Recenze: Thor: Temný svět (2013)

Thor: Temný svět

Lidé z Marvelu si mohou mnout ruce. Jejich komiksové filmy vydělávají po světě jeden milion za druhým, seriálem Agents of S.H.I.E.L.D. slaví úspěch i na televizních obrazovkách a každý nový počin z dílny této společnosti je velmi napjatě očekáván. Jinak tomu nebylo ani s pokračováním Thora. Bůh blesku z dalekého Asgardu společně s parťáky z Avengers zatrhl pokus svého „bratra“ Lokiho o invazi na Zemi, ale tím jeho práce zdaleka neskončila. Loki je sice uvržen do vězení, ale Thor se musí vypořádat s rebelií a neklidem v celém vesmíru. Mezitím jeho láska Jane Fosterová objevuje podivnou hmotu, která může ve špatných rukách uvrhnout celý svět do temnoty a jedna starobylá a pěkně naštvaná rasa v čele s tajemným Malekithem usilují o navrácení ztracené moci. Zhruba tolik k ději Temného světa.

Thor: Temný svět
Thor: Temný svět

Jak jsem četl různé ohlasy a recenze, tak je vidět, že druhý Thor sbírá místy velmi rozdílná hodnocení. Možná půjdu trochu proti davu, ale sám za sebe musím říct, že se mi tato nová marvelovka velmi líbila. Režisér Alan Taylor (Hra o trůny) sice nenaservíroval divákům tak hravé, dynamické a neokoukané dobrodružství jako jeho kolega Kenneth Branagh před dvěma lety. Chybí i ta význačná dramatičnost a osudovost jedničky. Nicméně jako celek na mě Temný svět působí možná až překvapivě komplexně a vyrovnaně. Nová režisérská krev tedy nijak výrazně nezaostává. Dokonce bych si i troufl říct, že tohle je přesně ta cesta, kterou by se měli v Marvelu vydat. Celkově temnější nádech a tak trochu televizní look není vůbec na škodu.

Nedotknutelní hrdinové si musí také sáhnout až úplně na dno, což krásně nahodil už Tony Stark v třetím Iron Manovi. Přežití všech hlavních postav přestává být tak nějak samozřejmostí. Jen možná trochu nedotažený a lehce předvídatelný děj s trestuhodně nevyužitým záporákem, podráží filmu nohy. Ono je totiž hezké rozehrát epické osudové střetnutí mezi dobrem a zlem, ale když se za celou dobu nedokáže pořádně projevit zlo hlavního padoucha, tak je něco špatně. To je ale klasická slabina většiny marvelovských snímků – antihrdinové, vzpomeňme třeba na Mandarina. Slušelo by i věnovat trochu více času vedlejším postavám, především Ódin nebo Heimdall by snesli lepší zacházení. O Natalii Portman, která je ve filmu vlastně tak trochu do počtu, ani nemluvě.

Někomu bude možná chybět vizuální orgasmus prvního dílu. Paláce a architektura Asgardu není už tak „naleštěná“ a dokonalá, ale to je spíš k dobru věci. Všechno působí po obrazové stránce mnohem přirozeněji, než v Branaghovo jedničce.  Také většina akčních i výpravných scén je natočena velmi líbivě a originálně. Závěrečná bitka, při které po sobě jdou Thor s Malekithem a stačí při tom demolovat několik dalších světů najednou, je opravdu lahůdka. Nechybí ani vtipné pasáže (kladivo na věšák, Thor v metru, Lokiho proměny), u kterých se zasměje opravdu celé kino. Těch 111 minut stopáže uteče jak voda, a i když některé pasáže snímku díky mezerám ve scénáři působí trochu hloupě (útěk z Asgardu skrz díru ve skále, telefonní hovor napříč galaxií), tak ve mě celý film zanechal velmi dobrý dojem.

V celkovém kontextu universa kolem Avengers tedy druhý Thor vůbec nezklamal, ale že by nějak zvlášť vyčníval, se také říct nedá. Slušné čtyři hvězdy z pěti a uvidíme, s čím přijde druhý Kapitán Amerika v dubnu 2014.

P.S. Možná jste již zaslechli, že si Loki (Tom Hiddleston) krade každou scénu pro sebe a strhává tak veškerou pozornost. Je to pravda. Ale to vůbec nevadí. Snad se dočkáme jeho tolik slibované sólovky.

• Thor: Temný svět / Thor: The Dark World
  • Trailer #1, Trailer #2, Trailer #3
  • Akční / Dobrodružný / Fantasy