Recenze: Goon (2011)

Konečně sportovní komedie, která si na nic nehraje! Vítejte v nižší kanadsko-americké soutěži, kde se dostává i náš hrdina Doug Glatt (solidní Sean William Scott). Doug příliš rozumu nepobral, vydělává si jako vyhazovač, ale má srdce na pravém místě. Od rodiny se cítí odstrčený, ví že by měl se svým životem něco udělat. Dostane šanci předvést svou silnou stránku resp. dvě silné stránky (pravá a levá pěst) a stěhuje se do kanadského Halifaxu, kde oblékne dres místních Highlanders. Komedie plná sprostých slov a hokejových pojmů právě začíná, nasaďte si suspenzor.

Trailer bez cenzury

Doug Glatt si s kámošem vyjde na místní hokejový zápas, kde se moc parádních fintiček nenosí a spíše se hráči mezi sebou jen tak rvou. Když Dougův kamarád vyprovokuje jednoho z hokejistů, ten za chvíli upadá do bezvědomí poté, co jej Doug udeří hlavou tak silně až mu zlomí přilbu. Neznámý barový vyhazovač je rázem hlavní postavou v rádiích a je pozván na trénink místního klubu Assassins. Odtud je trenérem poslán do kanadského Halifaxu (oba trenéři jsou totiž přátelé) a začíná jeho hokejová „kariéra“.

Doug tedy přijíždí do chladného města a nastěhuje se do klubového bytu k bývalé hvězdě Xavieru LaFlammovi. Ten byl kdysi jedničkou draftu, avšak jednoho dne inkasoval tvrdý hit a následkem byl otřes mozku. Od té doby to šlo s LaFlammem z kopce, po návratu se bál fyzického kontaktu s protihráči a jeho hvězda rychle uhasla. Začal brát drogy a hokej hraje jen pro zábavu. Doug má za úkol jej na ledě chránit. Jenže v lize hraje daleko obávanější bitkař, stárnoucí Ross Rhea, ten byl do nižší ligy poslán poté, co si odpykal dlouhý trest za brutální faul. Glatt, nováček v hokeji, který uzemní koho si zamane a Rhea, vysloužilý veterán, jehož se každý bojí. Střet těchto dvou generací je při cestě obou klubů do vytouženého play-off nevyhnutelný.

V kabině se setkáváme s velmi pestrou sebrankou hráčů. Máme tu dva ruské sexuální nadržence, rozvody unaveného životního loosera (a ten je kapitánem…), jeho patolízala, zmíněnou pohaslou hvězdu LaFlamma, studovaného Korejce nebo gólmana, jenž nosí fotku milované maminky na přilbě. Tady nastává jedna z hlavních devíz filmu. Peprné výrazy i dialogy jsou na denním pořádku a pokud je neberete moc vážně a nejste zrovna chovancem křesťanské školy, měly by vás rozesmát.

Ve filmu uvidíme spoustu známých tváří. Těm vévodí supercharismatický Liev Schreiber jako bitkař Rhea. Není mu co vytknout, působí drsně a podle hraní, mluvení a chování nakoukal hodně zápasů NHL. Sekunduje mu Kim Koates hrající kouče. Jeho vulgární výplachy si sportovní fanoušci vychutnají, ti slušnější je přejdou bez úsměvu. Sean William Scott pro mě osobně není tou nejsilnější stránkou filmu. Hodně mi však připomněl Adama Sandlera a jeho Vodonoše. Ti dva jsou si stejní jak hraním, tak celkovým dojmem. Mohou působit vtipně, ale budou mít i hodně kritických ohlasů na svůj výkon.

Film celkově nabízí pouze drsnou cestu hokejovým týmem základní částí až k branám play-off. Hlavní devízou filmu je absence klišé a patosu. Žádné zdvihání pohárů nad hlavou, žádné srdceryvné scény na výplach vašich slz se zde nekonají. Pouze jedna scéna (Glatt s LaFlammem po plivací scéně) zavání vážností, ale jakožto hokejový fanoušek NHL u mě naprosto fungovala a myslím si, že velmi dobře zapadá do filmu.

Goon je obyčejná komedie snažící se z první ruky nabídnout hokej a vše kolem týmu. Ryzí drsnost, ostré i fungující hlášky, dynamická kamera a některé herecké výkony. Tohle bych vypíchl z filmu, který rychle upadne v zapomnění, avšak během jeho sledování se prostě zasmát musíte. Pokud máte rád ostrý humor ve stylu Prciček nebo Vodonoše, tohle musíte vidět.

Co byste měli vědět:
Film je jakousi menší poctou týmu Philadeplhia Flyers, a proto znak Halifaxu Highlanders tvoří písmeno H s křídly. Flyers to mají podobně s písmenem P. Právě tým Flyers zavedl v 70. letech v NHL tvrdý styl hokeje, který byl dříve kritizován, avšak klub s ním slavil úspěchy. Právě tvrdý styl hokeje je v tomto filmu prezentován. Kanaďané totiž dávají přednost hrubé hře před technickým umem.

Ve filmu si prakticky sám sebe zahraje skutečný hokejista George Laraque. Hráč černé pleti působil např. v Edmontonu nebo Pittsburghu a také plnil roli bitkaře. Ve filmu si to krátce rozdá právě s Glattem.

Goon je pojem pro bitkaře, který chrání hvězdy v týmu tím, že oplácí hrubé zákroky na spoluhráče.

Pěstní souboje jeden na jednoho nechávají rozhodčí proběhnout pouze v případě, že oba hráči odhodí rukavice. Bitkaři se mezi sebou často domlouvají těsně před soubojem. Rvačku neberou nijak osobně, po zápase spolu často chodí s rodinami na večeře. Jako profesionálové totiž bojují za svůj tým a taky jejich grimasy tak vypadají během rvačky, avšak po zápase si spolu o daném souboji povídají. V NHL i nižších soutěžích běžná věc.