Recenzia: Deň zrady / The Ides of March (2011)

Ryan Gosling sa tento rok objavil v 3 filmoch, z ktorých každý má veľmi pozitívne hodnotenia. Zažiaril v Drive, Bláznivej, hlúpej láske a teraz sa objavuje v dráme Deň zrady. George Clooney si ho vybral na stvárnenie hlavnej postavy snímku, krorý osobne režíruje a podpísal sa aj pod scenár.

Hovorca plný ideálov Stephen Meyers (Ryan Gosling) spolu s Paulom Zarom (Philip Seymour Hoffman) sa podieľajú na kampani pre guvernéra Mikea Morrisa (George Clooney). Dej sa začína pred voľbami v Ohiu, v ktorých si jeden z kandidátov môže získať náskok a postúpiť do prezidentských volieb. Po osudnej chybe a jeho zapletení sa so stážistkou Molly sa Stephenov život obracia naruby a jeho ideály sa rúcajú v základoch.

Réžii a scenáru sa nedá nič uprieť. Na réžii si dal Clooney záležať. Je prefekcionalistická, budovanie napätia je výborne zvládnuté, takisto aj zlomový moment v príbehu hlavného predstaviteľa. Dialógy sú brilantne napísané a predstavujú ohromné plus tohoto filmu. Soundtrack filmu sa takisto podaril, správne podfarbuje scény a tým si bez hanby plní svoju úlohu.  Ďalším a jedným z hlavných plusov filmu je samotný výber hercov.

Clooney si do roly guvernéra Morrisa naozaj sadol, slová hovorí presvedčivo a nenútene. Veď si tú rolu samozrejme napísal pre seba. Hlavný priestor ale prenecháva postave Goslinga. Ten ho stvárnením svojej postavy úplne zatienil, a tak to má byť. Veríte mu od začiatku každé slovo, ktoré vysloví. Veríte mu na začiatku rolu idealistu, tak ako na konci vypočítavú sviňu, ktorá sa z neho stáva.

Popri ňom ma potešili aj vedľajšie výkony, ktoré nie sú odohrané silene alebo s prílišným prehrávaním. Najmä Evan R. Wood príjemne prekvapila. Stvárnila stážistku Molly, z ktorej sa postupom času vo filme stáva osoba s najväčším vplyvom na dej. Takisto už spomínaný Philip Seymour Hoffman, ako inak, zahral svoju úlohu veľmi kvalitne.

Osobne by som ako najväčší zápor celého filmu bral minimálne cielenie na diváka. Film vo vás nezanechá takmer žiadne emócie, ostane vám len spomienka na herecké výkony a pár tónov soundtracku. Film je pochopiteľný aj tým, ktorí sa nezaujímajú o americkú politiku, ale predsa len, je to film o politike a viem si predstaviť ľudí, ktorých by len nudil.

Takže na záver: Deň zrady je politická dráma s výbornou réžiou, scenárom a soundtrackom. Clooneymu sa podarilo do filmu zohnať veľmi dobré obsadenie, ktoré je najväčším kladom filmu a našťastie to s dĺžkou filmu neprehnal a 101 minút celému filmu úplne postačí. Film určite nie je prelomový a po pár týždňoch si na neho možno ani nespomeniete. 7/10

P.S. – Nominácia na Zlatý glóbus za najlepšiu drámu je pochopiteľná, ale podľa mňa na víťazstvo nemá.