Recenzia: J. Edgar (2011)

O J. Edgarovi sa toho popísalo, rozoberalo a špekulovalo až dosť. Je na čase zapnúť si film a utvoriť si svoj vlastný obraz o snímku, o ktorom sa hovorí, že je jedným z najväčších zklamání tohto roku. Samotný film začína akousi výpoveďou J. Edgara Hoovera, zakladateľa známeho úradu pre vyšetrovanie FBI, ktorá nás sprevádza v podstate počas celého filmu. Sledujeme dve dejové linky, jedna sa odohráva v prítomnosti a už v pokročilom veku samotného Edgara a v druhej sa vracia do svojich spomienok. Môžme sledovať vývoj celej FBI, vyšetrovania známych a veľkých zločinov a jeho súkromný život, ktorý určite nemôžme radiť k tým nudným. Tieto dve linky sa počas celého filmu prelínajú a už klasicky sú doplňované jemnou klavírovou hudbou samotného Clinta Eastwooda.

Po režisérskej stránke sa jedná o typický Eastwoodov rukopis. Dlhšie zábery, pomalá kamera, nenásilné tempo. Proste stará škola a kedže film je životopisný, nečakajte veľa akcie (aj keď niekedy Clint príjemne prekvapil), ale skôr dlhšie dialógy, ktoré sú myslím na úrovni a nenudia. To čo sa najviac podarilo je určite výprava a zachytenie dobovej atmosféry. V tom je Clint najlepší a je ľahké sa vžiť do 20.-30. rokov a unášať sa dobou. Taktiež treba pochváliť prácu maskérov, ktorý sa napríklad pri DiCapriovy zapotili aj na sedem hodín denne, aby z neho spravili staršiu verziu Hoovera. Ďalším dôležitým článkom filmu je určite výkon Leonarda DiCapria, ktorý je v roli arogantného, narcistického a nevyrovnaného Hoovera vynikajúci a zaslúžil si minimálne aspoň nomináciu, keď aj nie samotnú sošku. A ani ostatný herci za ním v ničom nezaostávajú. Za zmienku určite stoja Judi Dench, Armie Hammer, Naomi Watts či Josh Lucas.

J. Edgar je lepší počin, ako posledný Eastwoodov film Život po živote, to bez debaty. Bohužiaľ troška padá na nedotiahnutej dramaturgii a miernej uťahanosti, ktorá určite veľa divákov sklame. Ale myslím si, že fanúšikovia, či už režiséra alebo Leonarda DiCapria si určite prídu na svoje. Na škodu je opäť, že sa film s najväčšou pravdepodobnosťou nedostane do našich kín, ale na to si už pomaly začíname zvykať. J. Edgara by som neodhadzoval hneď do koša, za pozretie určite stojí a nejedná sa o také sklamanie o akom sa hovorilo.

Hodnotenie: 70%
Réžia: Clint Eastwood
Hrajú: Leonardo DiCaprio, Naomi Watts, Armie Hammer, Judi Dench, Josh Lucas, Ed Westwick, Stephen Root, Lea Thompson, Kevin Rankin, Jeffrey Donovan