémblu si největší pochvalu zaslouží Christian Bale. Role sociálně úzkostlivého ekonoma názorně ukazuje, jaký potenciál v sobě Bale skrývá. Jeho pečlivé přípravy na filmové role jsou již proslavené. Kvůli roli v Sázce na nejistotu se Bale naučil během dvou týdnů hrát na basové bicí. Ostatní herci pracují se značně méně extravagantním materiálem, se kterým odvádějí dobrou práci. Nejvíce je vidět Steve Carell, který se postupně začíná stávat jasným žolíkem pro výběrem dramatického herce (jak předvedl minulý rok ve Foxcatcherovi).

ChristianBale_SazkaNaNejistotu

Vše výše napsané by se dalo připsat na vrub vědomé soutěži s Vlkem z Wall Street. Sebeuvědomělé vyprávění, komponování komediálních prvků a dokonce i přímá účast jedné z hvězd Scorseseho filmu jasně přesouvá pozornost ke srovnávání se starším, a kvalitnějším, rivalem. Adam McKay ovšem ani ve spolupráci s vynikajícím hereckým obsazením nemá schopnosti na to, aby Vlkovi vyprášil kožich. Sázka na nejistotu je statečným experimentem ve vyprávění, který ovšem většinu času nešlápne důrazně na plyn a spíš hraje, paradoxně, na jistotu.

• The Big Short / Sázka na nejistotu
  • Režie: Adam McKay
  • Hrají: Ryan Gosling, Christian Bale, Steve Carell, Marisa Tomei, Brad Pitt a další