Batman v rukou Christophera Nolana

Batman. Komiksová legenda, která tu s námi bude již třičtvrtě století a zájem o ní je v těchto dnech větší než kdy jindy. Christopher Nolan ji vzkřísil se vším všudy. Článek obsahuje spoilery ze všech dílů trilogie o Temném rytíři!

Novodobá historie aneb Od průseru po celosvětový úspěch

Psal se rok 1997 a do kin vtrhl film Batman a Robin. Druhý celovečerní film o Batmanovi pod taktovkou Joela Schumachera snad nemohl dopadnout hůře. Časopis Entertainment Weekly film zařadil mezi 5 nejhorších pokračování historie a kromě neuvěřitelně toporně zahraných postav a barevného mišmaše nazvaného výprava se tento omyl zapsal tučným písmem do historie kinematografie především představitelem Batmana, jemuž z kostýmu čouhaly bradavky a který bojoval proti zločinu hned se dvěma sidekicky po boku. Respektovaný komiksový hrdina byl zesměšněn a se značkou nechtěl mít nikdo nic společného. Takovou podpásovku mohl zahojit pouze čas. A taky že ano. Čekalo se dlouhých 8 let než světlo světa spatřil Batman v podání Christophera Nolana a Batman začal… od píky.

httpv://youtu.be/XctHIC1ULQo

VĚDĚLI JSTE, ŽE…

– režie Batmana se mohl ujat Darren Aronofsky či sourozenci Wachowští?

– o hlavní roli Batmana se taktéž ucházeli Jake Gyllenhaal, Billy Crudup, Hugh Dancy, Joshua Jackson, Eion Bailey, Cillian Murphy (Scarecrow) nebo Henry Cavill (momentálně zrestartovaný Superman)?

– Christian Bale pro roli Batmana přibral více než 30 kg od své předchozí role v Mechanikovi?

– Christian Bale odmítl roli Robina ve filmu Batman navždy (1995)?

– roli Alfréda odmítl Anthony Hopkins a Luciuse Foxe mohl hrát Laurence Fishburne?

Nolan rezolutně šlápl na brzdu, nechal zmizet Schumacherovy excesy v propadlišti dějin a začal Batmana vytvářet dle obrazu svého. Přizval si herecký ansámbl z Velké Británie, spolupracovníka a odborníka na komiksy Davida S. Goyera, hudebního skladatele Hanse Zimmera a začal psychologickou drobnokresbou hlavního hrdiny. Za silné inspirace revolučního komiksu „Year One“ Franka Millera se Nolan vydává cestou větší realističnosti a uvěřitelnosti. Gotham City je velkoměsto s předlohou Chicaga a zrození Batmana provází fyzický trénink a psychická odolnost. Batman začíná originem hlavního hrdiny a jak už si Nolan vyzkoušel v Mementu a později ještě zopakoval v Dokonalém triku a Počátku, hraní si s chronologií a flashbacky dodaly zrodu netopýřího muže patřičnou hloubku a smysl. První díl sice provázely jisté rozpaky z řad fanoušků a kritiků, ale všem bylo jasné, že sázka na temnější notu a realistické ztvárnění je trefou do černého. Nolanovy trademarky jako bondovské pokukávání, narativně objemné zápletky a záliba v noiru dodaly komiksovému Batmanovi odér dospělosti a temné psychologie. Řada tvůrců se posléze s větším či menším úspěchem snažili tímto nastoleným trendem inspirovat. Batman se znovuzrodil a poptávka po jeho jméně strmě narůstala.

httpv://youtu.be/QehZjjwb7-I

VĚDĚLI JSTE, ŽE…

– o roli Harveyho Denta se taktéž ucházeli Hugh Jackman, Ryan Phillippe, Liev Schreiber, Josh Lucas nebo Matt Damon?

– o roli Jokera se taktéž ucházeli Lachy Hulme, Paul Bettany, Adrien Brody nebo Robin Williams?

– po odřeknutí role Rachel Katie Holmesovou kvůli penězům se o její roli ucházeli Rachel McAdams či Emily Blunt?

– Nolan měl v plánu Jokera zakomponovat do třetího dílu, kde by s ním vedli soudní proces?

