Pátá kniha z runu scénáristy Scotta Snydera navazuje na tu předchozí. Ačkoli je i zde způsob vyprávění poněkud volnější. Všech (víceméně) odpovědí se nám tedy dostane v závěru. Snyder opět mistrovsky roztahuje vyprávění na větší plochu a prokládá ho rozličnými detaily z Wayneova života před Batmanem. Pokračuje víceméně ve stejném duchu, který byl v Tajném městě nastolen. Po událostech popsaných ve čtvrté knize se tak i tentokrát navracíme do doby, kdy mladý Temný rytíř teprve začínal s obranou Gothamu. Nějaký oddych ale nečekejte. Začátky to byly značně krušné… Zatímco se Batman vypořádával s Red Hoodovým gangem, spřádal v pozadí své plány další geniální zlosyn. Riddler nyní konečně vystupuje ze skrytu a rozbíhá katastrofu, na kterou je možná ochránce Gothamu krátký… 

Co se scénáři daří a co je pro budování osobnosti a kultu Batmana zásadní, jsou základy jeho vztahů s důležitými postavami, jako je technický vědecký pracovník Lucius Fox, policista Jim Gordon, či vždy věrný komorník Alfred Pennyworth. Tohle tu prostě funguje na jedničku a Snyder opět dokazuje, jak postavám ze světa Batmana dokonale rozumí a umí s nimi pracovat. Mladý Bruce Wayne je tu v mnoha ohledech ještě neúplným hrdinou a v řadě věcí se mýlí či chybuje díky nedostatku zkušeností. Krom Hádankáře, jehož plán se dá do plného běhu až v druhé části knihy, se zde objevuje ještě jeden záporák. Postava zcela nová, ovšem nikoli nezajímavá. Říká se mu doktor Smrt, protože každý jeho pacient umírá za přinejmenším „drastických“ událostí. Wayne ve spolupráci s Foxem brzy odhalí, že šlo o jednoho ze zaměstnanců Wayneových podniků…

Setkání s tímto monstrem opět otestuje jeho schopnosti. V kombinaci s Riddlerem se pak jedná o úctyhodnou překážku, kvůli které si Batman, dosud pracující zcela sám (vyjma věrného Alfreda), bude muset pustit k tělu i ty, kterým nevěří, nebo není zcela přesvědčen o jejich důvěryhodnosti. Nechat si od někoho pomoci je zde zásadní moment, formující postavu. Tohle je příběh, ve kterém Batman prohrává. Často chybuje a své nepřátele, které ještě tak důkladně nezná, dokáže podcenit. Ačkoli je Batmanův intelekt nezanedbatelný, v podobě Riddlera dostává chvílemi i víc než jen rovnocenného soupeře. Hádankář je zkrátka ve všech směrech dokonalý stratég, který ve svých plánech nenechává žádné skuliny a vše má do puntíku promyšlené. Během velké partie, která se nám na stránkách komiksu rozbíhá, je vždy o krok napřed. Batmanovi se i přesto podaří v poslední chvíli s pomocí svých přátel zvítězit a obrátit vše v dobré. A v tom je vlastně podstata Temného rytíře. Není to nejsilnější, ani nejmocnější superhrdina. Jeho síla ale spočívá v nezdolnosti, s jakou nepřátelům vzdoruje.

Vždy, i když je pád sebe tvrdší, se s šílenstvím zavánějící zarputilostí zvedne a bojuje dál. Silnější a moudřejší díky poučení se z vlastních omylů a nedostatků. A jak už to bývá, záchrana přichází až v poslední chvíli a podobně jako louskání Riddlerových vražedných hádanek (což je scéna provázená výborným střetem intelektů, nikoli pěstí) není úplná a je tak trochu dvojsečná. Což je vlastně další charakteristikou Batmanových dobrodružství. I když zvítězí, vždy o něco přijde a jeho výhry tak dostávají určitou hořkou pachuť. Ta má ale právě za následek to, že je Temný rytíř vždy připraven a nikdy neusíná na vavřínech. A pokud už je přesvědčen o vlastní síle a nadřazenosti, přijde vždy někdo, kdo ho vyvede z omylu (čehož jsme ostatně byli svědky v Sovím tribunálu, kde se Batmanovi, který si myslel že Gotham dokonale zná, odhalil dosud neznámý nepřítel).

