Recenze: Avengers: Age Of Ultron (2015) – Týmovka superhrdinů podruhé!

Pokračování Avengers je konečně tady. Byly to opravdu dlouhé tři roky, ale filmy jako Strážci Galaxie nebo Captain America: Winter Soldier tuto mezeru skvěle vyplnily. Jak tedy dopadlo Age Of Ultron?

Do kina jsem usedal s velikým očekáváním, ale také s obavami. Bál jsem se, že druzí Avengers dopadnou stejně jako většina pokračování blockbusterů. Jako fanoušek Marvelu bych byl nerad, kdyby se Age Of Ultron ubíral stejnou cestou jako série Transformers či jiné. Naštěstí se moje největší obavy nepotvrdily a já jsem mohl po závěrečných titulkách odcházet s úsměvem od ucha k uchu a s hřejivými pocity na srdci. Joss Whedon to zase dokázal.

Po třech letech se na plátna kin vrací jeden z nejslavnějších komiksových týmů, Avengers. Příběh druhého dílu přímo navazuje na minulé filmy. Organizace S.H.I.E.L.D., vedená Nickem Furym, se rozpadla a jediní, kdo mohou pomáhat s ničením hrozeb ze strany Hydry či jiných, jsou právě Avengers. Nebyl by to ale Tony Stark, kdyby nehledal nějaké způsoby, jak ještě více pomoci. Spolu s doktorem Brucem Bannerem tajně pracovali na projektech, do kterých viděli jen oni dva. Mezi jedním z nich byl program Ultron. Umělá inteligence, která by pomáhala svět ještě lépe ochránit. Při útoku na hrad barona von Struckera, jednoho z posledních vysoko postavených členů Hydry, se Avengers zmocní Lokiho žezla, kolem kterého se točil celý první díl, takže sami víte, co dokáže. Na hradě se poprvé setkáváme s Wandou a Pietro Maximoffem, osiřelými dvojčaty s nadpřirozenými schopnostmi. Agentka Maria Hill to ve filmu vystihla dokonale:„He is fast. She is weird.“ Zpět ale k Lokimu žezlu, ve kterém je jeden z pěti „kamenů nekonečna“. Kámen nekonečna celý Starkův výzkum posune hodně dopředu. Bohužel to ale nedopadne podle jeho představ a Ultron se postaví proti Avengers a vlastně proti celému světu, který chce zničit. Hlavní zápletka tedy může začít. Hrdinové nahánějí protivníka v Soulu, ale i ve Wakandě, jež je domovem Black Panthera a také nalezištěm velice vzácného kovu vibrania, se kterým zosnuje plány samotný Ultron.

Postava Hawkeye (Jeremy Renner) patřila k největším překvapením filmu.

Joss Whedon dal více prostoru postavám, které byly v minulém filmu spíše do počtu. Do popředí se tedy dostává dvojice Hawkeye (Jeremy Renner) a Black Widow (Scarlett Johansson). Hlavně první jmenovaný má mnoho světlých momentů a vydařených hlášek. Po minulém díle, kdy většinu času trávil pod Lokiho nadvládou, se tentokrát zhostil úlohy, kdy rozdává rady novým členům a je velice důležitým článkem uskupení. Tony Stark (Robert Downey Jr.) už nedostává tolik prostoru, ale nebyl by to on, aby ten čas na plátně nevyužil na maximum. Každopádně je to Iron Man, kterého znáte z předchozích filmů. Arogantní, sebestředný, za to ale velice geniální. Herci spolu kooperují a opravdu tvoří jeden tým. Kapitán Amerika a Thor hrají to, na co jsme u nich zvyklí. Novinkou pro některé může být propojení Black Widow a Bruce Bannera. Nově příchozí postavy, jako je výše zmiňovaný Ultron (James Spader), dvojčata Scarlet Witch (Elizabeth Olsen) a Quicksilver (Aaron Taylor-Johnson) nebo Vision (Paul Bettany) do filmu perfektně zapadly a někteří doslova zamotali hlavy starým známým Avengerům. Řeč je samozřejmě o Scarlet Witch, která se díky schopnosti ovládání mysli dostane do hlavy hned několika postavám.

Film je po stránce speciálních efektů opravdu perfektní. Všichni ale znáte filmy od Marvel Studios a tak můžete tušit, co Vás ve filmu čeká. Pokud Vám bitva v New Yorku z prvního filmu přišla místy přehnaná, tak tentokrát je to velice podobné, ale v dvojnásobném měřítku. Některé bojové scény jsou až humorné a při pohledu na ně si klepete na čelo, jenže bez těchto scének by to nebyla komiksová adaptace. Třetí rozměr filmu neubírá na kvalitě, ale po chvíli ho přestanete vnímat.

Ultron (James Spader) měl pomoci ochránit svět, ale tento pokus se bohužel nepovedl.

Hudební podkres od Briana Taylora a Dannyho Elfmana neměl chybu a duo zdařile nahradilo Alana Silvestriho, který měl na starosti hudbu k prvnímu dílu. Co je ale docela znát, je střih. Původní stopáž, která má přes tři hodiny, byla sestříhaná téměř o 40 minut. Některé pasáže jsou trnem v oku a jako by ve filmu vůbec nemusely být. Ještě bych vytknul jednu věc. Takový film si zaslouží důstojnější potitulkovou scénu. Marvel je pověstný tím, že do těchto scén dává něco, co diváky nadchne a navnadí. Tentokráte se ale moc nepovedla a minimálně ve mně zanechala nenaplněné tužby, co by mohla obsahovat. Inu, nedá se nic dělat.

Závěr Tomáše Vohnického

Mohl se s dvojkou Avengers popasovat režisér Joss Whedon o něco lépe? Nemyslím si. Whedon natočil film zejména pro fanoušky, kteří ho za to musí milovat ještě více. Ve filmu je téměř vše, co si každý zarytý komiksový fanda může přát. To ale neznanemá, že by si na své nepřišli i ostatní. Pokud dáte filmu šanci a půjdete na něj do kina, určitě neprohloupíte. Odnesete si skvělý filmový zážitek, který můžeme v klidu zařadit mezi nejlepší komiksové adaptace vůbec.

• Avengers: Age Of Ultron / Avengers: Věk Ultrona
  • Akční, sci-fi
  • Režie a scénář: Joss Whedon
  • Hrají: Chris Evans, Chris Hemsworth, Robert Downey Jr., Mark Ruffalo, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Samuel L. Jackson, James Spader, Aaron Taylor-Johnson, Elizabeth Olsen, Paul Bettany, Cobie Smulders a další.
  • Hodnocení recenzenta: 90 %