– před premiérou zemřeli dva lidé ze štábu? Byl to Heath Ledger hrající Jokera a kaskadér Conway Wickliff…

Svého vrcholu dosáhla trilogie Temným rytířem. Nolan rozehrává partii o několika postavách a využívá Batmanovu nemesis Jokera až na dřeň. Zároveň však neustupuje od nastolené civilnosti a vedle komiksových postav hrají prim především všudypřítomná korupce, nájemné vraždy a sociální dilemata. Temný rytíř se stává megahitem, vydělává přes miliardu dolarů a je nominován na 8 Oscarů, z nichž dva vyhrává. Celý svět nešetří chválou a spíše než slovo „komiksová adaptace“ se skloňují filmy jako Kmotr či Nelítostný souboj. Vypukává jokermánie, o kterou se zasloužil fantastický výkon tragicky zesnulého Heatha Ledgera.

httpv://youtu.be/v3-ClsRE9Yk

VĚDĚLI JSTE, ŽE…

– o roli Catwoman se taktéž ucházeli Jessica Biel, Gemma Artentor, Kiera Knightley, Rachel Weisz, Naomi Watts, Natalie Portman, Blake Lively nebo Charlize Theron?

– závěrečnou scénu filmu měli Nolan s Goyerem v plánu již na počátku trilogie?

Obrovský úspěch Temného rytíře vybičoval vyhlídky na třetí díl na maximum. Dvouapůlhodinová freska se vrací na začátek cesty Bruce Wayna, který stane tváří v tvář nové hrozbě. Vrací se spousta motivů, nevyřešených událostí a postav z předchozích dvou dílů a zároveň se objevují postavy nové. Obsahově obrovský film završuje velkou trilogii a důstojně se loučí s fenoménem Batmana. Někteří lidé jsou zklamaní z mnohavrstevnosti a zkratkovitosti některých jednání postav a scén. Pravdou je, že jednotlivé díly trilogie o Temném rytíři mezi sebou komunikují a stále nesou hlavní poselství a myšlenky. Soudržné, kompaktní, celistvé. Dílo, které je třeba zhlédnout po sobě několikrát, stejně jako každý díl a stejě jako každý film od Christophera Nolana. Od dob Pána prstenů a Matrixu tu máme opět silnou trilogii, která si získala miliony fanoušků po celém světě a uznání kritiků.

httpv://youtu.be/xxRYgUlIDpY

Komiksovější než se zdá?

Burton s Schumacherem vytvořili Batmanovi velmi zajímavou kulisu plnou dekadence a barev. Gotham byl vykreslen jako temné gotické místo a záporáci svou extravagancí až šokovali. Nolanovo realistické pojetí má sice k takové stylizaci daleko, ale komiksů o Batmanovi využívá možná nejúčelněji ze všech. Velkou inspirací byla tvorba Franka Millera a Alana Moorea, kteří napsali několik zásadních komiksů s netopýrem na pomezí 80. a 90. let. Od těchto temněji a osudověji pojatých komiksů se dvojice Nolan-Goyer odrazila a pozměnila záporáky – jejich vystupování, udělali je více osobnější a díky tomu, že v drtivé většině neukazují jejich přímý zrod, i civilnější a uvěřitelnější. Batman je vykreslen jako postava s temnou minulostí následující odkaz svého otce, který pomáhal městu. Do prvního filmu si Nolan s Goyerem vymysleli Ra’s Al Ghula a Scarecrowa. Ra’s Al Ghul se stal mentorem Bruce Wayna a jako vůdce Ligy stínů nepřímo Batmana vytvořil. Scarecrow je psychiatr v blázinci Arkham a díky psychotropní látce dělá obětem úzko především po psychické stránce v čele s halucinogenními hororovými výjevy mající základ ve fóbiích postiženého. Využití jsou mnohem více od původních filmů především komisař Jim Gordon, který s Batmanem úzce spolupracuje, sluha Alfréd, jenž funguje jako Brucův náhradní otec a Lucius Fox, člen výzkumného oddělení Wayne Enterprises, jehož přítomnost v žádném z předchozích filmů s Batmanem ani nebyla. Závěr Batmana začíná odkazuje na Batmanovu nemesis – Jokera. Joker je představen jako absolutní – nemá jméno, logické opodstatnění a nechává za sebe mluvit své činy. Chce vidět Gotham v plamenech. Burtonův Joker byl mafián Jack Napier, který měl poměr se ženou svého bosse a jako Joker se zrodil přímo ve filmu, když ho Batman hodil do nádrže s kyselinou. Navíc Joker zavraždil rodiče Bruce Wayna. V Temném rytíři figuruje taktéž důležitá postava – Harvey Dent. Ten bojuje s kriminalitou v Gothamu za pomoci soudních a vládních prostředků a je o něj sváděn boj. Joker se ho snaží přetáhnout na stranu zla (což se mu podaří), naopak Batman chce, aby se Dent stal prvním, který proti prohnilému městu zvítězí a dodá lidem naději. Scéna ze začátku filmu, kdy se snaží jeden z mafiánských pobočníků přímo v soudní síni zastřelit Harveyho, je jasným odkazem na originální zrod této postavy.

