Pro další komiksové okénko jsem si vybral dílo, které pro mě osobně znamená první setkání se specifickým druhem komiksu. Jedná se o japonskou mangu, jež se od typicky amerického či evropského mainstreamu liší zejména typickou kresbou a vyprávěcími postupy. All You Need is Kill je velmi populárním komiksem, jenž byl vytvořen na motivy knižní novely spisovatele Hiroši Sakurazaky, kterou ilustroval jošitoši ABe. Kniha je natolik populární, že krom komiksu se dočkala i volné filmové adaptace, v hlavní roli s Tomem Cruisem. Co tedy od tohoto čtení čekat?

Díky celosvětovému úspěchu není divu, že si naše největší komiksové nakladatelství Crew právě tuto mangu vybralo. Kniha je vytištěna a svázána velmi kvalitně, potěší také drobný návod pro ty, co s japonským komiksem začínají, jelikož se manga čte zprava doleva, a tomu odpovídá i chronologické řazení jednotlivých panelů. To může zpočátku způsobovat určitou dezorientaci a já sám jsem se zpočátku při čtení občas musel zarazit a připomenout si v jakém sledu vlastně děj číst. Časem jsem si ale zvykl a ani mi to nepřišlo nepřirozené. Menší problém jsem měl občas také s přehledností akčních scén, což však není výtkou, protože to alespoň jednoho donutí pečlivěji prohlížet jednotlivé výjevy. A to při jejich propracovanosti a úžasné kresbě rozhodně není na škodu.

pcs_1-1430814607

Příběh je situován do blízké budoucnosti, v níž lidstvo ohrožuje děsivá hrozba v podobě nepřátelské rasy tzv. Mimiků, jenž vytrvale útočí na celý svět a sužují tak celé naše pokolení nepokrytým utrpením. Boj s nimi je vyčerpávající a skoro beznadějný. Nikdo neví odkud přišli, jestli z dalekého vesmíru, či zda prostě jen dlouhá léta „spali“ a vyčkávali na svou příležitost. Ani to není důležité. Důležité je zjistit, jak s nimi bojovat. Přes veškerý pokrok se totiž daří dosahovat jen malých vítězství. Ve válce ale není vítězů… Celá minulost konfliktu je nám v průběhu čtení jen stručně naznačována v podobě flashbacků či historek jednotlivých postav, což je z hlediska vyprávění výborný tah, který tak jen prohlubuje děsivost oněch monster, jež jako by vždy byla o krok napřed a předvídala veškerou taktiku, s níž pozemské armády vyrukují.

Screen-Shot-2016-01-11-at-13.35.55

Hlavním hrdinou příběhu je nezkušený japonský vojín: Keidži Kirija, jehož čeká první nasazení do bitvy. A právě při svém prvním nasazení zemře. Následně se však probudí a shledá, že je ráno toho dne, kdy již zemřel. A zemřít má znovu… Ocitl se v časové smyčce, v níž musí prožívat tu samou bitvu pořád dokola a dokola, z čehož zdánlivě není návratu. Nemůže utéci, nemůže se skrýt. Každou bitvu, kterou si prošel, si pamatuje. Jediné, co mu zbývá, je bojovat a pokusit se tak bitvu přežít. Neustálým opakováním tak postupně získává zkušenosti, díky nimž se postupně stává ostříleným veteránem… Tento v zásadě jednoduchý koncept je perfektně a do detailu rozpracován ve vrstevnaté, epické vyprávění, jež krom hlavního hrdiny skýtá řadu zajímavých vedlejších postav. Z těch je jednoznačně nejzajímavější hlavní ženská protagonistka, americká válečnice Rita Vrataski, vedoucí údernou jednotku, jež jako jediná dosahuje na bojištích úspěšných výsledků. Na své misi v Japonsku se setká s Keidžim a oba shledají, že mají navzájem dost možná něco společného… Keidžimu se zkušená válečnice stane vzorem a inspirací pro to, jaký způsob boje proti mimikům volit tak, aby byl co nejefektivnější (milovníci obřích zbraní si zde vskutku přijdou na své).

angel3

Zábava je tak sledovat Keidžiho vynalézavost, s níž si z každého boje odnáší nové a nové poznatky, počítá jednotlivé bitvy jimiž si prošel a je tu tak velmi dobře zachycena jeho proměna z nezkušeného vojína v neúnavný vražedný stroj. Díky spletitým skokům v čase, smyčkám a  náročnějšímu stylu vyprávění, který je nutné sledovat, v komplikovaném válečném příběhu potěší příjemné, místy humorné vsuvky, jako kupříkladu scéna, v níž Keidži s Ritou soupeří v pojídání kyselých nakládaných švestek. Dojemná je pak lehká romance, pnutí a interakce mezi oběma hlavními hrdiny. Jednoznačně také potěší ne úplně hřejivý závěr, jenž má poměrně otevřené dveře a nekončí jednoznačným, nýbrž malým vítězstvím, jež v konečném důsledku nemusí znamenat nic…

allyouneediskill_manga-1200x750

Verdikt

All You Need is Kill: Stačí jen zabíjet je nesmírně poutavou, zábavnou četbou s řadou ikonických scén, právě tak jako s hlubším příběhem a výbornou, gradující zápletkou. Složitý děj, v němž figurují časové smyčky, jež jsou jeho hlavním vyprávěcím motivem je pak dokonale promyšlený a nutí čtenáře k opakovanému čtení, aby mu došly všechny souvislosti či detaily, jež mohl poprvé přehlédnout. Navíc se jedná o celkem uzavřený příběh s velmi líbivou kresbou, jenž je tak velmi dobrou první volbou pro seznámení s japonským komiksem. Zároveň však potěší i čtenáře protřelejší. Závěrem tedy nezbývá, než sympatický počin doporučit všemi deseti…

Komiks u nás vyšel letos v březnu pod hlavičkou nakladatelství  Crew, jemuž děkujeme za poskytnutí výtisku. Zakoupit jej můžete zde.

  • All You Need is Kill: Stačí jen zabíjet / All You Need Is Kill
  • Japonsko, 428 stran, původně vyšlo v nakladatelství SHUEISHA Inc., r. 2014
  • Scénář: Rjósuke Takeuči
  • Kresba: Takeši Obata
  • Vydání: 1.
  • Vazba: paperback
  • Formát: 146×215 mm
  • Tisk: černobílý
  • Překlad: Anna Křivánková
  • Žánr: sci fi, akční
RECENZE
Tomáš Lesk
85 %
Sdílejte
Tomáš Lesk
Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, dále seriál Doctor Who, a zarytou nenávistí vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase hraji hokej, čtu a zírám.

Napsat komentář