Recenze: Vlk z Wall Street (2013)

12 novinek, které Netflix přidá v týdnu

Čeká nás spíše slabší týden, co se týče novinek na Netflixu, o zajímavé tituly ale nouze nebude. Seriáloví nadšenci...

7 aktualit týdne: Captain America se vrátí a fantasy ve stylu Pottera

S čím se vytasil svět filmu v uplynulém týdnu? Chris Evans se vrátí jako Captain America! Ačkoli ve filmu Avengers: Endgame...

13 nejsledovanějších titulů na Netflixu tohoto týdne

Otravný animák nejsledovanějším filmem týdne na Netflixu. Seriálovou tvorbu ovládl francouzský zloděj gentleman. Tohle jsou nejsledovanější tituly na Netflixu...

Martin Scorsese je prostě brilantní režisér, mistr lidských dramat, famózní ilustrátor depresivních či adrenalinových situací, které tradičním řemeslným mistrovstvím spojuje v lahodný zážitek. Dlouho očekávaný biografický snímek o legendárním brokerovi z Wall Streetu Jordanu Belfortovi vzal kina útokem a nejenže je na co koukat, ale bude i na co hodně dlouho vzpomínat.

Leonardo DiCaprio jako Jordan Belfort
Leonardo DiCaprio jako Jordan Belfort

Hezky popořádku. Jordan Belfort (51 let) je rodákem z Bronxu, zažil strmý pád na Wall Streetu v brzké kapitole své kariéry, avšak zanedlouho poté založil vlastní společnost, která jej naopak učinila milionářem. Co na tom, že podváděním, lhaním a porušováním jednoho zákona po druhém. Napsal dvě autobiografické knihy, z nichž tu s názvem „The Wolf of the Wall Street“ se po vzájemném setkání rozhodl zfilmovat Martin Scorsese, shodou okolností rodák z Queensu, stejně temné a ponuré čtvrti jako Bronx.

Tento film se recenzuje velmi snadno a přece tak těžce. Snadno, protože načrtnuté schéma režisérem je velmi jednoduché. Ukázat Belfortův prostředníček každému a všem a současně nechodit okolo horké kaše (ne že „dlouho“, ale vůbec!). Funguje to nesmírně dobře, protože tenhle film zkrátka patří do dnešní zkažené doby a nese veškeré její zvrácené prvky na plátno. A těžce, protože každá, opravdu každičká jednotlivá scéna by si zasloužila své místo v každé recenzi, protože každý moment má svou sílu úderu a to nemluvím o těch scénách, kde jsou bok po boku DiCaprio a Hill. To je potom doslova dvojitý zásah, za který by se nestyděl ani JCVD.

Jonah Hill a Leonardo DiCaprio
Jonah Hill a Leonardo DiCaprio

Jordan Belfort (Leonardo DiCaprio) nastupuje jako zelenáč na Wall Street plný entuziasmu, avšak hned první lekce mu doslova přetočí životní priority. Mark Hanna (Matthew McConaughey) jej zasvětí do tajů, jak přežít stres a adrenalin z každodenní práce na nejvlivnější burze světa. Už během těchto prvních minut filmu dostáváme jasný signál – tenhle film nebude mít žádné hranice morálky, žádné tabu, vše bude otevřeno a prozrazeno. Čekejte hrubé eRko, neředěné explicitní scény i slovník.

Po černém pátku na Wall Streetu se však pravidla hry mění. Belfort je nucen strmě spadnout na chodník a hledat štěstí jinde. Poté, co se nechá najmout v maličké firmičce „Investor Center“, kde všem naprosto neschopným brokerům ukáže, jak se dělá správný agresivní byznys. Pořád jsme prakticky na začátku filmu a už do nás Scorsese hustí další nezapomenutelnou scénu, kdy DiCaprio mistrovským herectvím připoutává další a další diváky do sedadel a jeho postava dělá z jeho kolegů větší a větší nýmandy. Zanedlouho si přijde na relativně vysoký obnos a založí si vlastní firmu – Stratton Oakmont.