  httpv://youtu.be/qSHP8RdahYc

Z Harveyho Denta se Two-Face stává poté, co je jeho půlka obličeje spálena po výbuchu. Jak se dozvídáme z dialogu s Gordonem, Two-Face je Harveyho stará přezdívka z dob, kdy pracoval na policii ve vnitřních záležitostech. Nolan ví, jak si jednotlivé postavy a jejich motivy přizpůsobit ke své realističtější vizi… Bane není hora svalů se zelenými žílami, jak ho prezentoval Schumacher, ale vycvičený žoldák a bodyguard dcery Ra’s Al Ghula Talii, která jako jediná unikla z vězeňské jámy a chce pomstít smrt svého otce. Stejně jako Bruce Wayne i Bane byl členem Ligy stínů a jako jediný Batmana zlomil. Duševně i tělesně.

  httpv://youtu.be/ITsX171-ylA

Catwoman je charakterově nejednoznačná postava a ve filmu nezazní ani její pseudonym. Zkrátka se jedná o zlodějku Selinu Kyleovou, která nakonec s Brucem Waynem opravdu skončí v partnerství. Robin je vykreslen jako idealista a morálně založený policista. S Jimem Gordonem sdílí stejné charakterové vlastnosti hodného policisty a s Brucem Waynem podobný osud sirotka a pohled na záchranu města. V závěru filmu se stává Robin Batmanovým nástupcem, nikoli pobočníkem. Napříč trilogií je i několik náznaků na jiné události či postavy z komiksů. Např. postava pana Reese, která pracuje u Wayne Enterprises, je odkazem na Hádankáře (Riddler). Reese zjistí Batmanovu pravou totožnost a pokud párkrát po sobě řeknete „mr. reese,“ vznikne vám slovo „mysteries“ („záhady“). Náhoda? V Nolanově režii patrně ne.

  httpv://youtu.be/vmOBGRkWnXU

Ve třetím díle sexuální styk mezi Waynem a Talií odkazuje na komiksovou událost, kdy se těmto dvěma narodil syn Damian, v pořadí pátý Robin. Při prvním rozhovoru mezi Blakem (Robinem) a Waynem se Blake žertem zmíní o aligátorovi v kanalizacích, což je zřejmé pomrknutí na záporáka Killer Croca, jehož přítomnost by přeci jen v Nolanově univerzu byla více či méně rušivá. Je možné, ba dokonce vysoce pravděpodobné, že menších narážek a odkazů na komiksový svět Batmana je v Nolanově trilogii daleko více. Až budete někde číst nebo slyšet, že Nolanova trilogie není komiksová, vzpomeňte si na tyto řádky.

