Akční duo tvůrců šestého pokračování nemožných misí s Ethanem Huntem a jeho týmem sklízí v kinech ovoce a nutno říct, že vskutku zasloužené. Dvojicí stojící za tímto počinem jsou samozřejmě myšlení režisér Christopher McQuarrie a herec Tom Cruise. Jejich nadšení pro co nejneuvěřitelnější, ale zároveň nejrealističtější provedení filmu vyústilo v ohromující snímek – těch více než sto HALO seskoků a zlomený kotník za to stálo – který drží diváky zaražené v sedačkách a o překot vyráží dech.

Scénu otevírá vážná, letmě pochmurná atmosféra, ve které sledujeme agenta IMF Ethana Hunta (Tom Cruise) u převzetí zásilky, jemuž předchází strohý, ale tvrdě funkční kódovaný pozdrav s anonymním poslíčkem. Obsah poslání, tedy další Mission Impossible rozhodne o osudu celého světa.

Vaší misí, pane Hunte, pokud se rozhodnete ji přijmout,…” bude zastavit nebezpečnou síť zběhlých agentů dříve známých jako Syndikát, nyní obávaných jako Apoštolové. Obvykle platí, že při boji s nepřítelem je nejefektivnější strategií useknout hlavu. Zmije se bude ještě chvíli cukat, ale nakonec zemře celá (pokud nejde o Hydru – Marvel mimochodem vysvětluje absenci IMF agenta z Rogue Nation Williama Brandta. Jeremy Renner se filmu nezúčastnil kvůli závazkům ke studiu). Nebezpečný Syndikát se však po zadržení Solomona Lanea (Sean Harris) v Rogue Nation stal doslovnou roznětkou k odpálení zkázy lidstva. Kde nepomohly Laneovy neštovice, tam přelidnění a světový chaos jistě vyřeší pár jaderných bomb, o jejichž zajištění se prostřednictvím anarchistického atomového vědce postará tajemný John Lark, který stojí “v čele” Apoštolů a Hunt mu “svojí chybou při nepovedené misi” přihraje klíčové plutonium přímo na smeč.

Po boku Hunta se samozřejmě opět objeví stálice v podobě jeho kolegů Benjiho (Simon Pegg) a Luthera (Ving Rhames), kteří více než kdy dřív ukazují hloubků svého přátelství a důvěry v něj. Vrátí se i agentova profesní i osobní “crash” Ilsa Faustová (Rebecca Ferguson), jejíž motivy zůstávají až do nejzazších krizových momentů neznámé, a nový šéf Ethana a IMF Alan Hunley (Alec Balwin), který svému týmu plně věří a spoléhá na něj. Další nemožnou misi tohoto nezávislého špionážního spolku ale značně zkomplikuje jeho státní konkurence v podobě CIA v čele Ericou Sloanovou (Angela Bassett), která chce kvůli  předchozím “selháním” IMF kontrolu nad jejich operacemi. Zajistit jí má její oblíbený exterminátor všeho nepohodlného, “nějakej Walker” (Henry Cavill).

Ve zkratce, scénář postav a děje halí staré i nové postavy do nových hávů, ale k tomu jim samozřejmě nezapomíná pod nohy přihodit pár klacíků – tedy nových, vrtkavých tváří, jejichž výčet zde stále není ani plně obsažený. Sledovat vyvíjející se příběh tak může být občas náročné. Přes poměrně časté odkazy, které do historii Mission Impossible občas sáhnou až překvapivě daleko, musí divák sledovat zápletku sestávající z klasických, důmyslně naplánovaných a velice složitých strategických operací a plánů, které mají mít za důsledek odvrácení světové katastrofy.