Matthew McConaughey
Matthew McConaughey

Na scéně se objevuje Jonah Hill jako Donnie Azoff a konečně vidíme tohoto talentovaného herce v roli, která by mohla být v jeho kariéře mezníkem. Hill se po těch všech nevážných a víceméně stejných rolích v hloupoučkých filmech (Moneyball je samozřejmě výjimka) ukázal tam, kde sám může ukázat své herectví. Osobně si myslím, že prošel na výtečnou.

Belfort s Azoffem razí stejnou brokerskou filozofii, zákazník je pro ně pouhým tupcem, který jim dává své těžce vydělané peníze a stávají se (v té době) novými žraloky v tomto byznysu. Bezpáteřní, ale chytří, života si užívající, ale nemilosrdní. A hned tady nám Scorsese začíná vyprávět už pouze a jen výše uvedeným, neředěným stylem. Vulgární mluvu střídají sexuální orgie, šňupání kokainu ze zadnic krásných prostitutek a vše dokola. Je to špatně ? No, pokud jste na film vyrazili se svými dětmi tak určitě ano, jenže rozhodně to není špatný čin ze strany režiséra. Onen život brokera je skutečně takový. Náhlý přísun obrovských sum, denní riskování s ještě větší sumou a rozhazování ještě větších, megalomanských částek. Pomyslný komín, kde jedna cihla je jeden milión dolarů, stoupá až do oblak s každou minutou filmu.

Belfort je nezadržitelný, rozvádí se s dlouholetou partnerkou a zanedlouho se ožení s kráskou Naomi (Margot Robbie), jeho firma samozřejmě kvete, zaměstnává desítky brokerů a s Donniem se stávají nejbližší přátelé. Spolu se oddávají kokainovým večírkům, spolu dělají vše, …úplně vše.

Samozřejmě se o Belforta začne dříve či později zajímat agent FBI (Kyle Chandler), který jej podezřívá z praní špinavých peněz a různých dalších kriminálních činností. Belfort ale vše umí zakrýt, protože je ve svém oboru nejlepší a jako člověku s absolutně žádným charakterem se mu to samozřejmě i daří.

Do popředí filmu se dostává na plné obrátky rodinné drama. Belfortův život dostává první praskliny, hádky s manželkou jsou na denním pořádku, vše má ale na této životní úrovni svou cenu, a tak hádky střídají dárky v podobě jachty, apod.

V klíčové fázi filmu se otevírají nové možnosti pro všechny finanční podvodníky – praní špinavých peněz elegantním a neježe legálním způsobem, ale Belfort nezakrývá své ego a svůj vztyčený prostředníček ukazuje celé FBI veřejně. Otevírá si účet ve Švýcarsku díky rodinným příslušníkům, kteří nemají americký původ. To jeho peníze krásně vypere.

Po sérii problémů s FBI, která se dostává do hry díky odposlouchávání, je Belfort nucen odstoupit z vlastní firmy a vyhnout se vězení, nikoliv však několikamiliónové pokutě. Poté, co jeho „Goodbye“ projev vrcholí, vztyčí FBI znovu prostředníček tím, že odmítne odstoupit a tím si definitivně podřeže pod sebou větev.

Jeho život se tak zamotává do obrovské spirály, ze které není úniku. Manželství končí, on sám musí donášet na své spolupracovníky, avšak i zde to Belfort vyřeší stylem sobě vlastním. Každý z jeho okolí je zatčen, co čeká jeho?

Vlk z Wall Streetu je fenomenální majstrštyk Martina Scorseseho, který s Leonardem DiCapriem spolupracoval již na pátém filmu. Geniální režisér tak světu předvedl další nezapomenutelný film, z prostředí, které láká každého obyčejného smrtelníka. DiCaprio zase ukázal, že po roce 2000 se z něj stal herecký symbol a tímto filmem jenom potvrdil svou 1A (čti „tu nejlepší“) kategorii.

Tříhodinový snímek vůbec nenudí, vy zíráte s otevřenou pusou na tu přímou akci, komediální prvky i rodinné souboje a říkáte si „Páni, já chci být broker.“ Dokonce i poslední samotná scéna má v sobě tolik skryté energie, poselství, že to nemá obdoby, jak to ten Scorsese dokáže rozjet od začátku až do absolutního konce. Oscarový adept? Rozhodně!

• Vlk z Wall Street / The Wolf of the Wall Street
  • Trailer #1
  • Drama / Komedie / Krimi / Životopisný