Do kin začátkem února vstoupí nejnovější snímek režiséra Paula Thomase Andersona; Nit z přízraků. Drama o geniálním oděvním návrháři a jeho zvláštním vztahu s životní láskou. V něm si zahraje právě Daniel Day-Lewis, který patří mezi nejpečlivěji a nejpracněji se připravující herce současného Hollywoodu. Ostatně patří mezi vyznavače náročné Stanislavského metody herecké práce, při jejímž praktikování se aktér pro roli připravuje nesmírně tvrdě a následně se do ní úplně ponoří. Při takovém nasazení je tedy pro sestavování žebříčku rozhodně z čeho vybírat. Navíc stojí za to si připomenout nejlepší snímky s tímto hercem také proto, že Nit z přízraků bude jeho posledním filmem. V létě minulého roku totiž  šedesátiletý držitel tří Oscarů oznámil, že končí s hereckou kariérou…

Poslední mohykán (1992)

Adaptace nehynoucí dobrodružné moderní klasiky z pera spisovatele Jamese Fenimore Coopera, vzniklá pod režijní taktovkou Michaela Manna dodnes platí za Day-Lewisův pravděpodobně nejznámější snímek, v němž měl výraznější úlohu. Silný příběh o přátelství s indiány, založený na skutečné události v podobě masakru před Fort William Henry. Day-Lewis strávil kvůli přípravě na postavu bílého lovce, zvaného Sokolí Oko půl roku úplně sám v divočině. Zde se naučil lovit, stahovat zvířata, stavět kánoe a střílet z pušky i za běhu. O tom, jaký podíl to na konečném výsledku mělo, posuďte sami…

Lincoln (2012)

Drama režiséra Stevena Spielberga, v němž si pravděpodobně nejslavnějšího amerického prezidenta měl díky výšce původně zahrát Liam Neeson, nicméně nakonec se sáhlo po Day-Lewisovi. A volba to rozhodně nebyla špatná. S pomocí maskérů se slavný herec do role ponořil s pečlivostí sobě vlastní. Velký státník tak ožil na plátně ve filmu, který se soustředil zejména na poslední čtyři měsíce Lincolnova života před tolik známým atentátem, korunované snahou o zrušení otroctví. A ač byl počin spíše melodramatický a bývá trochu kritizován za to, že se jedná o suchopárnou lekci amerického dějepisu, je to celé tak skvěle natočené a zahrané, že to zkrátka nelze než prominout. Hlavnímu představiteli pak role přinesla Oscara a Baftu za nejlepšího herce v hlavní roli.

Gangy v New Yorku (2002)

Scorseseho hvězdně obsazené drama, zasazené do 60. let 19. století v New Yorku, během zuřící občanské války. Země je zmítaná na pokraji chaosu a není proto divu, že se konflikt přenáší i do měst. V chudých čtvrtích, jež jsou takřka magnetem pro bující zločin, plodící bídu a utrpení, spolu bojují o moc nad ulicemi znepřátelené gangy. Lewis zde ztvárnil opět skutečnou, historicky podloženou postavu; Williama Poolea, přezdívaného Bill the Butcher. Šlo o korupčníka a vůdce gangu. K tomu se snaží proniknout kvůli pomstě za smrt vlastního otce mladík jménem Amsterdam Vallon (Leonardo DiCaprio). Velkolepý zápas s osudem je jedním z hlavních motivů tohoto vysoce ceněného díla.

Pokoj s vyhlídkou (1985)

Tentokrát se jedná o romantické drama, o němž se často hovoří jako o „kostýmní romanci.“ Kvalitní však není jen díky kostýmům, ale hlavně pro hvězdné herecké obsazení, jímž disponuje. Lewis si zde ovšem naproti očekávání nezahrál vášnivého milence, nýbrž snobského snoubence. Nicméně nelichotivá postava jen podtrhla jeho herecké kvality. Pro mnoho lidí šlo o vůbec první film, kde je tento významný herec upoutal.

„… V malém penzionu se dvojice turistek seznámí s navenek podivínským duem – svobodomyslným mladíkem Georgem a jeho otcem. Otázkou pak zůstává, zda se Lucy po intenzivní „italské zkušenosti“ zprostředkované zamilovaným Georgem dokáže vrátit do vlastního života, jehož součástí je i akurátní snoubenec Cecil.“

Nesnesitelná lehkost bytí (1988)

Jedna z nejznámějších knih českého spisovatele Milana Kundery se dočkala tohoto koprodukčního romantického snímku, jenž i přesto, že jej kvůli totalitnímu režimu nebylo možné natáčet přímo v Praze (k dokreslení dobové atmosféry posloužily dobové záběry), a většina scén tak byla natočena ve Francii, dokázal značnou část výpovědní hodnoty výchozí látky převést na plátno, byť sám autor uvedl, že kniha a film mají nemnoho společného a po tomto filmu zakázal další adaptace svých děl. Nicméně svůj podíl na kvalitě měli i naši herci v čele s nezapomenutelným Petrem Landovským. Milostný trojúhelník, odehrávající se na pozadí Pražského jara a následující invaze sovětských vojsk v roce 1968 skýtá nesmírně silný příběh.

Moje levá noha (1989)

První ze svých tří zlatých sošek získal Daniel právě zde. Dokázal totiž pomocí naprosto limitovaného minimalistického herectví ztvárnit nesmírně uvěřitelně svou roli a takříkajíc zbořit zeď mezi realitou a herectvím. Moje levá noha je životopisným dramatem, mapujícím život irského spisovatele Christyho Browna. Natočena byla dle jeho autobiografické knihy. Hlavními motivy jsou silná vůle a vzdor zdánlivě předem danému osudu. Brown se totiž narodil ochrnutý, pouze s jednou pohyblivou nohou (respektive prsty na ní), jejíž pomocí se naučil psát a malovat, a dát tak světu vědět, že jeho mozek funguje normálně. S vynaložením nesmírného úsilí se nakonec naučil i mluvit, žít a vítězit v souboji o prostou lidskou důstojnost…

Až na krev (2007)

Druhý ze tří filmů, za něž Lewis dostal Oscara za hlavní roli. Navíc se nám krásně uzavírá pomyslný kruh, protože zde, stejně jako v chystané Niti z přízraků spolupracoval známý herec s režisérem Paulem Thomasem Andersonem. Sledujeme zde na přelomu století příběh muže, který se z chudého horníka vypracuje na post ropného magnáta. Vše má ale svou cenu…

„…Když Plainview dostane záhadný tip, že směrem na západ leží městečko, ve kterém prýští ze země oceán nafty, vydá se se svým synem H.W. zkusit štěstí v zaprášených ulicích města Little Boston. Plainview a H.W. se v tomto nuzném městě, jehož hlavní atrakcí je kostel s charismatickým kazatelem Elim Sundayem, pokoušejí prolomit dosavadní smůlu. Ale i když se jim začíná dařit, nedokáží uniknout konfliktům, ve kterých jsou veškeré základní hodnoty – láska, naděje, pospolitost, víra, ambice a dokonce i pouto mezi otcem a synem – ohrožovány korupcí, podvody a proudy ropy.“

Tomáš Lesk
Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, dále seriál Doctor Who, a zarytou nenávistí vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase hraji hokej, čtu a zírám.

Napsat komentář