I přesto se McQuarriovi podařilo neuvěřitelné. Ve Falloutu zvládá na stříbrném podnose servírovat nejotřelejší taktické operace, překvapivější zvraty i nadsazenější akci než v předchozích dílech, a k tomu to vše na vhodných místech stále dokáže proložit i situačně opravdu vkusným vtipem a atypickým, nově vyzdvihovaným lidským prvkem, a to sice neočekávanými reakcemi okolí, ve kterém se mise odehrávají – chcete-li, těch postav v “opravdovém pozadí scén”, jako policistů, lidí v kancelářích nebo… na pohřbu?

Herci hlavních i vedlejších postav ve svých výkonech excelují a nováčci zrovna tak zvládají držet krok tak, že si ke každému charakteru lze vytvořit opravdový emocionální vztah a vše se stává ještě uvěřitelnějším, v čemž nezaostává ani sekvence napínavé akce.

Intenzitu akčních scén podtrhuje jejich realističnost, o kterou se postaral Tom Cruise. Jako obvykle, a McQuarrie je na to již po dlouhé spolupráci s hercem zvyklý, chtěl na place svého dabléra co nejméně. Kvůli seskokové scéně z letadla tak skutečně sám více než stokrát provedl HALO seskok z výšky téměř osmi tisíc metrů – padák při tomto kousku otevírá až 650 metrů nad zemí. Nakonec byly do filmu použitelné záběry jen ze tří těchto jeho adrenalinových zážitků. Incident se zlomeným kotníkem při natáčení se ale do Falloutu použil právě ten jeden jediný. Herec po něm sice nemohl několik měsíců natáčet, ale patrně za to ze všech pokusů stál nejvíc. Pojišťovnu stál jen tak mimochodem 70 milionů, a Cruise tak vlastně za svůj výkon dostal jeden plat navíc.

Jinak si režie spolu s produkcí nezapomněla řádně vyhrát ani se scenérií. Převážná část snímku se sice zdánlivě “omezuje” na Paříž, ale tvůrci neopomenou město využít do poslední mrtě – od skrytých žlabů hlubokých kanálů až po střechy všelijakých výškových budov. Honičky se dostanou i do nepřehledně spletitých uliček historického centra, ve kterých se jakoby zastavil čas, ale doslova i hudba, a další experimentální prvek McQuarria je na světě.

Co se ale ve Falloutu odehrává v Paříži, to jsou překvapivě skutečně pouhé zhruba první dvě třetiny filmu a příběh se opravdu teprve stále představuje a “pomalu” graduje. Dvě a půl hodiny dlouhý snímek, ve kterém čas stejně nemáte čas vnímat, se dostává do překotného finále až v orientálním Kašmíru, kde se v prostředí strmých himalájských hor fanoušci dostanou až k samotným počátkům Mission Impossible, a každý divák pak vstřebá takovou dávku napětí a akce, k níž přispěje nejeden vrtulník, až je skoro NEMOŽNÉ to zvládnout.

Bitky, přestřelky a honičky se vrací již pošesté. McQuarrie s Cruisem je ale divákům nabízejí v tak kreativním provedení a precizním podání, že si v akci nelze jinak než spokojeně libovat. Do toho se atmosféra Mission Impossible – Fallout mísí s příjemnou dávkou procítění, humoru a nostalgie, že se i přes dvě a půl hodiny dlouhou stopáž snímku bojíte odtrhnout oči od plátna byť jen na vteřinu ve strachu, abyste o něco z toho nepřišli, protože orientace v příběhu může být občas lehce obtížná. Laťka žánru akčního filmu se přesto určitě zase posunula o jednu příčku výš.

Očima Lukáše Vaňka
Očekávání se naplnila v plné výši. McQuarrie a Cruise opět dokázali natočit inteligentní, oldschoolovou akční pecku, která hýří nápady a neuvěřitelnými scénami, a přitom zůstali nohama na zemi. Oslava poctivé filmařiny trvající 147 minut a ani na moment nenudila, ba naopak. Každou scénou se jen a jen překonávala a vyústila v jedno z nejlepších finále vůbec.

Mission Impossible – Fallout
USA, 2018, 147 min
Akční / Dobrodružný / Thriller