Horolezectví zažívá v posledních letech obrovský vzestup, a o to zajímavější je, že před několika stovkami let se na horské masivy nahlíželo jako na něco nezajímavého či krajně nebezpečného, a tudíž nedostupného. Australský dokument s jednoduchým názvem Hora proto přibližuje důvody a pozadí lidské posedlosti po jejich překonávání.

Snímek Hora je netradiční díky tomu, že vizuální prvky se na dojmu z filmu podílejí stejně jako akustické. Režisérka Jennifer Peedom je velká fanynka Australského komorního orchestru, a proto kývla na spolupráci s tímto uskupením. Hudba má v jejich podání pomáhat propojovat obraz se zvukem, přičemž jeden smysl by měl rozvíjet ten další. Výsledkem „symbiózy“ obou žánrů byl celovečerní dokument, šňůra živých vystoupení při nichž byla projekce snímku doprovázena symfonickým koncertem, a nakonec speciální verze pro IMAX.

Prostředí drsných zamrzlých horských masivů se ukázalo jako ideální inspirace pro vytváření skladeb k filmu. Nebezpečí číhající na každém kroku je symfonickým uskupením podtrhováno, aby v divácích vyvolalo co nejintenzivnější prožitky. Extrémní podmínky si ale žádají ty nejlepší profesionály, kteří jsou zvyklí pracovat v tak hazardních podmínkách. Peedom si proto pozvala do týmu kameramana Renana Ozturka, který dokázal do filmu sehnat i mnoho archivních záběrů od jiných autorů. Australské režisérce jsou hory velmi blízké, za dokumentární snímek Šerpa pojednávajícím o smrti téměř dvou desítek „průvodců“ z Mount Everestu byla nominována na cenu BAFTA. Hora milovníkům masivů přiblíží místa, na která se možná nikdy nebudou mít šanci podívat a lidem, kteří posedlost zdolávání těchto přírodních překážek nechápou, snad pomůže osvětlit, čím mohou být pro jiné tak magické a přitažlivé. „Vypravěč“ Willem Dafoe společně s orchestrem a záběry z těch nejnehostinnějších míst na světě jsou příslibem kvalitní dokumentární podívané, která do kin vstoupí už 22. února.

Napsat komentář