Šestá kniha nám v rámci řady přináší jakési oddychnutí od nastoleného tempa. Nádech před ponořením, dalo by se rovněž říci. Zatímco všech pět předcházejících částí s sebou neslo delší uzavřené, či navazující příběhové linky, Hřbitovní směna se od nich v tomto ohledu liší. Je totiž souborem vybraných vedlejších příběhů z různých časových období. Některé se úzce váží k tomu, co jsme již četli, jiné naopak k událostem, které čtenář nezná a musí si je domýšlet. A v tom tkví největší a zásadní problém knihy…

Sice se jedná o samostatně fungující epizodky, nicméně pro pochopení širších souvislostí, a tedy i toho, proč se některé postavy chovají tak a jiné onak, je znalost předchozích událostí zcela signifikantní. Někdy je ale domýšlení snazší (výrazným motivem je v mnoha zde přítomných příbězích Batmanův smutek ze ztráty syna a zároveň Robina; Damiana Waynea), jindy obtížnější. Nevyrovnanosti samotných příběhů pak paradoxně podkopává nohy i fakt, který sbírku činí zároveň i zajímavou. A sice různé kresebné styly. Na rozdíl od předchozích částí zde nehraje prim brilantní Greg Capullo s občasným „záskokem,“ ale celá řada dalších výtvarníků. Z rozdílných stylů kresby, vyznačujících se (mimo jiné) tu ostřejší, tu slabší linkou, mi ale stále nejlépe vychází ten Capullův. Možná proto, že už jsem si na něj zvykl a ke stylu vyprávění mi sedí nejvíce.

Právě s Capullem se zde prostřednictvím jeho kresby setkáváme v jednom z nejdelších příběhů knihy, nazvaném Muž bez tváře, kdy dochází ke střetu Batmana s padouchem Clayfacem. Ukáže se, že záporákova schopnost vtělit se do kohokoli je vlivem genetické mutace a ztráty vlastní osobnosti značně zesílena. Clayface se tak pouhým dotykem dokáže dozvědět skutečnou identitu dané osoby a ne se za ni jen vzhledově vydávat, ale skutečně se jí v jistém smyslu stát. Což v momentě, kdy se dotkne Batmana dodá událostem slušný spád. Stvůra se díky zvýšené síle navíc posunula ještě na hony dál od lidskosti, než dosud byla. Navzdory tomu, jak slibně příběh začíná (Bruce Wayne vykrádající banku), končí poměrně lacině. Celé vysvětlení a rozuzlení příběh trochu shazuje. Na zlém Wayneovi je něco zajímavého a lákavého a tenhle nápad s Clayfacem, odbitý poměrně rychle by rozhodně zasloužil více prostoru a osudovosti. Ačkoli pár silných momentů se tu přesto najde.

Některé příběhy pak nepůsobí uzavřeně, ale spíš jen jako jakési vynechané části, které se do předchozích knih nevešly. Chybí tu výraznější jednotící prvek, či kontext, bez kterého jsem se při čtení popravdě příliš neorientoval v tom, kdy se ten či onen fragment Batmanova života má odehrávat. Ocenil bych nějaké uvedení třeba v podobě úvodního textu, abych si dané části zařadil do správného konceptu. Komiksy zde se totiž (jak se dočteme na zadní straně) odehrávají v časovém rozmezí, táhnoucím se od komiksu Rok nula, až po Batman: Eternal. A jelikož druhý zmíněný u nás (zatím) nevyšel, je v tom zkrátka trochu guláš…

Další z těch částí, která mě zaujala, je poměrně netradiční příběh s nádechem tajemna a kouzel, nazvaný prostě Bludičky. Zde si v přímém střetu se stvůrou z jiné dimenze zahostuje Superman, který je v tomto střetu díky své slabosti vůči magii skoro bezmocný. Také se nám tu odkrývá společné přátelství dvou superhrdinů a výsadní úlohu nakonec zastává Batmanův intelekt, s jehož pomocí hrozbu zažehná. Krom těchto částí pak ještě stojí za zmínku povídka Stáří, kde zase v Arkhamově ústavu figuruje neplánovaný konflikt Temného rytíře, jenž právě testuje tamní zabezpečení, s dost možná nejstarším chovancem (tedy chovankyní, budu li doslovný) ústavu. Ta jej viní za to, že se z místa, které by mělo lidem pomáhat, stalo spíše děsivé odkladiště šílenců, poznamenaných střetem s velkým netopýrem. Pacientka našeho hrdinu konfrontuje s vlastními démony a rozhodne se jej uvěznit v jeho vlastní mysli. Krom ní se také seznamujeme s novým zaměstnancem ústavu, který chce duševně nemocným skutečně pomoci a stává se tak jakýmsi zpovědníkem a postavou, se kterou je do budoucna určitě třeba počítat.

