V roce 1902 vznikl pravděpodobně první film, který by bylo možné označit jako kasovní trhák. Nesl jméno Cesta na Měsíc a podepsal se pod ním George Méliès. Nyní se do kin vrací jak původní dílo, tak i snímek mapující restaurátorské práce na téměř sto let starých kopiích Podivuhodná cesta.

George Méliès byl a v podstatě stále je legendou filmového průmyslu. Byl jedním z prvních průkopníků kinematografie. Přispěl k rozvoji mezinárodního filmového trhu a k vzestupu francouzské kinematografie v dalších desetiletích.

Méliès se narodil v roce 1861 v Paříži do bohaté rodiny majitele obuvnické firmy, která dodávala boty i nizozemskému královskému dvoru. Poté, co byl ve třiadvaceti letech poslán do Anglie, aby si zlepšil angličtinu, ho v Londýně okouzlila pantomima a kouzelnické vystoupení. Právě tehdy se zamiloval do iluzionismu. O rok později získal podíl v otcově podniku. To spolu s výhodným sňatkem mu umožnilo koupit divadlo proslulého pařížského kouzelníka Roberta Houdina. Během následujících let vymyslel nespočet kouzelnických a iluzionistických triků, které později využíval i ve svých filmech.

Už jako uznávaná osobnost pařížského zábavního světa se 28. prosince 1895 zúčastnil historicky prvního promítání bratří Lumièrů, což prakticky předznamenalo zbytek jeho života. Okouzlený Méliès se dokonce pokoušel od Lumièrů promítací stroj koupit. Bohužel neúspěšně. Vlastní promítačku si tak musel pořídit až později v Londýně. Následně ji přeměnil v první filmovou kameru. Už v květnu 1896 natočil Georges Méliès svůj první film – Une partie de cartes.

Méliès podle tvrzení některých historiků vytvořil během svého života více než 1500 filmů. Do současnosti se jich však dochovala necelá stovka. Těmi nejznámějšími jsou snímky Cesta na Měsíc a Cesta do nemožna z let 1902 a 1904 založené na dílech Julese Verna.

Zatímco bratři Lumièrové kinematografii chápali pouze jako technický vynález a natáčeli pouze kratičké dokumenty bez děje, Méliès si její potenciál velmi dobře uvědomoval. Natáčel tak dějové hrané filmy s trikovými záběry. Ty tehdejší publikum milovalo, mezi Mélièsovy nejoblíbenější patřily stop trik, dvojexpozice nebo prolínačka.

Mélièsovy filmy nejsou jedinečné pouze svou historickou hodnotu, ale na počátek 20. století  také propracovanou výtvarnou a trikovou stránkou.

Georges Méliès zemřel v 76 letech. Po neúspěších jeho posledních filmů a kvůli extrémně nevýhodné smlouvě s jiným průkopníkem kinematografie Charlesem Pathé, která ho stála skoro celé jeho jmění, se stáhl z veřejného života. Poslední roky prožil se svou druhou ženou, herečkou Jehanne D’Alcy, v chudobě a nezájmu bývalých diváků. Na jeho přínos však kinematografie nikdy nezapomněla.

Sdílejte
Michaela Pavlisová
Studentka žurnalistiky. Knihomol a věčný kritik filmových zpracování knih. Fanynka J. Deana a animovaných filmů A. Elliota. Neúnavná posluchačka filmových soundtracků. Milovnice otevřených konců a britského humoru.

Napsat komentář