Recenze: Strážci Galaxie (2014) – Galaktická marvelovka boduje!

guardians of the galaxy

Marvel prostě umí! Studio, které nám přineslo Iron Mana, Thora, Kapitána Ameriku nebo Avengers, teď přichází s novým filmem, s novou týmovkou. Strážci Galaxie právě přilítají do kin se vší parádou. Kdo ale očekával Avengers v jiném kabátě, ten se hodně mýlil. Strážci Galaxie jsou úplně něco jiného, než na co jsme byli zvyklí. A je to vlastně moc dobře!

Peter Quill aka Star-Lord, legendární psanec, jak si sám říká, ale vlastně ho nikdo nezná. Gamora, mladá mimozemšťanka, kterou vychoval padouch Thanos a udělal z ní chodící zbraň. Drax Ničitel, chladnokrevný zabiják, kterého pohání pomsta k Ronanovi, hlavnímu záporákovi filmu. Groot, humanoid jež vypadá jako strom, který má „bohatou“ slovní zásobu a v neposlední řadě Rocket, geneticky upravený a kyberneticky vylepšený mluvící mýval se sklony k drsné mluvě a k zálibě ke zbraním. Můžete si říkat, jak se vůbec mohla tato skupina podivínů a odpadlíků dát dohromady, ale odpověď je lehká. Prostě museli. Museli zachránit Galaxii.

Celý tým Strážců Galaxie.
Celý tým Strážců Galaxie.

Za všechno vlastně může Peter Quill, jež byl jako malý kluk po smrti své matky unesen ze Země do vesmíru. Unesla ho parta v čele s Yonduem, která se nazývá Plenitelé. Ten si ho vychoval k obrazu svému a pomáhá mu plenit a okrádat jiné. Jednoho dne to ale přežene, když ukradne prastarý artefakt v podobě koule. Bohužel pro něj ji nechce pouze on, ale vlastně pomalu celá galaxie v čele s Ronanem, vládcem rasy Kree, který chce kouli získat pro Thanose, jež patří mezi nejobávanější v celé galaxii. Když se Ronan spolu s Thanosem dozví, že se mocného artefaktu ujal právě Quill, pošlou na něj Gamoru, vycvičenou vražedkyni a adoptivní dceru mocného vládce. Ta ale k Thanosovi chová zášť za vraždu jejich rodičů a tak chce kouli vlastně pro sebe. Do cesty se ale Gamoře připlete Rocket spolu s Grootem, lovci odměn, kteří chtějí Quilla vyměnit za peníze. Všecko se trošku semele a všichni skončí společně ve vězení, kde se dozvědí, že hodnota artefaktu je vysoká. Jelikož jim jde v první řadě o peníze, nezbývá nic jiného než spojit své síly, pokusit se uprchnout z vězení a prodat magický artefakt Sběrateli. Při útěku jim pomáhá Drax Ničitel, který se chce dostat ven a pomstít se Ronanovi za smrt jeho rodiny. Z vězení se sice dostanou, ale artefakt nakonec přece jen dostane do rukou Ronan, který má díky němu obrovskou sílu. Ronan je bohužel poblázněn mocí a touhou zničit planetu Xandar a většinu vesmíru. Od toho tu ale jsou Strážci Galaxie, aby mu v tom zabránili.

Celý film působí velice soudržně, všechny postavy se skvěle doplňují, což je obdivuhodné, jelikož jich je ve filmu veliké množství. Každá postava má dostatek prostoru a když jsou pospolu, tak je to snad ještě lepší. Může se to zdát jako risk, dát dohromady několik postav, které jsou sami o sobě skvělé, ale tento risk se zde opravdu vyplatil. Určitě za tím stojí i režisér a scénárista James Gunn, který tímto filmem opravdu žil. Sice za sebou nemá bůhvíjakou a působivou kariéru, ale tento počin se zapíše do historie, hlavně díky němu. I u Marvelu musí býti spokojení, jinak by mu nesvěřili pokračování, které je plánováno na rok 2017. Svoboda. Volnost. To na filmu je krásně vidět. Gunna studio nedrželo na uzdě a to se vyplatilo. Krok správným směrem a rozhodně velký krok do budoucna Strážců.

Chris Pratt se v Peteru Quillovi opravdu našel a jeho herecký výkon byl skvělý.

Jak jsem již zmínil, tento film je něco jiného, od Marvelu jsme na podobné věci nebyli zvyklí. Strážci si jdou svojí vlastní cestou. Je tu dostatek vtipných scén a momentů, ale je tu i mnoho akce. Je to prostě taková vyvážená kombinace všeho, humoru, akce, napětí a dramatu. Pokud si myslíte, že hlášky a vtipy jsou nucené, tak Vám nedám za pravdu. Jsou vyladěny i do těch nejmenších detailů a jsou zakomponované do správných scén.

Co se týče CGI, o tom není třeba ani psát, ne? Všichni znáte marvelovské filmy. Všude to bouchá, všude se střílí, ale vypadá to prostě reálně. Marvel si v tomto prostě potrpí na kvalitu a to je znát. 3D filmu neubírá, ba naopak. Kostýmy jsou taky o třídu výš.

Strážci galaxie nejsou z planety Země. Kadence modrých, žlutých a fialových postav je tu obrovská a všechny jsou vlastním způsobem dosti specifické a vlastní. Za to vše musíme vzdát hold Alexandře Byrne, která si s tím vším opravdu vyhrála.

Režisér James Gunn a herci na Comic Conu.
Režisér James Gunn a herci na Comic Conu (zleva: Lee Pace, Benicio del Toro, Dave Bautista, Hames Gunn, Djimon Hounsou, Karen Gillian, Michael Rooker, Chris Pratt a Zoe Saldana)

Co ale musím vyzdvihnout, je soundtrack. Pastva pro uši. Prostě Awesome Mix Vol. 1., což je název samotného OST ale i kazeta Petera Quilla, kterou poslouchá na svém walkmanu chvíli co chvíli. Písnička Hooked On a Feeling od Blue Swede mi právě teď hraje v uších a z hlavy se mi nedostane, to mi věřte. Všechny songy, co tu zazní, skvěle doplňují atmosféru filmu.

Verdikt Tomáše Vohnického – 9/10

profCo závěrem? Jděte do kina, neprohloupíte. Jděte vy, co jste fanoušci komiksových adaptací. Jděte i vy, co mi nevěříte a co si myslíte, že touto recenzí přeháním. Já na to půjdu ještě jednou. Možná dvakrát.

• Strážci Galaxie / Guardians Of The Galaxy (2014), USA
  • Trailer #1, #2, #3
  • Akční / Dobrodružný / Sci-Fi
  • Režie: James Gunn
  • Scénář: James Gunn, Nicole Perlman
  • Předloha: Andy Lanning, Dan Abnett
  • Kamera: Ben Davis
  • Hudba: Tyler Bates
  • Hrají: Chris Pratt (Star-Lord / Peter Quill), Zoe Saldana (Gamora), Dave Bautista (Drax The Destroyer), Vin Diesel (hlas Groota), Bradley Cooper (hlas Rocket Raccoona), Lee Pace (Ronan The Accuser), Michael Rooker (Yondu), Karen Gillian (Nebula), Djimon Hounsou (Korath), John C. Reilly (Corpsman Dey), Glenn Close (Nova Prime), Benicio del Toro (The Collector / Taneleer Tivan)
  • Hodnocení: 90%