Bruce Wayne vs. Batman

Ústřední postava a její charakterizace je dobře zdokumentována v prvním díle. Bruce Wayne jako malé dítě přišel o rodiče a chtěl je pomstít. Když zjistil, že město je plné zkorumpovaných lidí a je pod palcem zločinců, dobrovolně se vzdal svého původu a toužil poznat svět očima zločinců. Končí ve vězení a tam si ho vyhlídne Ra’s Al Ghul, který začne trénovat jeho mysl a tělo za účelem zničení Gothamu. Bruce Wayne se naučí různým typům bojového umění a taktickému boji, začne používat teatrální doplňky a vyrovná svou mysl.

httpv://youtu.be/hRYW9kxrmvQ

S radikálním Ra’sovým plánem však souhlasit nedokáže. Bruce se vrací do Gothamu a chce zachránit město. Dialog v letadle s Alfrédem definuje hlavní myšlenku celé trilogie. Jako obyčejný člověk uspět nemůže, ale jako symbol, maskovaný hrdina, může v lidech vyvolat naději a žít navěky.

 httpv://youtu.be/9J6J5BcHFCs

Obratem se vracíme k netopýrům, ze kterých má Bruce strach a respekt a rozhodne se symbol netopýra využít. Pod sídlem Waynů vybuduje základnu a od Foxe inkasuje veškeré vybavení, které neprošlo u vlády nebo armády. Vše je realisticky vyargumentováno a vysvětleno. Nolan neponechává nic náhodě a jde ještě dál. Z řad zkorumpovaných policejních řad si Bruce Wayne vyhlédne čestného Jima Gordona a spolupracuje taktéž se svou dětskou láskou Rachel, která je nyní státní zastupitelkou. Všechny postavy tvoří důležité podhoubí, bez kterého by nejenže Batman nefungoval tak, jak funguje, ale hlavně by ani nikdy nevznikl. Po první akci v netopýřím kostýmu je třeba nevzbuzovat podezření, a tak Bruce Wayne bez masky nasazuje paradoxně masku excentrického miliardáře, který impulzivně skupovává hotely a baví se na večírcích za doprovodu modelek z Evropy, což funguje i ve druhém filmu.

  httpv://youtu.be/6poX_8CT9kM

V závěrečné části trilogie se však vracíme na začátek cesty Bruce Wayna, je nám připomenuta jeho tragická minulost (díky Blakeovi) a co víc, Bruce se ocitne na dně jak fyzických sil (legendární dialog s Alfrédem z Temného rytíře – „Batman has no limits“ – „But you do, sir“), tak i finančně, neboť útok Banea na burzu má za následek jeho zkrachování.

  httpv://youtu.be/eibazSUjcIQ

Batman se tak opět nachází na začátku své cesty, když se musí opět vytrénovat a je na mizině. Velký význam v tomto směru má na Bruce Rachel, fiktivní charakter vymyšlený právě pro tuto trilogii. Rachel zná Bruce od dětství a jako jediná postava se v prvním filmu dozví pravou totožnost Batmana (výjma „spolupachatele“ Foxe).

httpv://youtu.be/akPKwuQLzAk

V Temném rytíři pak Bruce Wayna několikrát upozorňuje, že ho Batman pohlcuje a že nechce čekat na den, kdy se bez netopýřího obleku obejde. Důkazem toho je závěr Temného rytíře, kdy je z Batmana uměle vytvořen zločinec, aby zakryl ohavné činy Harveyho Denta. Po 8 letech, kdy nebylo Batmana třeba, je zchátralý i Bruce Wayne. Chodí o holi, prosvítají mu šediny, vyhýbá se společenskému kontaktu a začínají se o něm vymýšlet historky. Bez Batmana nemá žádnou vůli žít. Rachel v Temném rytíři umírá a ještě před svou smrtí napíše dopis, ve kterém se přiznává, že miluje Harveyho Denta a chce s ním být do konce života. Bruce ovšem tuto pravdu díky Alfrédovi nezná a ve třetím díle po Alfrédově odhalení ani neakceptuje. Trhlinu v srdci Bruce Wayna pak zalátá sličná zlodějka Selina Kyleová, která má k Waynovi/Batmanovi daleko blíž než kterákoli jiná žena. Od prvního dílu k poslednímu se nám otevírá interpretace, která je v zásadě nenápadná, ale s o to větší razancí na nás dopadne na konci třetího dílu. Batman směřuje totiž od mystického hrdiny mající za povinnost nenápadně pomáhat rukou zákona až po žijící legendu, která je vyhlížena a která se obětuje za své město za denního světla, aby pak vzápětí mohla dožít v klidu s milující ženou. Úzce s tím souvisí také nárust osob, které poznají pravou totožnost Batmana. V závěru trilogie ji poznají všechny nové postavy a Gordon, kterému se podobnou oklikou jako u Rachel přizná sám Batman. Klasický případ dvojího života superhrdinů Nolan dokázal nejen patřičně využít, ale udělal z něj jeden z hlavních motivů celé trilogie.

