Režisér Darren Aronofsky (Requiem za sen) platí v mnoha ohledech za ty filmové tvůrce, kteří jsou skutečnými umělci. Problém je bohužel v tom, že poslední kousek, nad kterým se skvělo jeho jméno (Noe, natočený podle mnohem lepší komiksové předlohy), se zas tak nepovedl. V matce! však autor slibuje těžko zaškatulkovatelný projekt, který má být výsostně originálním thrillerem, snoubícím různorodé prvky. Aronofsky matku! připodobnil ke kuchařskému receptu, který by už nikdy nedokázal zcela stejně zopakovat…

S takto vytvořenými recepty se to ovšem má tak, že z nich může vzejít dílo úchvatné, nebo trpké a těžko stravitelné. V případě matky! je tu dle mého trochu od obojího. Snímek má potenciál vámi duševně otřást a totálně vás znechutit (fyzicky i psychicky). Z některých scén vyloženě běhá mráz po zádech, zatímco jiné jsou až kýčovitě poetické. Hned na první pohled zaujme obsazení. Jak už název vypovídá, celý děj stojí (zdánlivě) na postavě Jennifer Lawrence, z jejíž perspektivy film ostatně sledujeme a spolu s ní se postupně dozvídáme víc a víc o osobnosti jejího manžela.

Vyprávění se velmi dobře daří přenést na diváka frustraci a paranoiu hlavní postavy, která se postupně stupňuje. Spolu s bezvýhradnou podporou manžela; slavného a úspěšného básníka, který se snaží napsat nové a kvalitní dílo a trpí tvůrčí krizí. Čemuž izolace od okolního světa jen po boku manželky, jež mu původně měla pomoci, příliš neprospívá. Snad proto vítá jakoukoli společnost (ne až tak náhodných) kolemjdoucích, kteří do domu přicházejí. Toto nadšení ale jeho krásná manželka příliš nesdílí. Je velmi příhodné, že se nic konkrétního nedozvídáme o minulosti obou lidí. Film navíc začíná několika zvláštními obrazy, jež začnou později v kontrastu s předchozím dějem dostávat jasnějších obrysů.

Jak osobně Lawrence příliš nemusím, právě zde ukazuje své herecké kvality a dává na srozuměnou, že si post jedné z vůbec nejlépe placených hereček současnosti zasluhuje. Pozadu nezůstává ani tradičně podmanivý a až nepříjemně charismatický Javier Bardem, v závěsu s Edem Harrisem a Michelle Pfeiffer. Trochu mne mrzí, že se víc nepracovalo s postavami bratrů Gleesonových, když už přišly na přetřes (poněkud brutálně) rodinné vztahy nechtěných nájemníků. Velkou pochvalu si dále zaslouží nejen hudební podkres, ale i výborná práce s kamerou. Nu, a potom tu máme už lehce nastíněný příběh. Zde se opět budu snažit vyzradit co možná nejméně ze zápletky a tak dále uvedu jen, že se zde pracuje s několika motivy. Figuruje tu v přenesené podobě vztah básníka a jakési personifikace jeho múzy, kdy si on bez rozmyslu bere a ona jen a jen dává. Je tu také určitá smyčka a značné množství příběhových prvků z bilblického Starého zákona.

matka! je ohňostrojem rozličných věcí, svou roli zde má i vztah hlavních postav k čerstvě a z popela postavenému domu. Předem varuji, že pro klaustrofobiky či ty z nás, kteří nemají zrovna v lásce davy, bude film mnohem těžší dokoukat až do konce. Osobně jsem měl nejednou chuť promítací sál opustit. Smutné bohužel je, že hlavní myšlenka a závěrečný zvrat jsou bolestně předvídatelné a jednoduše už z tohoto důvodu prostě nemohou, byť se o to snaží, vyrazit dech. V tom tkví jeden z hlavních problémů. Kontroverze, kterou snímek budí je oprávněná díky míře znepokojení, které při jeho sledování pocítíte. Byť jsou i mnohem nechutnější díla a nepatřím mezi kdovíjak přehnaně útlocitné povahy, při sledování matky! mi přesto bylo občas opravdu zle. Pokud tedy jdete na tento typ filmu hlavně s tím, že ve ve vás má vyvolat různé emoce (mezi nimiž je výraznou měrou i zhnusení) je to něco pro vás. Že byste mu ale dali své srdce, se říci nedá…

Verdikt

Nejnovější Arronovského počin má ingredience, které jsou výtečné, ale i trpké. Zamrzí mimo jiné jeho (možná příliš záměrná) žánrová nevyhraněnost, kdy se nejedná ani o romanci, ani o horor, nebo thriller, či snad drama. Přesto tu jsou ale prvky všeho zmíněného. A ještě něco navíc. Jde o jeden z těch filmů, které se mi nesmírně špatně hodnotí. Zatímco jedni jej budou vynášet do nebes, budou ho druzí nazývat naprosto bezobsažným brakem. Já zůstávám někde uprostřed a nejsem si jistý tím, co z toho je blíže pravdě. Faktem ale zůstává, že některé momenty mi v paměti dlouho zůstanou. A to je kvalita, kterou zdaleka každý snímek nemá. Pak je tu taky druhá polovina filmu, která chytne neskutečné tempo a člověk se nestačí divit, co všechno se na plátně děje. Skoro jako by byla všechna odpornost a absurdita naší historie nacpána do jednoho domu tak, že nakonec vybuchne v neskutečnou změť marnosti. Přesto si myslím, že matka! marná není a za pozornost určitě stojí. Protože pokud je nějaký letošní počin z letošní širší distribuce podnětem k zajímavé diskuzi, je to právě ona…

matka!/ mother!
Trailer
USA, 2017, 115 min
Drama / Thriller / Horor / Mysteriózní / Psychologický
Režie: Darren Aronofsky
Scénář: Darren Aronofsky
Hudba: Jóhann Jóhannsson
Hrají: Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Ed Harris, Michelle Pfeiffer, Domhnall Gleeson, Brian Gleeson, Jovan Adepo, Raphael Grosz-Harvey, Andreas Apergis, Stephen McHattie, Kristen Wiig, Robert Higden, Amanda Warren, Marcia Jean Kurtz, Emily Hampshire, Cristina Rosato, Sarah-Jeanne Labrosse, Deena Aziz, a další.

PŘEHLED RECENZE
Tomáš Lesk
60 %
Sdílejte
Tomáš Lesk

Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, dále seriál Doctor Who, a zarytou nenávistí vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase hraji hokej, čtu a zírám.

Napsat komentář