Loňský úspěch Příchozích nasadil laťku snímkům s tématikou mimogalaktických interakcí velmi vysoko. Nový film Život se však vrací do „starých“ kolejí, kdy organismy z jiných planet rozhodně nemají v úmyslu žít s lidmi v míru, lásce a vzájemném porozumění. Režisér Daniel Espinosa dodnes nemá na kontě žádné blockbustery. Je hvězdně obsazený snímek o agresivním emzákovi z rudé planety prvním kandidátem?

Šestičlenná posádka složená z vědců z celého světa má za úkol zachytit výzkumnou družici s daty a vzorky půdy z planety Mars, která je porouchaná a není schopná samostatného návratu na Zemi. Divákům jsou postupně představováni jednotliví členové posádky, z nichž každý je špičkou ve svém oboru. Technik Rory Adams (Ryan Reynolds) dokázal družici zachránit a pozdější testy fragmentů půdy ukázaly, že se v nich nachází neznámá forma života. Biolog Hugh Derry (Ariyon Bakare) se po řadě neúspěšných pokusů o přivedení buňky k „životu“ uchyluje k simulaci podmínek jaké má Země a buňka začne být náhle aktivní.

Všichni jsou zpočátku nadšení, jak moc je organismus adaptabilní a rychle rostoucí. Stagnace progresu, který se Derry pokouší zastavit elektrickými šoky se však fatálně vymkne kontrole, když Calvin (jak jej mile pojmenovaly děti z jedné z amerických základních škol) biologa napadne, uprchne a při pokusu o záchranu raněného astronauta usmrtí dalšího člověka. Posádka si brzy začne uvědomovat, že tento druh organismu stál za zničením všeho života na Marsu, a právě on je nyní na cestě k nové planetě s osmi miliardami nic netušících lidí.

Režisér Daniel Espinosa se nijak netají tím, že obdivuje práci Ridleyho Scotta, takže pohoršovat se nad tím, že je mnoho scén ze Života velmi podobných těm z Vetřelce, je  zbytečné. Příklad za všechny je, když se Gyllenhaalův doktor Jordan setká s Calvinem tváří v „tvář“, což je velmi podobný okamžik, jaký si zažila i Sigourney Weaver coby Ripleyová. Espinosa v tomto snímku opravdu nepřichází s ničím příliš revolučním, ale nelze mu to mít za zlé. Vesmírné invaze a setkávání s novými druhy jsou v kinematografii natolik frekventovaným tématem, že se věci prostě nutně musí opakovat. Body k dobru příběhu přidává skutečnost, že Calvina si odborníci na palubě vlastně „vyšlechtili“. Lidé cítí přirozenou zvědavost k neznámému a objev důkazu o existenci života by byl jedním z největších v dějinách našeho světa. A proto byl biolog Derry odhodlán vyzkoušet cokoliv, aby začala být buňka aktivní a na následky nemyslel. A kdo chce kam..

Co Espinosovi však prominout nelze, je krátkozrakost jednotlivých postav. Na to, že mají být experty svého druhu, zkrátka ti nejpovolanější z povolaných, musí jejich počínání divák sledovat s rozpaky. Překvapivě nejvíce pragmaticky a rozvážně se ve stresových situacích chovaly ženy: vedoucí Mezinárodní vesmírné stanice Katerina Golovkinová a doktorka Miranda Northová (i když ta měla občas také slabé chvilky). Muži na palubě naopak jednali zkratkovitě a nepředvídatelně. Upřímně nepochopím, jak je možné, že se jednotlivé postavy podivovaly nad smrtí kolegy, když viděly, že cizí (a očividně vyšší forma existence) s potenciálem zničit nebo ohrozit lidstvo, je na cestě k naší planetě. Posádka měla být na krizové situace vyškolená a průměrně inteligentní jedinec pochopí, že je asi nutné se obětovat, než při zachráně přátel z vesmírné stanice riskovat životy všech na Zemi.

Snímek je vzhledem ke 104 minutám stopáže svižný, stále udržuje divákovu pozornost, i když až na pár výjimek se překvapení nedočká. Do okamžiku, kdy Calvin „zmutuje“, lze Život považovat za ambiciózní snímek, ale když napadne Derryho, zpracování maličko sklouzává mezi béčkové sci-fi (pro ono předvidatelné vyvražďování). Filmu nelze upřít kvalitní vizuální efekty, obzvlášť kapky krve ve stavu beztíže nepůsobí tak nechutně, jako když se rozstříknou na zeď nebo podlahu. Taky Calvinova fyzická transformace z drobného gelovitého organismu ve tvaru lotosu do škaredé oslizlé chobotnice s bezpočtem chapadel byla nápaditě provedená.

Herecké výkony lze označit za lehce nadprůměrné, Raynoldsovi byla opět přiřknuta role vtipálka (jak by taky ne, když má snímek stejné scénáristy – Rhetta Reese a Paula Wernicka – jako Deadpool) a Rebecca Ferguson dostala mnohem více prostoru k ukázání svého talentu, než jí bylo poskytnuto v Dívce ve vlaku.

Verdikt:

Život určitě nedosahuje kvalit Příchozích, ale to neznamená, že by byl film propadákem. Pokud je divák nepolíbený sérií Vetřelce nebo snímkem Gravitace, bude pro něj Espinosův počin excelentní podívanou. Ti, kdo se od srovnávání nedokáží oprostit, Život asi příliš nedocení, přestože je v něm dost vlastní režisérovy snahy se odlišit od starších sci-fi klasik. I když je ve filmu relativně málo postav (a počty rychle klesají), neomrzí se vás na ně dívat, a i přes jejich často nepochopitelné jednání s nimi velmi pravděpodobně budete sympatizovat. Po nepříliš úspěšném loňském sequelu Dne nezávislosti, patří Život dle mého názoru určitě mezi kvalitnější snímky daného žánru.

Život / Life
Trailer
USA, 2017, 104 minuty
Sci-fi / thriller
Režie: Daniel Espinosa
Scénář: Rhett Reese, Paul Wernick
Hrají: Jake Gyllenhaal, Rebecca Ferguson, Ryan Reynolds, Hiroyuki Sanada, Ariyon Bakare, Olga Dichovichnaya a další

RECENZE
Lenka Hrůzová
80 %
Sdílejte

Napsat komentář