Recenze: V zajetí démonů 2 (2016) – Perfektní hororová podívaná s nádechem déjà vu

V zajetí démonů zaznamenalo při svém uvedení nebývalý úspěch. Příběh založený na jednom z nejslavnějších vyšetřování světově známých lovců duchů Eda a Lorraine Warrenových si zkrátka diváky získal. To mělo za následek nepříliš povedený film Annabelle (který i přesto vydělal značné množství peněz) a nyní i pokračování, tentokrát stejně jako první díl pod taktovkou jednoho z diváky a kritiky nejvíce uznávaných hororových tvůrců současnosti: Jamese Wana. Ostatně výdělek druhého dílu je zatím impozantní. Podařilo se mu však zachovat kvality první části?

Tentokrát se s ústřední dvojicí (ztvárněnou Patrickem Wilsonem a Verou Farmiga) podíváme do Londýna, konkrétně do domku chudé rodiny, živené matkou, jíž manžel opustil pro jinou. Další z řady případů mimo to začíná děsivou vizí, jež má velký dopad nejen na celkový průběh, ale i samotný závěr stopáže. Prokletím druhých dílů bývá snaha zavděčit se fanouškům a udělat vše větší, epičtější, osudovější a nabitější větším množstvím triků a efektů a celkově, inu – lepší. Přesto se málokdy zdaří filmového předchůdce co do kvality překonat. Jak je na tom V zajetí démonů 2? Není zdařilejší, než první díl. Ale ani podstatně horší. Je jiné, a přesto svým způsobem podobné. Vlastně se vedle první části příběhu o případech manželů Warrenových může směle a hrdě postavit. A to už je samo o sobě úspěchem…

The-Conjuring-2-Patrick-Wilson-Interview

V zajetí démonů 2 působí oproti jedničce podstatně „hororověji“ v tom smyslu, že dle mého subjektivního názoru, straší s vyšší kadencí, častěji a doslovněji, než první díl, kde se vše pomalu a v náznacích stupňovalo a ústilo tak až do děsu plného finále. Zde je děsivost častější a možná i o něco vytrvalejší. Tento film tolik nestojí na tajuplné atmosféře, byť i ta je tu ve značné míře přítomna. Díky tomu může být pokračování ve srovnání se svým starším bratříčkem vnímáno jako konzumnější záležitost. Také to však může být dáno tím, že už nemáme tak velkou potřebu se s hlavními postavami blíže seznamovat a tvůrci se díky tomu mohou více zaměřit na děsivou stránku filmu.

Což však neznamená, že by byli hrdinové ploší a snímek se jimi nezabýval. Naopak jsou tu opět střípky ze života ústřední dvojice, či osudové motivy v podobě vidění obou manželů Warrenových, které nakonec vedou až k rozuzlení, kdy všechny kousky skládačky zapadnou do sebe a dozvíme se, co je strašlivá persóna z vizí a děsivého obrazu vlastně zač (jeptišky snad nikdy nepůsobily děsivěji). Film tak, což je mu ke cti, nenechává žádné otázky nezodpovězené, snad jen až na to, zda se to všechno vlastně opravdu stalo, a co všechno je právě dle „skutečných událostí“ a co je naopak přidanou hodnotou.

the-conjuring-2-6

Snímek také podobně jako v prvním díle dokáže zahrát na odlehčenější notu a poskytnout tak nejen divákovi, ale i postavám chvilku „oddychu“, což aktérům dodává na lidskosti a posiluje to poté strach o ně, čímž je pak pochopitelně snazší se s postavami sžít a člověku pak díky empatii není lhostejné, co se před ním děje. Nejlacinější a nejpoužívanější prvek hollywoodských hororů; lekačky, či jumpscares, jak bývají nazývány, ve filmu jsou, nicméně nedochází k jejich nadužívání a přestože jich je v hororu řada, dokáže James Wan vyděsit i prostými, statickými záběry (scéna, kdy Ed Warren (Patrick Wilson) dokončí obraz), což svědčí o tom, že žánru velmi dobře rozumí, dokáže s jeho prvky pracovat a V zajetí démonů si tak, byť se jedná o horor (naštěstí nejen) pro „masy“, udržuje nadprůměrnou kvalitu nastolenou prvním dílem.

A přestože může být Wanovi vyčítáno, že se opakuje a nepřichází v zásadě s ničím novým, nelze nepodotknout, že celý jeho nejnovější počin je perfektně (nejen) režijně zvládnutý a jedná se stále o jeden z nejkvalitnějších hororů, jaké můžete v současné době vidět. Potřebnou dávku tajemna hororu V zajetí démonů 2 dodává fakt, že se i u tohoto pokračování vše zakládá na poznatcích a záznamech ze skutečného vyšetřování manželů Warrenových, u něhož se autoři rozhodli oproti prvnímu dílu více držet reálných faktů. Film tak v závěru, kdy je divákům přehrán skutečný zvukový záznam z výslechu duchem posedlé dívky a fotografií paranormálních událostí („levitující“ dívka) a protagonistů, jejichž adaptaci ve filmu vidíme, získává až nepříjemně mrazivý přesah do reality a vy tak budete od projekce odcházet s pocitem, že jste viděli něco víc, než jen výborný hororový film…

warrens.0Verdikt
V zajetí démonů 2 je mainstreamovější a možná i o něco horší, než první díl. Přesto se jedná o velmi nadprůměrný horor, po jehož shlédnutí vás ještě nějakou dobu bude mrazit v zádech a něco ve vás zanechá. A právě to „něco“ je mimo jiné kvality filmu právě tím, co jej odlišuje od průměrných béčkových hororů. Fakt, že se jedná o film dle skutečných událostí, vás donutí zajímat se, do jaké míry je V zajetí démonů 2 autentické, což ve spojení s hororu velmi slušící atmosférou 70. let jedině prospívá. Návštěva kina v tomto případě rozhodně stojí za to a nelze ji nedoporučit, protože na velkém plátně si tento zdařilý film, podpořený kvalitními (i dětskými) herci dost možná vychutnáte nejvíce.

Očima Martina Pevného: James Wan je mistrem svého řemesla. Jedná se o takřka skvostné pokračování, které vás zaručeně vyděsí a možná i přinutí křičet hrůzou.

Vzajetí démonů 2 / Conjuring 2
USA, 2016