Herecké výkony ve filmových hrách

0
Sdílet

Ve filmu je často využíváno speciálních triků a tak si již divácké oko zvyklo na nadlidské výkony, které herci, respektive jejich dvojníci, předvádí. Rychlá jízda auty v nepřiměřeně úzkých a lidmi přeplněných uličkách, skoky z výšek, které ani kočky v přepočtu na velikost jejich těla nezvládnou, desetimetrová vzdálenost mezi budovami jako by byla na rozcvičku. Scénář snese všechno a na filmovém plátně se dá nad vším trošku přimhouřit oko, i když místy zůstává rozum stát a diváci pouze kroutí hlavou. Odborníci v dané branži pak přímo žasnou, kde k tomu režiséři vůbec přišli.

500x125 pod perexem nebo nebo uprostred clanku

Nejinak je tomu při sportovních záběrech. Běžci doběhnou na dvaceti metrech ztrátu tří metrů, do vystřeleného míče šťouchne boží prst a zakroutí jej přesně do cíle, poslední karta vždy padne do not hrdinům. Ideálním příkladem takovýchto neskutečných záběrů je 199. nejoblíbenější film dle žebříčků československé filmové databáze – Casino Royale s Jamesem Bondem v roli superhrdiny. Daniel Craig zde ve svých osmatřiceti letech vyjma úžasných výkonů na poli řidičském, atletickém a ostrostřeleckém plní hlavní úkol celého dílu – hraje pokerový turnaj proti bankéři světového terorismu Le Chiffreovi. O částkách, které se v podobě žetonů válí při sázkách na stole, není třeba debatovat a lze je přímo deklarovat za neadekvátní, avšak co by to bylo za Bonda, kdyby hrál o desetníky. Jelikož se jedná o celou zápletku filmu, pojďme si ono karetní klání rozebrat z pohledu standardních pravidel a zvyklostí pokeru.

Zdroj: Wikimedia.org
Zdroj: Wikimedia.org

Typicky filmová procedura je natahování času, nebo chcete-li odborně slow rolling. Jedná se sice o výborný prostředek jak přidat scéně na dramatičnosti a napětí, nicméně z hlediska pokerové etiky se jedná o jeden z největších prohřešků. Často však i samotní hráči přejímají tyto zvyklosti a ledabyle protahují svá rozhodnutí.

Podobně nevhodné jsou také sázky, které převyšují majetek ostatních hráčů. Filmové prostředí pak iniciuje všemožné půjčky od přísedících nebo vysvlékání oděvů až po rozhodování o životech bližních, kteří vůbec nebyli součástí hry. Pokud by takové pravidlo bylo povolené, stačilo by ve hře s hotovostí přijít s jedním žetonem více než všichni ostatní u stolu a sázkou na vše vyhrát takříkajíc i poslední groš.

Pokud jste ve škole počítali statistiku stejným způsobem jako filmaři, rodiče by z vás radost neměli. Pravděpodobnost, že hry dopadnou tak jako tomu určují scénáře, je velmi mizivá. Aby téměř nejnižší karty rozhodovaly o milionovém banku je opravdu komediální, nemluvě o vysoké nepravděpodobnosti, že by hráči v milionové hře s těmito kartami vůbec dále sázeli. Ukázka z filmového zpracování výše zmíněných prohřešků je k nahlédnutí ve videu.

Nicméně je třeba přiznat, že i v reálném světě pokeru se lze dočkat vítězství na podkladě karty 8, jako tomu bylo ve finále Evropské pokerové tour v Monte Carlu.

Zdroj: Wikimedia.org
Zdroj: Wikimedia.org

Nesprávné je také vyjadřování, které v rámci atmosféry divákům až příliš nevadí. Výroky o dorovnání sázky, kterou následuje její navýšení, terminologií hráčů „Call… And raise“, k pokerovému stolu také nepatří. První výrok je totiž brán jako platný, jelikož by se mohlo jednat o psychologickou hru a snahu o vyzvídání informací od soupeře. Zde nicméně přichází do konfliktu časový faktor s možností přemýšlet o taktice, které by bylo považováno za zdržování.

Ať se tedy díváte na film o Jamesi Bondovi, závodní Rychle a zběsile nebo dobrodružství Indiana Jonese, zkuste se chvíli zamyslet, zda vše, co je k vidění, je také reálně možné. Nejen z pohledu lidských možností, ale také vědeckých znalostí jsou některá fakta často až přespříliš umělá.

(sponzorovaný článek)