Recenzia: Světová válka Z (2013)

Světová válka Z

Dobrý vysoko-rozpočtový zombie film sme už niekoľko rokov nevideli a preto boli očakávania na najnovšiu víziu zombie apokalypsy skutočne veľké. Hneď z úvodu bol prekvapivý post režiséra, meno Marc Forster (Ples príšer, Quantum of Solace) nie je zrovna pojem, ktorý sa vybaví pri vyslovení akčný horor. Taktiež nie je v tomto subžánri zvykom, že hlavnej úlohy sa zhostí hollywoodska hviezda a preto sa od Brada Pitta v hlavnej úlohe očakávali zázraky. Posun v žánri, či nejaká výrazná inovácia sa nekoná, to však neznamená, že tento filmový prepis uznávanej knižnej predlohy Maxa Brooksa treba zatracovať, práve naopak.

Gerry Lane pracoval pred dvoma rokmi ako vyšetrovateľ krízových situácií pre Organizáciu spojených národov, pričom bol jeho život v neustálom nebezpečenstve. Teraz sa venuje svojej rodine a užíva si zaslúžený pokoj. To sa však zmení, keď vo svete začne vyčíňať tajomná infekcia, ktorá zdecimuje takmer celú ľudskú populáciu. Aby Gerry zaistil bezpečie svojej rodine vracia sa do starej práce. Jeho úlohou je vypátrať pôvod tajomného vírusu, ktorý mení ľudí na zombie.

Světová válka Z
Světová válka Z

World War Z je klasický letný blockbuster plný akcie, čo nemusí byť nutne na škodu. Tu však kvôli prístupnosti PG-13 dochádza k miernemu sklamaniu. Kvôli tejto prístupnosti je krvi vo filme ako šafranu a k mäsožravým hostinám na aké je divák navyknutý v tomto subžánri neprichádza. Bohužiaľ sú niektoré akčné sekvencie postrihané moderným, videoklipovým, štýlom, čo Forster nie úplne zvláda a miestami je dianie neprehľadné. Taktiež epileptik by mohol horko zaplakať. Našťastie nie všetko je podané touto formou.

Infikovaní sa v tomto kúsku nepohybujú pomaly a aj zo starej babičky o barliach sa môže stať schopný šprintér. To je pomerne dobre znázornené, horda sa pohybuje ako obrovská masa, pričom sa jednotlivci jeden cez druhého pretláčajú, čím dokážu zo svojich tiel vytvoriť napríklad ľudskú pyramídu prípadne iné zostavy, ktorým sa na spartakiádach tlieskalo. K tomu sa používalo CGI, ktoré na počudovanie nepôsobilo rušivo.

Forster vo filme využil svoje znalosti zo srdcervúcich drám a fungujúco zmiešal dramatickú linku o odlúčenej rodine s akčnými a sem-tam kriminálnymi prvkami. V tom mu výrazne pomáhal Pitt, ktorý sa dokáže na emociálnej palete pohybovať medzi zdevastovaným otcom a akčným hrdinom. Opomenúť nesmieme ani hudbu od Marca Beltramiho, ktorej realizácie sa zhostila hudobná skupina Muse. Taktiež ani film samotný sa nepohybuje na línií jednej zaužívanej šablóny, ale požičiava si prvky z rôznych typov zombie filmov. Úvod poukazuje na chaotické vypuknutie nákazy, jadro je taký drsnejší survival a záver je klaustrofobická skrývačka. Bez výraznejšieho rušenia sú tieto archetypálne situácie pospájané práve pomocou melodramatických vsuviek.

zombie
Zombie

Konečný verdikt:

World War Z je pre fanúšikov zombie filmov dlho očakávaný kúsok, ktorý by mohol prerušiť neustále béčkové vykrádačky a spustiť novú vlnú áčkových zombie filmov (podobne ako kedysi Resident Evil či 28 Days Later…). Aj napriek prevládajúcim čiastkovým negatívam pôsobí film príjemným a nie príliš opozeraným dojmom. Zobrazenie nákazy v globálnom merítku pri vysokom rozpočte nepôsobí smiešne a ani amatérsky. Rozhodne budem Forsterovi držať palce aby sa mu podarilo nakrútiť aj pokračovanie, nad ktorým vďaka neustálym prepisovaním scenára a pretáčkam, dotáčkam visí otáznik. Podľa posledných informácií, producentov potešili čísla návštevnosti a pokračovaniu začínajú byť čoraz viac naklonení.

• World War Z
  • Akčný horor
  • stopáž: 116 min.