Recenze: Danielův svět (2014) – Pohled do komunity pedofilů

Daniel je homosexuální pedofil. Troufám si tvrdit, že takového člověka mnoho z nás nezná. Daniel je navíc se svou orientací hodně otevřený vůči okolí a díky tomu mohl vzniknout dokument Veroniky Liškové. Velkým úspěchem je už fakt, že režisérce ani hlavnímu hrdinovi nejde o rovnoprávnost pedofilů, pouze o náhled do jejich života.

e66c94bd3a07a84532c7214db97a_w720_h405_g81c3134a291211e49b2b002590604f2e

Hned ze začátku je třeba upřesnit můj osobní pohled na věc, protože pokud se na tuto problematiku díváte jinak, i dokument můžete přijmout naprosto odlišně. Nepovažuji pedofilii za něco normálního, už jen z důvodu, že o běžném životě obyčejného heterosexuála se moc dokumentů netočí. Zároveň ale patřím ke skupině lidí, která věří, že se dokáží ovládnout a stejně jako já se nechci hned vrhnout na každou holku, tak oni se nutně nemusí pokoušet o každé dítě. Z mého osobního pohledu se tedy jedná o potenciálně nebezpečnou úchylku, ale při maximální snaze dotyčného může být pod kontrolou. To bychom měli, můžeme se vrhnout na samotný film.

Dokument je jeden z žánrů, které čeští filmaři stále zvládají. Režisérka a scénáristka Veronika Lišková za sebou nemá žádné výraznější počiny, ale v Danielově světě se rozhodla věnovat tak kontroverznímu tématu, že se podařilo snímek dostat do distribuce. A rozhodně je to dobře. Do světa pedofilů se člověk, pokud má v životě štěstí, jen tak nedostane a 75 minut dlouhá sonda do něj mu pomůže vytvořit si obrázek o jeho fungování. Na první kinofilm jde o velmi dobře zpracované dílo.

Daniel je pětadvacetiletý aspirující spisovatel a student vysoké školy. Jenže je bohužel ještě k tomu zamilovaný do syna svých známých. Slovo „bohužel“ je naprosto na místě, protože takový je vlastně nádech celého filmu. Po jeho zhlédnutí se nedostanete k tomu, jestli chcete podporovat nebo odsoudit komunitu pedofilů, divákovi je úchylka ukázána jako něco hodně nepraktického, co dokáže zásadně znesnadnit život. Vlastní život, protože alespoň zde uvedení pedofilové si uvědomují, že se nesmí dopustit ničeho nezákonného a ani se ničeho takového dopustit nechtějí.

KRR591181_Danielvsvt

Film obsahuje několik málo velmi dobrých a překvapivě i vtipných scén. Například možná nahraná scéna s instalatérem, který opravuje přívod vody, aby se Daniel „mohl koupat ve dvou, to je totiž nejlepší“ je vrcholem dokumentu. Stejně tak přijde odlehčení v momentě, kdy si hlavní postava spolu se stejně orientovaným kamarádem pouští FB Pedofila od zázračné dívčí skupiny LuŠtěla se slovy „hmm, tak tyhle se fakt bát nemusej“. Bohužel se ale Danielův svět nevyhne ani horším momentům, například naříkání si po uvedení vlastní hry nemá nejen s dějem ani tématem nic společného, ale navíc je zbytečně natahované a ukňourané. Ale chápu, že bez této scény nebo třeba té, kdy Daniel sedí s matkou v obýváku a baví se o špinavém prádle, by měl film zhruba hodinu a to už je na kino hodně krátká stopáž.

Během sledování dochází ke zvláštní situaci. Divák je sice mírně pohoršen Danielovou orientací, ale mnohem menší pochopení nakonec získá pro svůj životní styl. Copak nekriminální pedofil musí mít tak nechutný byt, pochybnou postel a dlouhé vlasy? Tyhle věci hodně ovlivní vnímání hlavní postavy a i kvůli nim nepůsobí Daniel úplně normálně. A ta pedofilie v tom taky hraje roli. I tak ale určitě Danielův svět stojí za zhlédnutí, protože dokumentů s tak zajímavým tématem a vhodně zvoleným přístupem není nikdy dost.

• Danielův svět
  • Stopáž: 75 minut
  • Scénář a režie: Veronika Lišková