V knize pak samozřejmě figuruje ještě několik dalších příběhů, z nichž zmíním už jen namátkově některé, jež mi utkvěly. V jednom (nazvaném Pokorný) se Batman kupříkladu vydává vyšetřit případ vraha, který si myslí že jeho zločiny Temného strážce Gothamu nezajímají. Není jistě třeba dodávat, že ačkoli jsou jeho plány fikané (mají co dělat s hřbitovem pro ty nejchudší vrstvy; odtud pravděpodobně pochází název celé sbírky), v tomto ohledu se přepočítal. Batman zde ukazuje, že nepřivírá oči před ničím a nutí se vidět i to nejhorší ze samotného okraje společnosti. A ačkoli se může zdát, že ve svém honu za maskovanými velikášskými padouchy zapomíná na menší kriminálníky, uvažující v menším rozsahu, opak je pravdou. Moment kdy se hrdina donutí dívat na odkrývání celého hřbitova plného mrtvých těl, je pak takřka ikonický a rozhodně má silnou výpovědní hodnotu.

Verdikt

Čtenáři, namlsaní předchozími díly se touto knihou určitě cítit nasyceni nebudou. Žádný z příběhů není příliš zásadní. Ostatně si to sbírka ani za cíl neklade. Celá Hřbitovní směna je tak víc než plnohodnotnou knihou „jen“ jakýmsi doplňkem, jednohubkou, která matně rozšíří obzory a navnadí na další čtení. Jedná se o zatím jednoznačně nejslabší knihu celé série. Zejména pak díky nevyrovnanosti a místy i útržkovitosti příběhů. Jakkoli jsou nadprůměrné, odkazují některé z nich na události, které tuzemskému čtenáři nemohou být známé, nebo jim dokonce předchází (Batman Eternal). Potěší pak zejména epizodka se Supermanem, dále Clayfacem a jakési vyvrcholení vedlejší linky s Batmanovou novou pomocnicí (Heather/Bluebird), jíž byl místy prokládán a doplňován obsah minulých knih. Pro čtenáře runu Scotta Snydera se jedná o povinnost. Jako samostatnou uzavřenou záležitost však komiks doporučit nelze. Což se pochopitelně kupříkladu u Smrti v rodině, či Roku nula říci dalo.

Recenze na předcházející knihy Snyderova runu na našem webu naleznete tady. Nu a pokud si jeden z těchto výborných komiksů pořídíte a přečtete, rozhodně jej nezapomeňte ohodnotit na ComicsDB. Dílo Batman: Hřbitovní směna u nás vyšlo v roce 2016 pod hlavičkou nakladatelství Crew, jemuž děkujeme za poskytnutí recenzního výtisku. Zakoupit jej, stejně jako nejnovější komiksy z této Batmanovy série, můžete zde. Příště se u nás v rámci našeho Komiksového okénka můžete těšit na sedmou část Batmanových dobrodružství, nazvanou Konec hry. Zde se v návaznosti na události v knize třetí, nesoucí název Smrti rodiny navrátí Joker, tentokrát s jediným úmyslem: nadobro zlikvidovat Temného rytíře…

  • Batman: Hřbitovní směna
  • USA, 224 stran, u nás vydala Crew v roce 2016
  • Scénář: Scott Snyder, James Tynion IV, Gerry Duggan, Marguerite Bennetová
  • Kresba: Greg Capullo, Drew Geraci, Craig Au Yeung, Sandra Hopeová, Jack Purcell, Sandu Florea, Jonathan Glapion, a další.
  • Vydání: 1.
  • Vazba: paperback
  • Formát: 170×255 mm
  • Tisk: barevný
  • Překlad: Martin D. Antonín
  • Žánr: akční, superhrdinský

 

 

RECENZE
Tomáš Lesk
65 %
Sdílejte
Tomáš Lesk
Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, dále seriál Doctor Who, a zarytou nenávistí vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase hraji hokej, čtu a zírám.

Napsat komentář