V rámci širšího kontextu příběhu potěší i krátké odbočky v podobě flashbacků z Bruceova cestování po světě, kdy se od nejrůznějších lidí (zločinců a jiných cvoků), učil různým dovednostem. Novou podobu tu pak dostává i trauma ze smrti rodičů. To je možná trochu ohraným prvkem, ale stále funguje a celkový rozměr v podobě psychické poruchy, prostupující v krátkých záblescích hlavní linku je povedený a ukazuje se nám, jak málo chybělo k tomu aby mladý Wayne zešílel. Co mě z děje zasáhlo nejvíc paradoxně nebylo finální zúčtování s Riddlerem, ale doslova geniální stránka s Alfredovou představou Brucovy poklidné budoucnosti bez Batmana. Ta potom pochopitelně dostala krutou ránu. Ukazuje se nám tak širší dopad Temného rytíře nejen na jeho představitele, ale i osoby jemu vůbec nejbližší. Zatím (pochopitelně mimo jiné) jsou pro mne největším plusem Snyderova runu perfektně vykreslené vztahy postav. Silným vedlejším příběhem je počáteční nedůvěra Bruce v policistu Jima Gordona. Právě tak i důvod, proč Gordon nosí kabát, který dostal darem jako úplatek, je příběhovým motivem takřka drsně „Millerovským.“ Což může být v případě Batmana jen tou největší pochvalou, jak víme v rámci Komiksového okénka už z dřívějška.

Temným městem prozatím končí náhled do Batmanovy minulosti. V šesté knize, se nám dostane kratších, uzavřenějších příběhů z různých časových linek v rámci projektu New 52. Kniha sedmá, která vychází už 17. června, by pak měla přinést současnější příběh s Jokerem (její křest mimochodem proběhne na CRWECONU). Víceméně se tak pravděpodobně bude navazovat na výbornou, nám zde již v rámci Komiksového okénka představenou Smrt rodiny.

Verdikt

Jakkoli se tento alternativní výlet do minulosti velkého Detektiva může zdát dějovou odbočkou, funguje natolik dobře, že to vlastně nevadí. Nový pohled na Batmana ruku v ruce s atmosférickou podobou post-apokalyptického Gothamu doplňuje výborně napsaný příběh, který sice používá zažité a v souvislosti s Batmanem často užívané známé ingredience, nicméně činí tak v chutných a neotřelých kombinacích. Někdy se nebojí být až znepokojivě drsný (zejména v případě již zmíněného Jima Gordona) a jít v souladu s jedním ze záporáků, takřka až na kost. Scott Snyder opět dokazuje, že jeho pojetí Batmana patří dlouhodobě k těm vůbec nejlepším a i když se jedná o příběh v rámci řady slabší, stále je to těžký nadprůměr, který by si žádný příznivec netopýřího strážce Gothamu neměl nechat ujít. V kombinaci s tradičně výbornou kresbou výtvarníka Grega Capulla pak už není co řešit… Potěší i drobné odkazy na jiná, starší díla (kupříkladu fialová barva Batmanových rukavic, jak je nosil v klasických komiksech zlatého věku, je geniálním pomrknutím na čtenáře). Tohle je zkrátka radost číst a prožívat.

Recenze na všechny čtyři předcházející knihy Snyderova runu na našem webu naleznete tady. Nu a pokud si jeden z těchto výborných komiksů pořídíte a přečtete, rozhodně jej nezapomeňte ohodnotit na ComicsDB. Dílo Batman: Rok nula – Temné město u nás vyšlo v roce 2016 pod hlavičkou nakladatelství Crew, jemuž děkujeme za poskytnutí recenzního výtisku. Zakoupit jej, stejně jako nejnovější komiksy z této Batmanovy série, můžete zde. Příště se u nás v rámci komiksového okénka můžete těšit na následující šestou část Batmanových dobrodružství, nesoucí název Hřbitovní směna. Ta je oproti předchozím knihám, které obsahovaly hlavně delší uzavřený příběh, spíše sbírkou příběhů uzavřenějších a kratších, na kterých se vystřídali různí kreslíři. Podle všeho tak mapuje pozadí různých událostí z Batmanova života…

  • Batman: Rok nula – Temné město
  • USA, 256 stran, u nás vydala Crew v roce 2016
  • Scénář: Scott Snyder
  • Kresba: Greg Capullo
  • Vydání: 1.
  • Vazba: paperback
  • Formát: 170×255 mm
  • Tisk: barevný
  • Překlad: Antonín, Martin D.
  • Žánr: akční, superhrdinský
PŘEHLED RECENZE
Tomáš Lesk
75 %
Sdílejte
Tomáš Lesk

Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, dále seriál Doctor Who, a zarytou nenávistí vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase hraji hokej, čtu a zírám.

Napsat komentář