V kinech právě běží The Circle, v hlavních rolích s Emmou Watson a Tomem Hanksem. Na výběr nejlepších rolí Emmy Watson jsme se již soustředili. Pojďme si nyní připomenout, v jakých počinech hodných pozornosti se za svá herecká léta objevil Tom Hanks.

Forrest Gump (1995)

Kdo by neznal tento ikonický film amerického režiséra Roberta Zemeckise. Vizionářský tvůrce zde vypráví příběh prostého a poněkud nekonvenčního hrdiny Forresta Gumpa. Forrest už od dětství vždy dělal přesně to, co se mu řeklo. Do života si od své maminky odnesl několik pouček, tou nejvýraznější bylo: „Když se dostaneš do problémů, utíkej.“ Hrdina se s těmito slovy na mysli proutíká celým životem – studiem, válkou ve Vietnamu, osobními neštěstími…
Za výborné ztvárnění hlavní role byl Tom Hanks oceněn jak Cenou Akademie, tak Zlatým Glóbem. Snímek bodoval i v režisérské kategorii a stal se nejlepším filmem roku.

Zelená míle (1999)

Snímky podle předlohy Stephena Kinga nedopadají špatně. Nejinak tomu je v případě Zelené míle, která vznikla pod taktovkou režiséra Franka Darabonta (Vykoupení z věznice Shawshank). V jistém domově s pečovatelskou službou se postarší Paul Edgecomb dojme při sledování starého filmu a začne pečovatelce vyprávět šedesát let starý příběh, který ještě nikdy nikomu neřekl. Příběh mladého Paula, dozorce ve věznici pro těžké zločince, ze které není cest zpět. Vypráví ze vzpomínek bystrého pozorovatele o všem, co v takovém prostředí zažil, viděl, s kým se setkal…

Zachraňte vojína Ryana (1999)

Za tento trochu netradiční válečný příběh získal Steven Spielberg jednoho ze svých (zatím) dvou Oscarů za režii. Děj je zasazen do období vylodění v Normandii (6.6.1944). Skupina vojáků vedená kapitánem Millerem bojuje na pevnině a během tohoto souboje padnou dva členové – bratři. Třetí bratr zemřel dříve v Nové Guinee a jejich matka má obdržet všechny tragické noviny najednou. Pro skupinu kapitána Millera tak vyvstává nový úkol – najít čtvrtého bratra, vojína Jamese Ryana, a dopravit ho v pořádku domů, aby bylo matčino truchlení alespoň trochu umírněno.

Chyť mě, když to dokážeš (2002)

Další spolupráce Hankse a Spielberga, další pozoruhodný film. Ačkoliv nyní má Frank W. Abagnale (Leonardo DiCaprio) pověst spořádaného muže ve středních letech a špičkového odborníka, nebylo tomu vždy tak. Když byl mladý, pátrala po něm policie ve většině USA a pro agenta FBI Carla Hanratthyo (Tom Hanks) představoval doslova jeho nemesis. A co že mladík udělal? Po rozvodu rodičů měl pocit, že je sám proti všem. Měl potřebu bojovat, bránit se a nějak to celé začalo tím, že si udělal falešné doklady, aby se postaršil. Frank ale nekončil u něčeho tak banálního. Podařilo se mu proniknout do veškerých společenských kruhů či skupin, jakých si jen zamyslel – mezi piloty jedné z největších leteckých společností, právníky, pediatry – samozřejmě bez jakýchkoli zkoušek a jen díky falešným dokladům. K pohodlnému a přepychovému životu mu pomáhal také jeho neobyčejný talent k padělání šeků.

