Recenze: X-Men: Budoucí minulost – Singerův velký návrat k mutantům

Bryan Singer se po letech vrací k sérii, která ho nejvíce proslavila. Tentokrát jak se starou partou z prvních dvou X-Menů, tak i s těmi, kteří rozšířili univerzum mutantů před třemi roky ve First Class. Od nového pokračování, které nese podtitul „Days of Future Past“ se očekávala epická podívaná s propracovaným dějem a možná i trochou inovace samotného žánru, kterou Singer přinesl právě prvními filmy. Především X-Men 2 ukázal, že i komiksový film může kromě skvělých triků a akce výrazně rozpracovat psychologii postav.

X-Men: Budoucí minulost
X-Men: Budoucí minulost

Začátek filmu a voiceover profesora X osvětlí i nezainteresovaným lidem o co vlastně jde. X-Menům hrozí naprosté vyhynutí a jedině Wolverine, díky své schopnosti se okamžitě léčit, je schopný cestovat časem do roku 1973, kde musí zabránit událostem, které způsobily vyhlazení mutantů i lidí. K tomu bude potřebovat mladší verze Xaviera a Magneta, kteří se nemají zrovna v lásce.

Singer se nesnaží o něco nového, spíše propojuje doposud vytvořené universum a skvěle pracuje s postavami tak, jak to v této sérii umí snad jenom on. Především se zaměřuje na rozvíjení událostí z First Class a rozpory mezi Xavierem a Magnetem, ve kterých je hlavním předmětem Mistique, které je věnováno více péče než ostatním figurám hlavně také proto, že má důležitou roli pro celé vyprávění. Vnitřní dramata těchto tří postav mají tedy ústřední postavení ve filmu a Fassbender s McAvoyem jsou ve svých rolích opět excelentní. Stejně tak Logan, který je všechny musí dát do kupy. Pod taktovkou staronového režiséra je Wolverine po ne zrovna podařené sólovce zase ve formě (stejně jako Jackman), ale krom pár akčních sekvencí si nekrade tolik prostoru pro sebe, jak by se dalo očekávat. Zkrátka je všechno pěkně rozprostřeno mezi hlavní trojici (Magneto, Mistique, Xavier) a také starší verze, které jsou tu vyobrazeny jako smutné postavy čekající na výsledek Loganovy mise, který jim přinese buď záchranu nebo zánik.

Musí se přiznat, že Singer předvedl odvážný krok v tom, že do příběhu zakomponoval krom starých a mladých podob hlavních postav, také i pár nových a výsledek by mohl byt takový, že by se v jejich záplavě utopil. Naštěstí se tak neděje, ba naopak. Celé dění má pevně pod kontrolou a ještě k tomu ví, jak s kterými postavami pracovat. Šikovně tím spojuje všechny dosavadní filmy a zároveň pomrkává po znalcích komiksů a minulých snímků. Dále je tu vidět tendence přizpůsobit se momentálnímu trendu komiksových velkofilmů, které krom epické akce nabízí i slušnou dávku humoru a vtípků, kterou nastartovalo studio Marvel ve svém filmovém universu. Příkladem může být jednak Logan, který občas vypustí vtipnou hlášku, ale především nová postava Quicksilvera, který si svůj part naprosto přivlastní a scéna, kdy rychlonohý superhrdina běží po stěně kuchyně za doprovodu písně „Time in a Bottle“ od Jima Croca, je asi nejvtipnější moment celého filmu. X-Meni k tomu přidávají i důkladnější práci s postavami a to z něj pořád ještě dělá trochu odlišnější a dospělejší blockbuster než bývají ostatní komiksovky.

Retro stylizace stejně jako u První třídy je precizně zvládnutá, stejně jako CGI, které nejvíce vyniká, když jsou v akci Magnetova kouzla s kovy a stejně tak i v sekvencích boje mutantů proti sentinelům, které jsou skvěle vystavěné a nápadité. Jediné co trochu zamrzí je ignorování konce Wolverinova filmu a jeho scény po titulcích, která lákala na Budoucí minulost. Někomu možná bude vadit i menší ztráta tempa ve finále, kde se opět místo akce spíše sází na dialogy, což třeba mě osobně nevadilo, protože to pěkně vynahrazují prostřihy do současnosti.

Závěr: Singer se vrátil k X-Men universu s velkou sebejistotou a důslednou prací s postavami a dějem, který dokázal v klidu ukočírovat. Days of Future Past propojuje dosud vytvořený mutantský svět a ukazuje, že se svým pojetím stále ještě odlišuje od ostatních komiksovek, ale už ne tak výrazně, jak tomu bylo u X-Men 2, když byl tento žánr na pomyslných začátcích. Rozhodně to není nejlepší díl série, ale určitě je to zatím nejlepší blockbuster letošní sezóny.

Verdikt Martina Pevného – 10/10

profrecNový díl X-Menů se povedl na jedničku. Po vizuální stránce se velice posunul vpřed, a to především v akčních sekvencích, které jsou opravdu parádní a nejsou přeplácané ani přehrané. Herecké výkony jsou skvostné a přímo excelují Michael Fassbender,  James McAvoy a Jennifer Lawrence. Samotný příběh je silný, občas mírně až složitě zamotaný, ale pořádně vysvětlený. Každopádně se jedná o nejlepší snímek této mutantní série. A už nyní se těším na další díl!

Verdikt Juraje Búry – 8/10

fotorecjurajFilmu niečo naozaj chýba, možno prepracovanejší záporák, možno akčnejší stred, možno žánrová hra, ako to bolo v Prvej Triede. Alebo Emma Frost. (To, že tá tam nebola ma mrzí asi najviac.) Čo to v konečnom dôsledku je nás však nebude zaujímať . Lebo Singer. Singer, ako ho máme radi, vo svojej najlepšej forme. To isté platí aj o hercoch, hudbe, trikoch, príbehu… o všetkom. Preto akékoľvek nedostatky odpustíme. Keď film, kde máme dva tímy hrdinov, dve dejové línie, funguje a pri tom ponúka aj hlbší rozmer, je to proste kvalita. Vlastne, Days of Future Past oceníme, až keď si uvedomíme, ako zapadá do zvyšku série.

• X-Men: Budoucí minulost / X-Men: Days of Future Past
  • Akční / Fantasy / Sci-Fi / Dobrodružný
  • USA