Recenze: Nepřítel pod ochranou (2012)

Denzel Washington je zpět! Po neslaném snímku Nezastavitelný a potenciálem nevyužité Eliho knize přichází na scénu jeho mistrovství tak, jak ho známe. Bývalý špičkový agent CIA Tobin Frost (Washington) již dlouhá léta prodává citlivé informace této agentury nejvyšším nabídkám. Poté co je zatlačen do kouta, je převezen do tzv. úkrytu, což je tajné zařízení, kde „host“ čeká až se všechno uklidní. Jenž Frost je nejhledanějším nepřítelem USA, takže každou chvíli se dá čekat, že se něco semele.

V úkrytu jako „domovník“ pracuje Matt Weston (Ryan Reynolds), ambiciózní mladý agent CIA, jenž chce povýšit a zažít akce v terénu. Po dlouhých měsících nudy je Tobin Frost eskortován právě do jeho úkrytu – v Jižní Africe. Po chvíli je však opevněné místo podezřele lehce obsazeno skupinou zabijáků. Ti jdou po Frostovi již dlouho a chtějí od něj citlivé informace, kompromitující jak CIA, tak britskou MI6.

Safe House trailer

Matt je náhle v úzkých, pár metrů od něj se střílí, on stojí v místnosti se spoutaným nejhledanějším člověkem USA a právě rozmýšlí, co musí udělat. Oba se vydávají na útěk. Potkává se tak velmi zajímavá dvojice zkušeného a nemilosrdného agenta se zelenáčem, který však oplývá talentem. Naprosto neředěnou akci a napětí vypolstrovanou parádní hudbou a kamerou tak máme servírovanou na stříbrném podnose a obě hlavní postavy ukazují, co jsou zač.

V pozadí vše sleduje centrum CIA, Langley. V tu Matt bezvýhradně věří, zatímco Frost „ví svoje“. Oba se tak nejdříve musí konfrontovat sami se sebou, aby pak následně mohli řešit společný problém. Svižná jízda nás zavede na temná místa Kapského Města a my dostáváme další injekci skvělé akce a honiček.

Celý příběh na diváka dýchá atmosféra, ve které si nemůže být ničím jistý. Některé „killshoty“ jsou tak překvapivé, až posouvají Safe house o pár levelů výš na poli adrenalinu.

Dokáže tedy Matt svého „zajatce“ dostat do rukou spravedlnosti (CIA), nebo získá Frost navrch a své zkušenosti zužitkuje proti Mattovi a ztratí se v davu?

Režíruje zatím nepříliš známý Daniel Espinosa, který má za sebou švédský thriller Easy Money. Jeho práce je však poctivě odvedené dílo. Nikde se nic zbytečně nenatahuje a akce je nám servírována z první ruky. Film nemá vůbec žádné hluché místo a na své si přijdou i ti náročnější. Na thriller je ve snímku dost akce a na špionážní film je zde spousty akce. Obě roviny spolu pracují velmi kompaktně a my tak dostáváme jeden z nejlepších filmů tohoto roku.

Jak jsem již zmínil, silnou stránkou filmu je také hudba. Ramin Djawadi se zase ukázal v co možná nejlepším světě. Muž, který prorazil tvorbou pro Prison Break, nám připravil chytlavé hudební linky, které snímku dodávají tolik potřebnou atmosféru. Už jen skutečnost, že Hans Zimmer si Djawadiho vybral pod křídla své společnosti, svědčí o jeho nesporném talentu.

Kamera a střih jsou typicky „bourneovské“. Stejně jako v Zelené Zóně nebo Battle: LA, i tady jsme v první línii jak při přestřelkách, tak během honiček v ulicích Kapského Města. Rychlý střih divákovi nedá vydechnout. Odpůrci této techniky budou nejspíš zklamáni nebo dokonce rozhořčeni. Ovšem za sebe říkám, funguje to.

Oba herci šlapou jako hodinky, fandíte oběma. Zejména u Washingtona skáču radosti, když jej mohu vidět v roli ušité na míru. Tak jako v Training Day, i tady z něj pulsuje charisma, zkušenost a tradičně zamračený obličej. Uvěříte mu všechno. On je tím nejlepším, co na snímku najdete. Reynolds je tradičně svěží. V dalších rolích uvidíme ostřílené trio Vera Famiga, Brendan Gleeson, Sam Shepard. Hlavní záporák v podání libanonského Farese Farese mohl dostat více prostoru. V menších rolích si klasici jistě rádi užijí Roberta Patricka a fanoušci chystaného RoboCopa si zase mohou ověřit kvality Joela Kinnamana.

Safe House je parádní mix akce, politického trhilleru i napětí. Pravda, příběhů o agentech CIA, kteří se nebojí ničeho a jdou proti této mocné agentuře, již tady bylo a bude spousty, ovšem ne všechny dosahují nejvyšší úrovně, tak jako tento film.

70%