Recenze: Ghost in the Shell (2017) – Polonahá Scarlett v anime plném působivých vizuálních efektů

Hollywood se zfilmováním populárních japonských manga komiksů příliš nevěnuje, i když toto osobité umění nabízí nejedno excelentní téma na scénář. O to s většími očekáváními bylo pohlíženo na americké pojetí mangy Masamune Shirowa s názvem Ghost in the Shell. Anime verze byla vysoce hodnocena jak audiencí tak kritiky, ale má snímek v čele se Scarlett Johansson v roli „vylepšené“ agentky Major šanci se mu vyrovnat?

Major (Scarlett Johansson) vede tým elitních žoldáků ze Sekce 9 (Pilou Asbæk, Chin Han, Danusia Samal), kteří pod ochranou japonské vlády bojují s kyberzločinem. Technologie pohltily životy všech ve městě a lidé se postupně skrz „plastické“ operace, kdy jsou jim implantovány robotické části těla, stávají jakousi vyšší formou sebe samých. Major je nejvyšší formou kyborga, protože na jejím těle je lidský pouze mozek, a podle jejích stvořitelů je jediná svého druhu. Raketový vzestup všech softwarových zlepšováků vak dělá lidi náchylnější „zavirování“ jejich organismu. Toho si je vědom tajemný Kuze (Michael Pitt), který si nedal za cíl nic menšího, než zničit společnost Hanka Robotics, jež má monopol ve vývoji umělé inteligence. Kuze postupně vyvražďuje všechny vysoce postavené člny společnosti a Major má za úkol jej dopadnout a zpacifikovat. Jenže Kuzemu se podaří „hacknout“ její vědomí a rázem pochopí, s kým má tu čest. Proto Major sériemi intrik naláká do svého doupěte, kde odhalí svou identitu. Kuze ji však zviklá v jejím chápání světa a Major je si po zjištění šokujících informací vlastně vůbec není jistá, jestli bojuje proti tomu pravému zlu.

Shirowův komiks byl předlohou (teď již sestrám) Wachowským a jejich slavné trilogii Matrix, což pravděpodobně zapříčiní, že si mnohokrát v průběhu stopáže filmu uvědomíte, že něco takového jste už vlastně viděli. Předpokládám, že diváků, kteří by byli obeznámeni s originálním anime bude u téhle hollywoodské adaptace malé procento, takže pro „běžné“ návštěvníky kina nebudou nesrovnalosti s animovanou verzí (nebo samotným komiksem) ovlivňovat požitek z filmu. I tak je ale patrné, že se tým Ruperta Sanderse snažil držet předlohy, kde to jen šlo. Johansson typově velmi odpovídá vnadné Major z komiksu, stejně jako její kolegové ze Sekce 9.

Ačkoliv se v recenzentů a diváků reakce na herecký výkon Scarlett různí, za sebe mohu říct, že mě příjemně překvapila. Pokud někdo její sebeprezentaci na plátně hodnotí jako prkennou, pak by mě zajímalo, jak moc emotivní a mimicky propracovaní kyborgové většinou bývají. Pokud odhlédneme od křečovitého úsměvu Arnoldova Terminátora nebo polidštěného Sonnyho, je pro kyborgy neemotivní chování typické. Major bojovala sama se sebou, nebyla si jistá, zda přece jen nemá blíže k robotovi než ke člověku. Dokud nepřestala brát léky, necítila ani žádné emoce, a to se podle mě Johansson povedlo vyjádřit velmi dobře. Stejně jako nejistotu, strach nebo údiv nad novými pocity, které postava Major zažívala, pro ni nebyly problémem.

Mnoho lidí se také ještě před uvedením pohoršovalo, že do hlavní role byla obsazena běloška a ne asiatka, ale důvody jsou, myslím, naprosto zřejmé. Zaprvé se jedná o snímek z americké produkce, takže cílovkou (na rozdíl třeba od anime z roku 2008) jsou převážně americká a evropská kina, jejichž diváci slyší na velká jména. Dalším důvodem je pak to, že Hanka Robotics je ve filmu takřka 100% anglosaskou společností, která pro japonský trh dělala roboty-gejši a utajený tým Sekce 9, o němž veřejnost nevěděla, tak mohl být klidně složen z bělochů.

Velkou pochvalu si zaslouží CGI efekty, které obzvlášť ve 3D projeci, vypadaly luxusně. Děj filmu je plný bitek na všech možných površích, což dalo produkci volné ruce k vytvoření kvalitní podívané. Celý snímek je po většinu času laděn do tmavších odstínů šedé a černé, které podtrhují tajemnou atmosféru téhle alternativní AI budoucnosti.

Verdikt:

Jelikož jsem byla takřka nepolíbená originální mangou i anime, film předčil má očekávání. Přestože byl děj vcelku předvídatelný (ty americké happyendy že jo), snímek je svižný, a ani vám nepřijde, že v kině sedíte hodinu a půl. Ubrala bych na sentimentálních scénách ohledně Majořiny minulosti, ale nejednalo se o přešlap, který by mi nějak zkazil dojem z filmu. Ačkoliv Matrix Ghost in the Shell nepředčí ani zdaleka, jeho návštěvou (nejlépe v 3D) rozhodně nic nezkazíte!

Ghost in the Shell
Trailer
USA, 2017, 106 minuty
Sci-fi / thriller / akční
Režie: Rupert Sanders
Scénář: Jamie Moss (komiks Masamune Shirow)
Hrají: Scarlett Johansson, Michael Pitt, Takeši Kitano, Pilou Asbæk, Chin Han, Danusia Samal a další

Na Ghost in the Shell si můžete zajít i v kinech Premiere Cinemas (Praha, Olomouc, Teplice).

PŘEHLED RECENZE
Lenka Hrůzová
80 %
Sdílejte

Napsat komentář