Festival se pomalu ale jistě přehoupl do druhé poloviny. Skóre zhlédnutých filmů narůstá spolu se spánkovým deficitem. To znamená jediné – do jedné ruky kafe, do druhé energy drink (možno zaměnit za jakékoliv jiné povzbuzující substance, co pro vás fungují), přehlídka toho má stále spoustu co nabídnout.

V jeho očích (Hoje eu quero voltar sozinho)

Tento snímek z roku 2014 byl na letošním festival uveden v sekci Lidé odvedle. Soustředí se na život patnáctiletého Lea, který už by chtěl být dospělý a nemít rodiče stále za zády. U nich je ovšem starostlivost způsobena ještě jedním faktorem přidávajícím k rodičovské lásce – Leo je od narození nevidomý. To způsobuje spoustu ne vždy vyžádané či potřebné péče od jeho okolí. Zaběhlý chod věcí znenadání naruší příchod nového spolužáka, se kterým jej začnou pojit city více než přátelské.

Verdikt: Citlivý, milý a pozitivní obraz dospívajícího chlapce. Ačkoli je jeho život ztížen jednou ‚drobností‘, chce žít jako všichni ostatní a spíš než cokoli jiného si ze svého znevýhodnění dělat legraci. Herecké duo (resp. trio, nesmíme zapomenout na nejlepší kamarádku) funguje výborně a postavy spolu s jejich pocity a vzájemnými vztahy vyobrazuje uvěřitelně a s lehkostí. Film je zdravou kombinací veselých i smutných chvil, potěšní i  zklamání. Ze sálu jsem odcházela naprosto spokojená, potěšená a s úsměvem.

Hodnocení: 9/10

Arytmie (Aritmiya)

Soutěžní snímek vypráví příběh mladého manželského páru, který se potkal ještě na škole. On pracuje jako lékař u záchranky a po náročné službě si rád přihne, ona je zdravotní sestra. A jejich vzájemný vztah se momentálně octl v krizové situaci, dokonce až na pokraji rozvodu. Zatímco pár se snaží nějak vyrovnat s nastavenou situací, ať už jedním nebo druhým způsobem, na pozadí lze pozorovat i problémy nadosobní.

Verdikt: Pár, jehož situace graficky zvýrazněná by dost možná byla stejně nevyrovnaná a nepravidelná jako EKG některých z jejich pacientů. Jednu chvíli se milují, druhou se trápí, ale není to strojené, není to přehnané a působí to přirozeně. Celý příběh výborně doplňuje práce v situaci, kde jsou šikovně adresovány jisté otázky současného zdravotnictví.

Hodnocení: 7,5/10

Menaše (Menashe)

Menaše je ultraortodoxní Žid žijící v Brooklynu. Jakožto na člena takové komunity jsou na něj kladena jistá očekávání a povinnosti, musí následovat určitá pravidla. Jedno z nich také praví, že vzhledem k tomu, že ovdověl, nesmí vychovávat svého syna, dokud si nenajde novou družku. Menaše se ženit ovšem nechce, hledá tak jiné způsoby, jak dostat syna do péče.

Verdikt: Je několik aspektů, kterými film vybočuje a které třeba ocenit. Jde o první film po dlouhé době natočený čistě v jazyce jidiš, žádný z aktérů předtím nehrál a celý příběh je značně inspirovaný skutečným osudem Menaše Lustiga, jde tedy pravděpodobně o autentický portrét ultraortodoxní židovské komunity v Brooklynu. Nicméně těmi výraznými prvky, bohužel, není děj. Snímek je nevýrazný, moc nezaujme a pravděpodobně si ho nebudete pamatovat.

Hodnocení: 4/10

Cukrář (The Cakemaker)

Thomas pracuje v malé berlínské cukrárně. Cca jednou do měsíce ji navštěvuje Oran, muž pracující pro izraelsko-německou společnost s trvalým bydlištěm v Izraeli. Interakce mezi muži přeroste v milenecký vztah. Po roce se Oran jednou neobjeví, když měl. Thomas se snaží zjistit, co se jeho milému stalo a dostává se mu kruté pravdy – Oran zemřel při nehodě. Zdrcený Thomas se rozhodne vydat do Izraele…

Verdikt: Film je milý a velmi dobře se na něj kouká.Většina zvratů a zápletek ale působí dost naivně a neuvěřitelně, je to často tak nějak ‚příliš‘. V celku jde o film, který je příjemné sledovat, rozhodně neurazí, ale ani přesmíru nenadchne.

Hodnocení: 6/10

Případ Nile Hilton (The Nile Hilton Incident)

Detektiv Naredin byl přivolán k vraždě krásné zpěvačky. Žena byla nalezena v hotelovém pokoji s prořízlým hrdlem a jediné vodítko, které u ní policie našla, bylo ještě nevyužité potvrzení k vyzvednutí jakýchsi fotek. V průběhu vyšetřování se policista zaplétá do her nejvyšších pater egyptské politiky. Starým ani novým spojenectvím nelze věřit, a jak se blíží revoluce roku 2011, dusná Káhira je čím dál nebezpečnější.

Verdikt: Taková noir detektivka, která s úspěchem využívá ověřeného konceptu, kdy na pozadí jednoho zločinu odkrývá zkaženost celé skupiny. Celé obsazení se ve svých rolích výborně ‚našlo‘ a jejich charaktery jim naprosto sedí. Film nenudí, odsýpá a I ve chvíli, kdy má divák pocit, že už vše ví, dokáže překvapit.

Hodnocení: 7/10

Sdílejte

Napsat komentář