Philadelphia (1994)

Druhého (a zatím posledního) Oscara získal Tom Hanks za ztvárnění mladého brilantního právníka Andrew Becketta. Andrew, homosexuál nakažený virem HIV, je jednoho dne propuštěn z práce, oficiálně pro „pracovní neschopnost“. Jemu je ovšem jasné, že za výpovědí jsou jiné důvody. O místo přišel kvůli společenským předsudkům. Mladý právník se, i přes omezený čas, který mu zbývá, rozhodne nenechat situaci jen tak a bránit se. Nachází právního zástupce, zprvu zdráhavého a právě předsudky zatíženého Joe Millera, a žaluje firmu, pro kterou dříve pracoval.

Kapitán Phillips (2014)

Ve zpracování režiséra Paula Greengrasse dostává podrobná studie přepadení americké nákladní lodi Maersk Alabama somálskými piráty, ke kterému došlo v roce 2009, podobu napínavého thrilleru v kombinaci s životopisným dramatem. Při přepadení je velící důstojník Alabamy Phillips (Tom Hanks) unesen piráty. Pozornost je od té chvíle upřena především na vztah a interakci mezi Phillipsem a kapitánem Somálců Musem (Barkhad Abdi). Stovky kilometrů od nejbližšího pobřeží jsou pak oba muži vydáni na milost osudu.

Apollo 13 (1995)

Duben 1970, létání do vesmíru už je v USA bráno skoro jako samozřejmost. Jedenáctého startuje k měsíci posádka Apolla 13, mělo jít jen o jednu z dalších cest. Zprvu jde všechno hladce, dva dny po startu (13.4.) se ale z reproduktorů v řídícím středisku ozvalo dnes již legendární „Houstone, máme problém.“ Utržení jedné kyslíkové nádrže vedlo ve výsledku k poklesu tlaku, dokonce i potížím se spojením. Co mělo pro posádku končit splněným snem o tom projít se po měsíci, se rychle změnilo v boj o život.

Trosečník (2000)

Kromě jmen Toma Hankse a Roberta Zemeckise má tento snímek, jejich druhá spolupráce v tomto výběru, pramálo společného s tou první. Chuck je systémový inženýr firmy FedEx, workoholik s prakticky žádným volným časem a přesně naplánovanou každou minutou. Práce ho také často odvádí na nejrůznější kouty zeměkoule. Právě při jedné z takových cest s ním havaruje letadlo. Hrdina sice přežije, nicméně se octne na tom nejpustším a nejodlehlejším místě, jaké by si uměl představit. Mimo civilizaci je tak nucen se o sebe postarat, ubránit si holý život. Jeho priority podpořené různými civilizačními ‚berličkami‘ se postupně mění…

Atlas mraků (2002)

Režijní spolupráce sourozeneckého dua Wachovských (Matrix) a Toma Tykwera (Lola běží o život) zpracovává román Davida Mitchella. Vypráví šest různých příběhů. Ty jsou na první pohled naprosto izolované, odehrávají se každý v jiné časové rovině, v jiném místě, jiným lidem. Postupem času ale divák zjišťuje, v souladu s hlavní myšlenkou snímku, že všechno je propojené se vším, všichni se všemi a něco, co se dneska zdá jako naprosto insignifikantní čin, může mít výrazný dopad v budoucnosti. Ve filmovém zpracování byl efekt propojení podpořen volbou stejných herců pro více než jeden příběh.

Láska přes internet (1998)

Romantická komedie Nory Ephron (Silkwoodová, Samotář v Seattlu) v hlavních rolích s Meg Ryan a Tomem Hanksem vypráví o páru, který se poznal přes internet ještě předtím, než to bylo běžné, cool a in. Hlavní hrdinové, majitelé konkurenčních knihkupectví, si jednoho dne začnou nevědomky vyměňovat zamilované e-maily. Všechno jde hladce až do chvíle, kdy se mají hrdličky setkat naživo. V tu chvíli zjišťují, že ten, do koho se již nějakou dobu zamilovávají skrz obrazovku, je ten, koho denně vídají a chovají se k němu v rámci konkurenčního boje velmi nevybíravě.

Na článku se podílely Jana Trnková a Barbora Dršková.

Sdílejte

Napsat komentář