Tématicky a významově bohatá trilogie

Batman začíná = strach. Temný rytíř = chaos. Temný rytíř povstal = bolest. Tato základní osa protíná celou trilogii a má také své ikonické záporáky (Scarecrow, Joker, Bane). Mezi nimi pak operují Ra’s Al Ghul, Two-Face a Catwoman (případně Talia Al Ghul a Robin). Batman začíná je originem superhrdiny. Téma strachu je všudypřítomné (strach z netopýrů, strach využívá Scarecrow), ale důležité je také téma pomsty (Brucovi rodiče) a sociální otázky. Bruce Wayne je bohatý chlapec, který se od svého majetku dobrovolně odloučí, aby na vlastní kůži zakusil druhou stranu sociální vrstvy. Gotham je v moci zločinců a je jen pár jedinců, kteří mohou město očistit od všudypřítomné špíny (Batman, Gordon, Rachel, Fox, Alfréd). Na tyto základní motivy silně navazuje Temný rytíř povstal, který znovu oživuje téma strachu (skok bez lana), ale především zachází ještě dál co se týče sociologických palčivých otázek a nabízí mnohem širší ideologický rozměr. Ten má na svědomí především Bane, který možná až příliš okatě představuje marxistické myšlení a dává moc do rukou obyčejného lidu. Paradoxně však spolupracuje s bohatými kapitalisty, kteří se honí za dalšími zisky. Catwoman je novodobý Robin Hood, který bohatým bere a chudým dává a policista Blake je sirotek, který vzhlíží k Batmanovi. Útok na burzu, zkrachovalý Wayne, otočený status útočících policistů vs. bránících občanů a spousta dalších momentů jen potvrzují, že třetí díl trilogie má co říct dnešní moderní době, kde se hroutí ekonomiky států a vznikají rozsáhlé demonstrace jako Occupy Wall Street. Negativně je prezentován samotný gothamský lid, který apaticky sleduje dění a když se může aktivně zapojit, ztroskotá právě na své pasivitě a nerozhodnosti (trajekty z Temného rytíře budiž exemplárním příkladem). Temný rytíř pak pracuje s postavou Jokera jako představitelem chaosu. Jak říká Alfréd v jednom z jeho monologů, „někteří lidé prostě chtějí vidět svět hořet.“

  httpv://youtu.be/efHCdKb5UWc

Jokerova jednání pak dávají do pohybu jak Batmana, tak Harveyho Denta a jsou to právě rozhovory této trojice, které diváka upozorňují na postraumatický stres z 11. září. Dalším, možná ještě důležitějším elementem, je rozprava na téma hrdinství. V tomto směru je ikonická dichotomie Denta a Batmana. Harvey Dent v restauraci řekne památnou větu, která charakterizuje celkové vyznění Temného rytíře: „Buď zemřeš jako hrdina nebo budeš žít tak dlouho, dokud se z tebe nestane padouch.“

 httpv://youtu.be/UfcemNhlqyA

Two-Face žil tak dlouho, až se z něj stal padouch (zásluhou Jokera), ale zemřel jako hrdina (zásluhou Batmana a Gordona). Gotham tak obdržel falešný symbol hrdinství a z Batmana se stal onen vyvrhel a padouch, který však musí ve třetím díle opět povstat a naposledy zachránit Gotham.

httpv://youtu.be/LmW6lFQS4jQ

Batman „umírá“ a stává se z něj hrdina a kýžený symbol. Legenda, která může být reprezentována kýmkoliv, třeba i zapáleným idealistickým policistou, jenž vyrůstal jako sirotek…Vrací se i motiv pomsty, tentokrát však z druhé strany barikády, kdy je pomstou hnána Talia Al Ghul s pobočníkem Banem, neboť Batman zabil Taliininého otce Ra’s Al Ghula. Talia chce otcovu vizi zničeného Gothamu dovést až do zdárného konce, což se jí nepodaří. Na rozdíl od Bruce, který napopud Rachel uznává rozdíl mezi pomstou a spravedlností.

