Do kin vstupuje film, který už samotným vizuálním zasazením, a hlavně tématikou, vážící se k problematice dnešní doby internetu, sociálních sítí a jejich podoby zítřka, jednoduše láká a přitahuje na sebe pozornost. Jeho režie se ujal James Ponsoldt (Konec šňůry). Snímek je adaptací stejnojmenné novely spisovatele Davea Eggerse (u nás je publikace překládána jaku Kruh, u filmu od tohoto názvu distributor logicky upustil). Film, který s sebou krom silného a oblíbeného tématu, nese i hvězdné herecké obsazení, zkrátka nemohl dopadnout špatně… Nebo mohl?

V hlavní roli se nám představuje Emma Watson, která si zde zahrála postavu mladé, ambiciózní Mae. Ta na popud úspěšné kamarádky z dětství (Karen Gillan), projde přijímacím pohovorem a získá práci v obrovské firmě Circle, která je poskytovatelem těch nejmodernějších technologií, sociální sítě nevyjímaje. Práce ji zcela pohltí a navzdory menšímu soukromí a nevoli ze strany dávného kamaráda a rodiny, se stává součástí velkého celku, hnaného vysokými ideály… Postupem času a sledem neblahých okolností, které v ní jen podpoří zkušenost, že pod dohledem je vlastně méně zranitelná, se stane prvním člověkem, jenž se zúčastní projektu, při němž bude prakticky neustále pod dohledem miniaturní kamery. Její streamování může sledovat nejen kdokoli ze společnosti, ale kdokoli na internetu… Příběh se pak začne splétat okolo šéfů Circle, kteří nejspíš nebudou mít zrovna nejčistší úmysly, navzdory tomu, jak se tváří… Přes procítěný herecký výkon hlavní protagonistky jsem se s její postavou zkrátka nemohl sžít, protože nejen její chování, ale celé nadšení a fascinace ideami korporace, pro níž pracovala, mi příliš neseděly.

Hlavní vadou snímku se značnou stopáží pak zůstávají nejen nedořešené motivy, z nichž mnohé zůstávají jen naťuknuty, či trestuhodně nevyužity, ale i něco, co mělo být naopak jeho nejsilnější stránkou… Je to nosné téma, které ale v konečném důsledku zdaleka nejde tak do hloubky, jak by mohlo a hlavně mělo. Otázky, které nám The Circle předkládá, se tak jen sklouznou po povrchu a byť nás jistě nutí se bezprostředně po dozrání dojmů zamyslet nad nadhozeným tématem, zasloužily by více rozpracovat. Dílu by dle mého v konečném důsledku mnohem lépe slušel kupříkladu formát televizní minisérie, než celovečerního filmu. Takhle jen zůstává u průměrného drama- thrilleru, zabývajícího se tématy, které už byly zpracovány několikrát, a co víc, mnohem lépe… A to nejen ve staré, ale i dnes stále aktuální Orwellově (mimochodem téhož roku i výborně zfilmované) antiutopii 1984

Co se dalších hereckých výkonů týče… Navzdory plakátům je role Toma Hankse spíše vedlejší, přesto je ale díky jeho charismatu oproti většinové pozornosti, věnované Watsonové, dostatečně výrazná a zasloužila by rozhodně více prostoru. Celkově by si jeho postava zasluhovala větší, prokreslenější dějové pozadí, dodávající jí hloubku, ale i smysl jejím motivacím. Z obsazení pak dále upoutá tradičně velmi energická Karen Gillan, či „záhadný“ John Boyega… Vzato kol a kolem, pokud očekáváte thriller, který vás přimrazí k židli a napne vaše nervy na skřipec, budete zklamáni. Ačkoli silné momenty, reflektující současnou mentalitu společnosti, jakož i dovádějící ji do extrému (dojde i na smrt), tu jsou, celý film je oproti tomu spíše na vlně dialogů a mudrování o lepším světě pod neustálým dohledem. Které je v konečném důsledku o to absurdnější při uvědomění si, že to celé autoři myslí smrtelně vážně. Závěr se nese ve znamení tvrzení, že vezmeme-li moc těm špatným, jenž ji chtějí využívat za účelem podpoření vlastních nekalých cílů a obohacení, a dostanou- li se ke kormidlu ti, kteří nic neskrývají, bude celá myšlenka neustálého sledování všech všemi za účelem lepší, demokratičtější společnosti opodstatněná, a správná. Potenciál kritiky současného nástupu moderních technologií a jeho dopadu na naše chování a smýšlení tak nakonec zůstává trestuhodně nevyužit…

Verdikt

Film je perfektně řemeslně zpracován a prokreslen atmosférickou hudbou Dannyho Elfmana, já se osobně ale řadím k těm, kteří jeho poselstvím, jakož i náplní až tak oslněni nejsou. Utopická vize světa, ve kterém jsou všichni transparentní, průhlední, neustále online a nemají před nikým žádných tajností s tím, že když jsme všichni pod dohledem a každý nás vidí, projeví se v nás lepší stránky, mi zavání silnou propagandou. Ta se mi jeví krajně děsivou a nejednou mi při sledování filmu přišla na mysl ona legendární věta: „Velký Bratr tě vidí…“ Ta byla při zmíněném závěru, naznačujícím že ve správných rukou by byl život online a neustále pod dohledem kohokoli, kdo se zrovna chce dívat, správný, nahrazena rovněž známou řečnickou otázkou; „Kdo hlídá hlídače?“ Ačkoli pár zarážejících, mrazivých momentů tu je, je to spíše síla tématu samotného, co nás vede k zamyšlení, než síla filmu. Vědět všechno není dobré, protože to není možné, natož snad v souladu se svobodou jedince. A The Circle nám chce vnutit, že pravý opak je pravdou…

The Circle 
Trailer
USA / Spojené arabské emiráty, 2017, 110 min
Drama / Thriller / Sci fi
Režie: James Ponsoldt
Scénář: James Ponsoldt, Dave Eggers
Předloha: Dave Eggers
Hrají: Emma Watson, Tom Hanks, John Boyega, Karen Gillan, Patton Oswalt, Bill Paxton, a další.

 

PŘEHLED RECENZE
Tomáš Lesk
55 %
Sdílejte
Tomáš Lesk

Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, dále seriál Doctor Who, a zarytou nenávistí vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase hraji hokej, čtu a zírám.

Napsat komentář