Irský režisér Paddy Breathnach natočil v koprodukci s kubánskými filmaři snímek, točící se okolo života chudého mladíka, žijícího v prostředí vyprahlého předměstí Havany. Film se zaobírá právě tak otázkou sexuality, jakož i budování kdysi zpřetrhaného pouta mezi otcem a synem a života na hranici chudoby. Střetávají se zde ale i nenaplněné sny s tvrdou realitou všedního života…

Jesus je homosexuál, ke kterému nebyl život zrovna vlídný. Matka mu před lety zemřela a otce, kdysi slavného boxera, nikdy nepoznal. Protlouká se s obtížemi. Tak tak nad vodou ho drží zaměstnání kadeřníka, zejména díky muži, provozujícímu celkem prosperující podnik s travesti show. Pro něj totiž nadaný mladík vyrábí a načesává paruky. Jesus v prostředí tohoto klubu postupně nalézá směr, jakým by se chtěl ve svém zatím nepříliš šťastném bytí ubírat. Světla pódia mu doslova uhranou… Po rozpačitých začátcích se mu ale podaří projít konkurzem a stát se součástí show. Jeho sny však narážejí do zdi ve chvíli, kdy mu do života prakticky doslova vrazí jeho otec. Říci že za ta léta sešel by nebylo úplně na místě. Z profesionálního nadějného boxera se stal propuštěný kriminálník a alkoholik, který si pro nějakou tu ránu nejde zrovna daleko. S tím, že jeho syn vystupuje v něčem takovém, zrovna dvakrát nesouhlasí. Jesus, který mu sice nic nedluží, se ve snaze otce poznat podřizuje a veškeré své kontakty se světem, do kterého sotva vstoupil, utíná… Na chleba si tak musí vydělávat prostitucí.

Jakkoli nelichotivě to však vyznívá, najdou se zde světlé, ba dokonce úsměvné momenty, které perfektně doplňují a povznášejí jinak tísnivou a zdánlivě bezvýchodnou atmosféru. Zprvu bouřlivý vztah Jesuse s otcem, který od něj odešel když byl ještě batole, se v průběhu filmu vyvíjí a z vzájemné nevraživosti nakonec povstává pouto, nesoucí se ve znamení pochopení a smířlivosti. Jakkoli by se mohlo zdát, že právě toto je ústředním tématem snímku a sexuální identita a ono zvláštní, pro leckoho možná i kontroverzní prostředí transsexuálního salónu jsou na vedlejší koleji, v závěru dochází k protnutí těchto témat a je zřejmé, jak podstatnou roli v celém dění zastupují. Jakkoli je celý film vykreslen beznadějně, dostává se nám nakonec vyústění, které odhaluje život v jeho pravé podstatě.  Hrdina, působící zprvu poněkud zakřiknutě získává sebevědomí a odhaluje ryzí empatický charakter, který zprvu vůči násilnickému otci působí značně kontrastně, ale s postupujícím dějem se dozvídáme i pravé motivy, které k návratu do místa narození, jakož i synova života měl.

A i když šlo o návrat nechtěný, v konečném důsledku to byla volba zcela opodstatněná, právě tak jeho odchod od nezabezpečené manželky, který sice nebyl správný a vlastně byl i zbabělý, z pohledu onoho muže však šlo o jediné řešení… Scéna Jesusova posledního vystoupení, které uvidíme, přímo víří emocemi a značí, že na rány života se nezapomíná, ale je důležité se přes ně překlenout a jít dál, nehledě na to, jak tvrdé jsou. Jakkoli to může působit okoukaně a sladkobolně, výborně to pasuje a při projekci budete právě za takovéto lichotivé zakončení s příslibem lepší budoucnosti rádi. Protože si to postavy filmu jednoduše zaslouží, s přihlédnutím k tomu, čím si v průběhu stopáže prošly. A je jedno, jestli je řeč o Jesusovi, jeho kamarádce z dětství či o komkoli dalším. V emotivním konci si každý přijde na své. Byť někdo dojde možná konci víc než jen symbolickému…

Verdikt

O kontroverzních, pro leckoho možná i nepříjemných životních situacích, je dost možná i těžké natočit i přes všechnu přítomnou syrovost lidský a velmi osobní film. V tomto případě se to ale povedlo. Viva je silný filmový zážitek, který by si milovníci kvalitního filmového dramatu rozhodně neměli nechat ujít. Ve filmu sice nepoznáme žádné velké hvězdy filmového plátna, nicméně to je možná i dobře vzhledem k tomu, že celý dojem je tím pádem poněkud komornější, osobnější. Obsazení herci jsou navíc jednoduše výborní. Za vyzdvihnutí pak stojí obzvláště hlavní duo v podání Héctora Mediny a Jorgea Perugorría, jejichž komplikovaný vztah byl zkrátka ztvárněn velice uvěřitelně a herecké výkony obou byly naprosto přirozeným splynutím s rolemi. Oběma nejvýraznějším aktérům pak ale velmi zdatně sekunduje celá řada vedlejších postav, z nichž žádná zde není na obtíž a prakticky každá má v ději významnou, menší či větší roli.

Viva
Trailer
Irsko / Kuba, 2015, 100 minut
Drama
Režie: Paddy Breathnach
Scénář: Mark O’Halloran
Hrají: Héctor Medina, Jorge Perugorría, Luis Alberto Garcia, Mark O’Halloran, Tomás Cao a další

PŘEHLED RECENZE
Tomáš Lesk
75 %
Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, dále seriál Doctor Who, a zarytou nenávistí vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase hraji hokej, čtu a zírám.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here