Krátce o filmové formě a stylu

O filmové formě a stylu celé trilogie by se toho dalo napsat spousta (a možná někdy v budoucnu i napíše), ale nyní v rámci tohoto docela čerstvého ohlédnutí za trilogií tedy spíše jen symbolicky: celá trilogie využívá klasické hollywoodské postupy jako kontinuální střihová skladba či klasická hollywoodská narace s většími či menšími odchylkami a vylepšeními. Dočkáme se různých variací a paralelismů (Batman v masce poprvé navštíví Gordona vs. Batman navštíví v masce Gordona v nemocnici ve třetím díle, led při výcviku s Ra’s Al Ghulem vs. chození po ledu v rámci rozsudku vyhnanství ve třetím díle, Bruce Wayne v jeskyni obklopený netopýry vs. policista Blake v jeskyni obklopený netopýry, motiv shoření a znovupostavení Waynova sídla, postava Screcrowa ve všech třech částech, „storm is coming“ zazní v prvním i třetím díle, ve druhém díle zazní „dawn is coming“ atd.) Narace pružně využívá fabuli a syžet (zejména v prvním díle, který začíná in medias res a postupnými flashbacky zjišťujeme Waynovu minulost) a zejména u Temného rytíře začíná experimentovat se střihovou skladbou, kdy se na několika narativně důležitých místech stříhá příčným střihem (př. těsně před scénou než Joker přeruší párty v hotelu v Temném rytíři). Ruku v ruce se střihem jde samozřejmě i zvuková i hudební stopa. Nástroje jako zvukový můstek a dialogový háček bratři Nolanové používají velmi rádi nejen v této trilogii a jde o jedno z nejfunkčnějších řešení, jak nepolevit v nastoleném tempu a přitom dostatečně přehledně informovat o situaci na plátně. Se zvukem se dost experimentuje u jednotlivých postav – Scarecrow mluví přes natáhnutý pytel na hlavě, Batman kvůli neprozrazení totožnosti mluví chraplákem, Joker mluví v široké škále frekvencí a tónů a prokládá mluvu neustálým mlaskáním a Bane má přes svou masku mechanický hluboký hlas. Jednotlivé postavy jsou tak na první pohled/poslech snadno rozeznatelné a jedinečné. Lví podíl na úspěchu má taktéž Hans Zimmer. Skladatel, který sepsal každé důležitější postavě vlastní hudební motiv, jenž může v pozdějších částech filmu již vzbuzovat nějaká očekávání (Joker a disharmonie dvou tónů na cello, Bane a mohutné chorály, Catwoman a lehký klavír atd.) Zimmer zkrátka a dobře dodal Batmanovi významně na osudovosti a částečně jeho hudba funguje jako katalyzátor dění. Insenace akčních scén se postupem času zpřehlednila (což je výrazně patrné u osobních soubojů) a zveličila (Tumbler, Batpod, Bat, zapojení více postav nebo komparzistů). Nikdy však Batman neporušil svou zásadu útočit pomoci střelných zbraní, jehož nedodržení Selinou mu paradoxně zachránilo život.

httpv://youtu.be/jhLUVtGCR6M

Co říci závěrem? Nolan a spol. se s Batmanem na dobro loučí a Warneři teď budou mít zatraceně těžkou práci na jeho trilogii navazovat, a to i po dlouhé době. Měli by své koně ze stáje DC comics ale probudit co nejdřív, neboť momentálně komiksovým adaptacím vévodí jednoznačně Marvel. Objeví se Batman nejprve jako jeden ze členů Justice League nebo zažije další restart v podobě vlastního filmu? Jak jeho složitou postavu pojme jiný tvůrčí tým? Kdo bude Batmana hrát? A co záporáci? Vše je ve hvězdách. Jedno je ale jisté – Nolanova trilogie o Temném rytíři je prozatím nejúspěšnějším a nejkvalitnějším ztvárněním Batmana na filmovém plátně.