Recenze: Bílý Bůh (2014) – Člověk, nejhorší ze všech zvířat

Maďarský režisér Kornél Mudrúzcó, který se může pyšnit Zlatým leopardem z Locarna, přináší ve svém nejnovějším počinu poselství o nevinnosti zvířat, která je poskvrněná námi lidmi. Bílý Bůh se v zahraničí líbil, o čemž svědčí vítězství v Cannes v kategorii Un Certain Regard.

A o čem snímek vlastně je? Sledujeme osudy třináctileté Lili a především jejího psa, křížence Hagena. Ten se vydává na nedobrovolnou cestu napříč Budapeští poté, co je mu znemožněno otcem Lili dále prožívat šťastné chvíle se svou lidskou kamarádkou. Na této strastiplné cestě se dostane do rukou různých zlých individuí, kterým rozhodně nejde o jeho štěstí a blaženost. Hagen je trýzněn několika způsoby, které by si rozhodně žádný spořádaný občan nedokázal ani představit. Ovšem karma je mocná, a tak se z kořisti stává lovec, který jde po krku (někdy doslova) všem, kteří mu způsobili nějaké trápení.

3

O scénář se postaral sám režisér Kornél Mudrúzcó, pomocnou ruku mu podali Kata Wéber a Viktória Petrányi. Lidské postavy hrají zde vedlejší housle, větší hloubku dostala jen Lili, možná ještě její otec. Ostatní dvounozí protagonisté snímku by šli popsat jedním, maximálně dvěma adjektivy. Zpravidla jde o nepříliš lichotivé popisy, lidé působí v tomto snímku jako zlé a terorizující bytosti se sadistickými prvky. Toto značné charakterové osekání humanoidních aktérů snímku rozhodně bylo na škodu, příběh kvůli tomu působí trochu naivně a povrchně. Naopak zvířata (psi) mají tady velkou hloubku i bez pronesení jediného slova. Divák má často pocit, že Hagenovým myšlenkovým pochodům naprosto rozumí. Kromě psychologické (ne)hloubky postav směřuje má další výtka k samotnému vyprávění. Na začátku to vypadá, že se dočkáme klasické rodinné podívané o zatoulaném psovi ve stylu Beethovena. Ovšem tady nejsme v Hollywoodu, ale v kreativní a filmařsky syrové Evropě. Na první pohled nevinná podívaná je střídána tíživým dramatem a ukázkou toho, že největší zvěrstva mají na svědomí lidé, a ne zvířata. Moc vyzrazovat nebudu, ale Hagen si následující dny po svém odloučení od Lili rozhodně neužil. A aby toho nebylo málo, tíživou psychologickou a syrovou sondu střídá hororový žánr. Analogii k Hitchcockovým Ptákům se nelze vyvarovat. Těch žánrů je na jeden film příliš, celková dějová roztříštěnost výslednému dojmu jen škodí.

pic_20140522144650_hyauthwf7sp

Ke scénáři mám sice výhrady, ale režie byla zdařilá. Na stříbrném plátně uvidíme plno výjevů, z nichž se nám některé svým neortodoxním a naturalistickým pojetím zajisté dostanou pod kůži. Krve a brutality málo není, jejich celkové množství byste na začátku filmu rozhodně nečekali. Akční scény jsou natočeny dynamicky a poutavě, navíc svou kompozicí a symboličností často dokonce lahodí oku. Kameraman Marcell Rév se snažil dělat svou práci zodpovědně a někdy dokonce novátorsky. Kupříkladu při záběrech věnujících se dialogům dvou postav se objektiv nejprve přiblíží, pak oddálí, poté opět přiblíží. To mělo asi působit moderně a dynamicky, ovšem celkově to spíše rušilo.

Herci moc prostoru zde nedostali. Zsófia Psotta ztvárňující Lili zvládla svůj úkol dobře. Někdy působila lehce prkenně, ovšem na druhou stranu se jí nedá upřít charisma. Sándor Zsóter v roli otce antihrdinského střihu také nezklamal. Ovšem největší prostor dostali ve filmu psi, o kterých koneckonců film vlastně je. Ve filmu se jich objevilo 274, což je neskutečné číslo. Všechna čest před trenéry a majiteli těchto čtyřnohých mazlíků působících ve snímku. Psi odvedli své úlohy na jedničku a kupříkladu Body ztvárňující Hagena zajisté zaslouží nějaký ten pamlsek za svůj výkon.

FeherIsten1

Bílý Bůh je demonstrací útlaku slabých a nevinných těmi silnými. Společnosti nastavuje jakési zrcadlo, v němž vidíme sami sebe jako zrůdy bez špetky citu a morálky. Myšlenky a poselství nese snímek sice velké, ale žánrová roztříštěnost, černobílá naivita typická spíše pro pohádky a zbytečně vygradovaná poslední část snižují celkový dojem ze sledování filmu. Týrání nevinných zvířat by nemělo být lhostejné nikomu, ale pokud jste hrdými majiteli psů, tak vás tento maďarský počin zasáhne zajisté mnohem více. V takovém případě si k celkovému hodnocení jeden až dva body přidejte.

• Bílý Bůh / Fehér isten
  • Stopáž: 119 minut
  • Režie: Kornél Mundruczó